RECENZIJA: +K+M+B “Ļaunuma puķes” 

© Publicitātes foto

Šo sestdien, 15. oktobrī, Rīgas Mākslas telpā, Kristiāna Brektes un Modra Svilāna izstādes “Skaņurīki. Eksperimentālā laboratorija” noslēdzošajā pasākumā uzstāsies apvienība “+K+M+B”. Kas tā ir?

Ja apvaicāsieties par to “Google” meklētājam, tad iesākumā tiks piedāvāta informācija par Zvaigznes dienu, Trijkungu dienu, trīs ķēniņu vārdiem, epifānijām u.tml. lietām, taču patiesība ir vēl skaudrāka - aiz šiem trim burtiem slēpjas Kristiana Brektes, Modra Svilāna un Māra Butlera “dark electronic” jeb tumšās elektroniskās mūzikas projekts. Paši mūziķi sevi dēvē par mistiķu apvienību un šos trīs burtus tās nosaukumā piesaka sekojoši: „Kārlim Straubergam ir grāmatas par latviešu buramvārdiem, kas mirstot pārgāja uz nākošo paaudzi un bija slepeni, lai to izpaušana neatņemtu teicējam spēku. Tagad šīs grāmatas ir nonākušas citas paaudzes rokās, mākslinieku apvienībā “+K+M+B”.

Šie vīri maskās pārvērš skaņās visu, kam pieskaras, un neviens cilvēks, zvērs vai koks, kas pagadās viņiem pa rokai, nezina, vai tikai kādā jaukā dienā neiekļūs paranormālo parādību un skaņu ietekmē.”

Albums “Ļaunuma puķes” ir ar Šarla Bodlēra dzeju, klajā laists sadarbībā ar izdevniecību “Naba Music / Melo Records”, kas arī šo to liecina par šo projektu. Mūzikas un mākslas festivālā “Laba daba” pirmoreiz plašākai publikai atrādītā albuma “galvenais vadmotīvs eksperimentālajām skaņu ainavām ir latviešu valodā atdzejotās slavenā franču simbolista Šarla Bodlēra vārsmas no dzejas krājumiem “Ļaunuma puķes”, “Parīzes splīns” un “Mākslīgās paradīzes”,” tā pieteikts šis darbs un jāatgādina, ka Bodlēra dzeja savulaik izpelnījās vispārēju nosodījumu - tika uzskatīts, ka tās rindās parādās zaimi tikumībai. Lai nu ko, bet to, kā izpelnīties vispārēju nosodījumu, Kristiāns Brekte labi zina - provocēt un izaicināt ir viņa iemīļotākā nodarbe.

“Naba Music” Bandcamp šis darbs pieteikts šādi: “Muzikālās apvienības “+K+M+B” eksperimentālās mūzikas albums “Ļaunuma puķes” sastāv no deviņiem maģiskiem, eksperimentāliem un ambientiem skaņdarbiem, “+K+M+B” grupas dalībniekam Kasperam izpildot slavenā franču simbolista Šarla Bodlēra dzeju no viņa dzejas krājuma “Ļaunuma puķes”. Audiālās kompozīcijas papildina spēcīgās, nereti baisās vai pārlieku skarbās dzejas rindas, liekot tām iecirsties apziņā līdzīgi kā asiem zobiem iekožoties cilvēka siltajā miesā līdz pat kaulam. Spocīgās muzikālās nianses skaņdarbos simbolizē Bodlēra mistisko poēziju, kas atstāj dziļu iespaidu, bet reizēm netop skaidrs, kas tieši šajās dzejas rindās licies tik trāpīgi tiešs. Bodlēra dzeja un “+K+M+B” simbiozē no jauna uzplaukst ļaunuma puķes.” Ar to būtībā arī viss pateikts.

PAR. Brekte laikam pat vienkāršu bumbas spārdīšanu pagalmā vai kartupeļu lasīšanas talku pārvērstu par kaut ko skandalozu un/vai vismaz tādu, par ko cilvēkiem runāt un šausmināties, un - tas ir forši! Arī šajā gadījumā - pietiek nosaukt dažus “+K+M+B” kompozīciju nosaukumus, lai ikviens saprastu, ka spēs ieinteresēt arī tajos skanošais: “Asinsstrūkla”, “Litānijas sātanam”, “Smertj”, “Maita”, “Es tevi sitīšu” u.tml. Protams, šo “dark electronic” projektu labāk redzēt un dzirdēt “dzīvajā”, jo papildu bonusus dod šo vīru performance, bet var arī vienkārši paklausīties. Diez vai daudz būs tādu, kas no tā visa kaut ko sapratīs, taču vismaz vienreiz paklausīties tas ir interesanti.

PRET. Šī nav mūzika, bet mākslas performance, kas ietērpta skaņās. Tā pret to arī jāattiecas.

Izklaide

Daudzsološā latvju jaunā rokgrupa “Everet” klausītāju vērtējumam nodevusi savu jaunāko singlu “Kāpēc” un tam veltīto videoklipu, kas tapis sadarbībā ar kultūras namu “Atmoda”.

Svarīgākais