RECENZIJA: Woodpecker project – “Fade”

© Publicitātes foto

Kā sniegs no skaidrām debesīm mūzikas cienītājiem uzkritis latviešu eksperimentālās elektroniskās mūzikas grupas “Woodpecker project” albums “Fade” - lai arī šī apvienība pastāv jau 17 gadus, šis ir pirmais tās publicētais ieraksts. Nākamais interesantais fakts – albumā gan ietvertas tikai četras kompozīcijas, taču to pilnais garums pārsniedz vienā CD vai skaņuplatē ietilpināmu apjomu (divas stundas), tādēļ vismaz pagaidām šis darbs pieejams tikai virtuālajā vidē – mūzikas straumēšanas vietnēs.

Visas albumā ietvertās kompozīcijas ir grupas dalībnieku Andra Dzenīša, Arvīda Kazlauska, Ritvara Garozas un Gata Zaķa kopdarbs. Ieraksta skaņas producents - Gatis Zaķis, albuma foto un dizaina autors - Andris Dzenītis. “”Fade in” - pakāpeniska parādīšanās, “fade out” - izzušana.

“Fade” - zieds, kurš lēnām uzzied un novīst, krāsas mūsu apkārtējā vidē, kuras pakāpeniski maina savu konsistenci un spilgtumu. Līdzīgi arī šajā mūzikā - skaņas un procesi var negaidīti parādīties, tikpat negaidīti zust, neparedzami mainīt savu nokrāsu un spilgtumu. Aicinu šīs kompozīcijas uztvert un izbaudīt kā noskaņās mainīgu meditatīvu pieredzi,” par albumu grupas vārdā stāsta tās dibinātājs Andris Dzenītis.

Jāatzīst gan, ka “Fade” ir klausāms tikai un vienīgi eksperimentālās un/vai elektroniskās mūzikas lietpratējiem - pārējie šajā skaņu jūklī neko sev saistošu neatradīs. Līdz ar to ir pat vienalga, vai intereses pēc mēģināt notestēt īsāko kompozīciju (9 minūtes garo “Landing”) vai garāko (“The Message” 46 minūšu garumā), jo nekas tāpat skaidrāks nekļūs. Un arī kā fona mūziku šo albumu izmantot nesanāks, jo, ja ne “The Message” beigu daļa, tad “22TK” sākuma letāli trauksmainais skanējums šādus centienus pilnīgi noteikti likvidēs. Taču nav šaubu, ka šis lieldarbs no elektroniskās mūzikas viedokļa ir kvalitatīvs, jo vispāratzītais šī žanra meistars Dzenītis sliktu mantu nepiedāvās, un šā brīža latvju popmūzikas producents Nr.1 Zaķis vājā projektā arī neiesaistītos.

Šie četri skaņdarbi tapuši vairākās studijas sesijās no 2021. līdz 2023. gadam. “”Woodpecker project” veidotās kompozīcijas ar intuitīviem, asociatīviem nosaukumiem ir dzīvas improvizācijas. Ierakstos nav veikta montāža, izmaiņas kompozīciju formā. Četras pirmajā grupas albumā iekļautās kompozīcijas ir paraugs “Woodpecker project” skaniskajai daudzveidībai, no sprādzienveidīga baritonsaksofona skaņu jūkļa, dažāda veida trokšņu haosa, līdz ritmiskai pulsācijai un gaismas pilnai skaņu plūsmai,” skaidro Dzenītis.

Ja mazliet no vēstures, tad “Woodpecker project” dibināts 2006. gada vasarā, tā sākotnējā sastāvā bija Andris Dzenītis un dziedātāja Baiba Renerte. “WP ir eksperimentāla, dalībai atvērta elektroakustiskas mūzikas apvienība, kura nenovelk nekādas stilistiskas un estētiskas robežas - tā vieno laikmetīgās akadēmiskās mūzikas tehnoloģiskos un filozofiskos pamatus, smagā metāla dinamisko spēku, modernā džeza improvizatoriskumu, “noise” mūzikas agresiju, primitīvu brutalitāti, un ambienti gaisīgu sapņainību. Apvienības veidotās skaņu ainavas ir spontāni veidotas improvizācijas, par kurām iepriekš zināms maz - vien ļoti aptuvena laika nogriežņa uzbūve,” atbilstoši šim definējumam, katrs pats var savā iztēlē uzburt, ko piedāvās “WP”, un uzburtā ainava varētu būt diezgan precīza, proti, tas ir milzīgs daudzums sazin kā, kas gāžas pār klausītāju ausīm.

Kopš 2019. gada “Woodpecker project” ir Andris Dzenītis (modulārie un analogie sintezatori, elektronika, ģitāras), Ritvars Garoza (sintezatori, elektronika), Arvīds Kazlausks (saksofoni, elektronika) un Gatis Zaķis (sintezatori, ģitāras, elektronika). Apvienības mūziķiem ir dažādas muzikālās intereses, kuras balstītas to ikdienas profesionālajā darbībā džeza (Garoza), popmūzikas (Zaķis), un klasiskās mūzikas (Kazlausks, Dzenītis) jomās, un šīs intereses līdzīgās devās tiek mēģināts sapludināt “WP” skaņās.

Svarīgākais