Recenzija: Toms Rudzinskis - "Abyss"

© Publicitātes foto

Viena no aktualitātēm latvju mūzikas ierakstu jomā (tuvojoties albumu iesniegšanas “Zelta mikrofonam” termiņa beigām, tādu tagad būs visai daudz…) - pirmatskaņojumā kultūrtelpā “Tu jau zini Kur” ceturtdien, 23. novembrī, prezentētais saksofonista un komponista Toma Rudzinska džeza kvinteta albums.

Šis koncerts notika Rudzinska kvinteta Baltijas koncerttūres ietvaros, bet rīdziniekiem priekšā tika likts īpaši pamatīgs piedāvājums 12 cilvēku plus pats Toms sastāvā, piedaloties arī dāņu elektrodžezroka trio “Kemaca Kinetic” (basists Kenets Dāls Knudsens, bundzinieks Matiass Fišers un ukraiņu ģitārists Igors Osipovs), pašmāju māksliniekiem Rūdolfam Macatam (taustiņi) un Kristīnei Cīrulei (vokāls), kā arī Latvijas Mūzikas akadēmijas pūšaminstrumentālistu grupai ar pašu profesoru Indriķi Veitneru priekšgalā. Koncertā pirmajā daļā skanēja “Kemaca Kinetic” mūzika, tajā piedaloties arī Rudzinskim, Macatam un Cīrulei, bet otrajā - jaunais albums tā 13 kompozīciju garumā, “kas veltītas mitoloģijas un varoņa ceļojuma tēmai.”

“Abyss” rakstīts 2019. gada beigās un tapis līdz pat 2021. gadam, bet tā iznākšanu nobremzējis kovids ar savu uzticamo pavadoni - pandēmiju. Albumā līdzās Tomam dzirdami tādi Eiropas džeza skatuves mūziķi kā ģitārists Igors Osipovs (Ukraina), taustiņnieks Povels Vīdestrands (Zviedrija), basists Toms Berkmans (Vācija), bundzinieks Fabiens Rešs (Vācija) un vokāliste Mete Nadja Hansena (Dānija). “Ieraksts ieturēts “jazz fusion” žanrā un izceļas ar izteiksmīgām melodijām, spēcīgiem ritmiem un spilgtu mūziķu saspēli,” tā tas tiek pieteikts. Jāpiebilst, ka “Abyss” pieejams arī taustāmā, tas ir, CD formātā ar daudzpusīgās Kates Elpo dizainu.

Albums džeza cienītājiem patiks, bet - vai gan varēja būt citādāk?! Skanējums ir itin elitārs, plašākām tautas masām, iespējams, grūti izprotams, taču - tāds ir džezs. Priekšplānā, protams, ir Rudzinska saksofona spēles meistarība, taču arī taustiņniekam ir ļauts sevi apliecināt pašā augstākajā līmenī. Apskatnieka lielākais pārsteigums gan bija Hansena, kuras klātesamība šajā ierakstā - tas jāatzīst ar kaunu un negodu - tika pamanīta, tikai lasot anotāciju par šo darbu: viņa tik nemanāmi spēlējas ar savu balsi, ka dažās atsevišķās kompozīcijās (atskaitot “Come With Me”, kur viņa izpaužas plašāk) ar to iekļaujas kopējā spēles plūsmā kā ar mūzikas instrumentu.

Ja kādam slinkums klausīties visu albumu, tad ieskatam vislabāk derēs “Captured” teju deviņu minūšu garumā, kurā ir viss iespējamais, ieskaitot elegantu improvizācijas mākslu. Savukārt apskatniekam īpaši iepatikās “The Chaos Of Being”, kurā - nu jā, jā, pieķērāt! - ir tā pavairāk ģitārīšu. Koncertā elpu aizraujoši izskanēja “Into The Abyss”, bet “dzīvajā” viss skanēja krietni efektīgāk. Taču kopumā - te ir virkne skaistu skaņdarbu, tā kā neko darīt, būs vien jums jāklausās vien viss albums!