Recenzija: Oghre – “Asni"

© Publicitātes foto

Prieciņš smagās mūzikas cienītājiem – grupas “Oghre” jaunākais studijas albums “Asni”, kas ir noslēdzošais viņu uzsāktajā triloģijā par ķīmiskajiem elementiem, kas ir visizplatītākie jebkurā dzīvā būtnē, – skābekli, ūdeņradi un oglekli. Tiesa, šis darbs skars ne tikai smagās mūzikas cienītāju lauciņu, jo šī eksperimentālā metāla grupa jau aizeksperimentējusies pat progresīvā roka druvā.

2012. gadā dibinātā grupa “Oghre” (Oskars Dreģis - vokāls; Toms Gaļinauskis un Kristaps Baķis - ģitāras, Andis Zvejnieks - basģitāra, Normunds Balodis - bungas) jau iepriekšējos divus albumus “Gana” (2017) un “Grimt” (2020) bija veltījuši ekoloģiski sarežģītām tēmām, bet triloģijas noslēgums vismaz šajā jomā pārspēj tā priekštečus.

“Albums ir veltīts ogleklim, kura aprites cikls iedvesmoja paskatīties uz dzīvību kā vienotu organismu, kura sastāvdaļa esam arī mēs - cilvēki. Zeme jeb augsne mums ir būtisks tēls, jo tā uztur dzīvību un visa dzīvība ar laiku pārvēršas par to. Šajā cikliskumā saskatām arī pārdzimšanas elementu, kurš dažādi apspēlēts gan mūzikā, gan dziesmu tekstos,” vēsta vokālists Oskars. Savukārt ģitārists Toms Gaļinauskis papildina: “”Asni” ir albums par oglekli, zemi, un tas ir veidots tā, lai būtu pamatīgs un monumentāls. Tajā pašā laikā viena no albuma galvenajām tēmām ir atdzimšana, cikliskums. Mēs rakstījām mūziku atbilstoši šim konceptam - garas dziesmas, kurās iekļautie elementi atkārtojas vai no viena pārtop otrā.”

Šis pamatīgums, monumentālisms un cikliskums te manāms ik uz soļa - sešu kompozīciju (septītā ir ievads) vidējais garums ir ap septiņām minūtēm, kuru laikā klausītājs tiek vests cauri sarežģītiem ritmiskajiem labirintiem ar Oskara ļoti plašās amplitūdas vokālu trumpī. “Asnus” kaut kā grūti uztvert kā mūzikas albumu - šo programmu gribētos redzēt kā priekšnesumu ar videoprojekcijām vai cita veida stāstiem par izvēlēto tematiku, jo, tikai klausoties, to diez vai var uztvert tā, kā to iecerējuši mūziķi. Piemēram, noklausieties “Nospiedumu” - ko jūs te dzirdat? Diez vai to, ko “ogrēnieši”, proti, “skaņdarbam “Nospiedums” uzrakstījām pirmo pusi un tad otrajai pusei iemācījāmies visu pirmo sadaļu nospēlēt atpakaļgaitā, tādējādi imitējot planārijtārpus, kuri, ja tos vidū pāršķeļ, izaudzē jaunu galvu un asti.”

Ja vēlaties gūt īsu ieskatu par šo darbu, tad ieteicamākās kompozīcijas ir “Rīts” un “Dzirnavas”, taču grūti klausīties kādu konkrētu skaņdarbu, atraujot to no pārējiem - “Asni” ir konceptuāls darbs. Tas ieskaņots studijā “Studija Gateris”

ar skaņu inženieri Jāni Kalvānu pie pults, savukārt pēcapstrādi jeb māsteru veicis zviedru postmetāla grupas “Cult of Luna” dibinātājs Magnuss Lindbergs savā “Redmount Studio” Stokholmā.

“Albuma rakstīšanas laikā piedzīvojām globālo pandēmiju, liegumus satikties un mēģināt. Piedzīvojām arī tuvu cilvēku nāves. Daudz strīdējāmies, tad atkal salabām. Tad piedzīvojām arī tuvu cilvēku dzimšanas. Lielākā daļa grupas dalībnieku pirmoreiz kļuva par vecākiem,” stāsta, tas ir, savā FB kontā raksta Toms Gaļinauskis. “Manuprāt, šis ir grupas emocionālākais, kailākais, smagākais, maigākais, skaistākais un labākais albums, un es esmu lepns, ka tas ir izdots. Protams, pats esmu to šo četru gadu laikā dzirdējis miljoniem reižu, bet tagad, kad vairs nav jāskatās ar kritisko aci uz katru līniju vāciņā un ar kritisko ausi jāklausās katru šķīvja sīcoņu vai ne līdz galam izskanošo reverberācijas asti, es to atkal noklausījos un katra dziesma ir kā nostalģijas trieciens.”

Jāpiebilst, ka “Asni” tiks izdoti arī īpaša dizaina vinila platēs, kuras varēs iegādāties albuma prezentācijas koncertā, kas norisināsies 22. novembrī bārā “Aleponija”.