RECENZIJA: Juuk “Muļķa stabule”

© Publicitātes foto

Ar koncertu Tallinas kvartāla kultūrtelpā “Tu jau zini kur” pagājušajā nedēļā savu pēc skaita trešo studijas albumu tautās laida grupa “Juuk” - jaunā sastāvā, bet ar ne mazāku apņēmību.

“Šo albumu sākām rakstīt jau ap 2019. gadu - paralēli bērnu dziesmu albumam “Sikspārņi”, taču procesu pārtrauca Covid epidēmija un ieraksts atsākās vien pērn,” stāsta “Juuk” redzamākais vīrs Edgars Šubrovskis. “Pa šo laiku bundzinieku Rinaldu Maksimovu nomainīja Kalvis Sležis-Zaļkalns no “The Bad Tones”, bet Dinu Skreituli - Liepājas Simfoniskā un Nacionālās operas orķestra dalībniece Rasa Pole. Šogad grupai pievienojās arī “Podruga” ģitārists Ričards Dauksts, kurš ne vien atbalstīs “Juuk” gaidāmajos koncertos, bet jau paspējis dot savu artavu arī divu albuma dziesmu ierakstā.” Galvenie cilvēki gan joprojām ir nemainīgi - Edgars Šubrovskis, Sniedze Prauliņa un Oskars Jansons.

“Juuk” līdz šim izdevuši studijas albumus “Indulgenču tirgotāji” (2019) un “Sikspārņi” (2021), kā arī koncertalbumu “Divi koncerti” (2020). Jaunās dziesmas radītas ar latviešu un lietuviešu dzejas rindām un dēvējamas par Baltijas balādēm. “Tie ir notikumu, ainu un prāta dēku pārstāsti un tēlojumi. “Muļķa stabulē” klausītājs var doties ceļojumā no Jonīna un Radauska gotiskajām antiutopijām līdz Tauna vasaras idillei un no Šubrovska laikmeta vērojumiem līdz Draguna un Ogriņa pārlaicīgajām cilvēkdrāmām,” informē grupas PR komanda.

“Grupas dziesmas un aranžējumus rada profesionāli mūziķi kopā ar autodidaktiem, spēlējot gan elektriskos, gan akustiskos instrumentus (bungas un perkusijas, basģitāru un bandžo, fūzētas un akustiskas ģitāras, vijoli un flautu), vienojot inteliģentu instrumentāciju ar roka un folka tiešumu un vienkāršību, bet pāri visam - saglabājot dziesmas melodiju,” arī tas ir no viņu pašu teiktā. Ja par stilistiku, tad “Muļķa stabules” skanējumu ietekmējusi pašmāju, eiropiešu un amerikāņu folkmūzika, roks, drīmpops, senā mūzika un, protams, balādes.

Īpašo albuma skaņu un noskaņu veidojis lielmeistars Ingus Baušķenieks savā studijā “Bicycle Systems”, miksējot ierakstu spēlēšanas procesa laikā un fiksējot rezultātu uz lentes. Albuma noformējumā izmantots fragments no Frančeskas Kirkes 1995. gadā radītās gleznas “Pjero rītā un vakarā”.

Jāpiebilst, ka šovasar grupu “Juuk” būs iespējams dzirdēt vairākās vietās - Līgatnē, Cēsīs, Dundagā, Pāvilostā, kā arī festivālos “Mākslas pikniks” Lūznavas muižā 15. jūlijā un “Laba daba” 4. augustā.

PAR. Vienmēr fascinējis Edgara Šubrovska zemais balss tembrs un viņa spējas sacerēt atmiņā paliekošas melodijas ar uzrunājošiem tekstiem, taču šoreiz albuma labākais gabals skan Sniedzes izpildījumā - tā ir Lanas del Ray stilā ieturētā elegantā drīmpopa dziesma “Dzejnieks”. Labu iespaidu atstāj arī skumīgā “Ermoņiku balādīte” (Šubrovskis) un ģitārskanīgā “Dies dos” (Jansons).

PRET. “Juuk” dziesmas lielākoties vienmēr ir melnbaltās noskaņās, kā jau tas tumšā folka pārstāvjiem piedienas, bet varbūt dažkārt derētu pa vidu iemaisīt arī kādu gabalu, kas līdzinātos agrāk dzirdētajai Jansona īriski draiskajai dziesmai “Sūdi, vairāk nenāciet” - dzīve jau tā ir pārāk grūta…

Izklaide

Latvijas Mūzikas producentu apvienības (LaMPA) valdes loceklei Elitai Mīlgrāvei nav skaidrs, kāpēc valsts iestādes pievienojušās jaunajai popmūzikas balvai "Gamma", kuras nolikums vēl neeksistē.

Svarīgākais