Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Izklaide \ Mūzika

RECENZIJA: Gustavo “Tagad tikai sākās”

© Publicitātes foto

Pēc ilgāka pārtraukuma klajā nākušais repera un producenta Gustavo piektais studijas albums tika gaidīts ar lielu nepacietību – pat ne tik daudz tāpēc, ka kopš iepriekšējā studijas ripuļa jau pagājuši vairāk nekā desmit gadi, cik tāpēc, ka savā atgriešanās lielkoncertā “Arēnā Rīga” novembra beigās Gustavo pierādīja, ka latvju repa vecmeistara pulveris joprojām ir sauss (un spridzināšanai derīgs).

Jāatgādina, ka Gustavo diskogrāfijā līdz šim bija četri studijas albumi (Arstarulsmirus gaitas šoreiz neskaitām…): “Beidzot!” (2004), “Pa pāris pantiem / viesības viesnīcā” (2006), “3. elpa” (2010) un “Pilsētas portāls” (2011). “Kad sāku rakstīt “Tagad tikai sākās” materiālu, apzinājos, ka tas būs piektais Gustavo studijas albums. Taču pauze kopš pēdējā projekta bija tik liela, ka nolēmu jauno ierakstu veidot tā, it kā šī būtu mana debija. Vēlējos ar šo veikumu saviem klausītājiem stādīties priekšā no jauna. Saturiski albumā iekļāvu personiskus, pašironiskus stāstus, kurus caurvij pārdomas par radošo pašizpausmi kā manas dzīves stūrakmeni. Spriežot pēc albumā iesaistīto kolēģu atsauksmēm, sanācis asprātīgākais, tiešākais un vārdu spēļu ziņā blīvākais Gustavo albums. Muzikāli centos panākt, lai dziesmas skan daudzveidīgi, bet tajā pašā laikā, lai tās veido vienotu veselumu ar nolasāmu dramaturģisku attīstību,” tā Gustavo.

Albums ierakstīts no 2022. gada jūnija līdz 2023. gada februārim, un tajā ir iekļauti 13 skaņdarbi. Visu dziesmu mūzikas, aranžiju un vārdu autors ir pats Gustavs Butelis, izņemot kompozīcijas, kurās kā viessolisti ir dzirdami Ozols (Ģirts Rozentāls), Čižiks (Aivars Čivželis) un ansis (Ansis Kolmanis) - tajās, kā jau tas repa ierakstos ir ierasts, izpildītāji ir paši savu vokālo partiju vārdu autori.

Kā viesmākslinieki albumā piedalījušies arī Arnis Račinskis, Sanda Dejus, Laima Dimanta, Rihards Bērziņš, Jānis Krīvēns, rolands če, xantikvariāts, Prusax, Steps, Viņa (pēdējie seši gan tikai atgriešanās hitā “Mums vajag atpakaļ Gustavo”) u.c. Skreču partijas izpilda Dj Monsta - kurš gan cits?! Par ieraksta skaņu režiju ir atbildīgs ilggadējais Gustavo draugs un kolēģis Sergejs Laletins. Jāpiebilst, ka albums “Tagad tikai sākās” ir pieejams ne tikai populārākajās straumēšanas un lejuplādes platformās, bet arī CD formātā, turklāt ar skaistu grāmatiņu jeb bukletu, kurā ir visu dziesmu vārdi un arī eleganti fotomākslas darbi. Kā vecajos, labajos laikos.

PAR. Gustavo ir kvalitāte it visā, sākot no izsmalcināti ironiskajiem un domāt liekošajiem tekstiem līdz pat ripuļa taustāmajam formātam un tā poligrāfiskajam izpildījumam. Albuma prezentācijas pasākumā dziesmu teksti tām skanot tika rādīti uz lielā ekrāna, kas ir ieteicamākais šī darba klausīšanās formāts, bet otrs variants ir CD bukleta lasīšana - Gustavo lirika prasa, lai tajā kārtīgi iedziļinātos. Šķiet, viņš nav aizmirsis nevienu - ne savu otro “es”, tas ir, Arstarulsmirus (“Rakstot rindas, kas atkal silda Rīgu / Tas ir dabīgi, nē, bet - divdabīgi / Bet bija laiks, kad toč’ jutos kā tāds pusmiris / Jo mani izrubīja paša pančs - Arstarulsmirus”), ne citus reperus (“Tā oda pēc čebureka - tā feini, gardi / Prātā jau ēdu to, kamēr iztēli man ēda vārdi / Tur bija džuse, kas uzvedās skaļi kā pērkons / Viņa centās dejot stepu satīna svārkos / Kā punkts uz “i” sākās viesulis, kas odus un prusakus / Pūta prom, fakts, man gribējās būt, kur ir klusāks”), ne visus pārējos. Noklausieties, palasiet - nenožēlosiet!

Par dziesmām. Ievadošais gabals “Saradīts” labi pilda savu tiešo funkciju, tas ir, iesildīt klausītāju turpmākajam skaņu materiālam un paskaidrot, kas to sagaida. Abi trieciengabali “Tagad tikai sākās” (kopā ar kolēģiem no grupas “Fact” Ozolu un Čižiku) un “Mums vajag atpakaļ Gustavo” - bez komentāriem, piecas zvaigznes no piecām. Ja šiem gabaliem piešķirams “Grand Prix”, tad aiz tiem pirmajā vietā apskatnieks liktu stilīgo dziesmu “Serviss”, kur piespēlējis skreča lielmeistars Dj Monsta (Uldis Cīrulis), otrajā - kopdarbu ar ansi “Efekts”, kur arī teicamu ritmu “piebumsnījis” jau minētais Dj Monsta, bet goda pjedestāla trešais pakāpiens tiek “Starp rindām”, kas visvairāk atsauc atmiņā “to laiku” Gustavo. Goda diploms jeb atzinības raksts dziesmai “Skip”, kuras iedziedāšanā piedalījies Arnis Račinskis.

PRET. Gustavo mazliet nonāk pretrunā pats ar sevi - ja “nolēmu jauno ierakstu veidot tā, it kā šī būtu mana debija”, tad kāpēc teju katrā dziesmā tiek tik uzstājīgi skaidroti atgriešanās motīvi? Brīžiem šķiet, ka Gustavo grib pārliecināt pats sevi, ka viņš joprojām hiphopa aprindās ir gaidīts un atgriešanās bijusi argumentēta, bet vai tad par to kādam bija šaubas?! Ja par albumā iekļauto skaņu materiālu, mulsina dziesmas “Paštaisītas jūtas” un “G komats”, kuras kaut kā subjektīvi neaizķer. Un vēl - skits “Runājot par progresu” labi noder albuma sadalīšanai nosacītās divās daļās (otrā sākas ar “Tagad tikai sākās”), tāpat vienmēr ir patīkami dzirdēt šī dialoga otro darbojošos personu Sandu Dejus, tomēr šis “iespraudums” šķiet tāds kā… muļķīgs.