RECENZIJA: PND “Nenosaukts”

© Publicitātes foto

Pavisam svaigs latvju pankroka klasiķu „PND” albums, kas tika prezentēts sestdien kultūrtelpā „Noass”.

Ja nu kāds uz šo pasākumu netika, viss vēl nav zaudēts - kaut kas līdzīgs atkārtojumam plānots 18. jūnijā Liepājā, „Wise” telpās (ar visu lūgto viesu “Nikotīņi”, “ŠŅK”, “Inokentijs Mārpls” un “All Day Long” piedalīšanos). Ņemot vērā to, ka iepriekšējais un pie viena arī pirmais un vienīgais pagājušā gadsimta beigās izveidotās grupas studijas albums “Kas tas ir PND?” tika izdots 2008. gadā, ir skaidrs, ka “PND” vīriem ir maķenīt iekrājies, ko faniem teikt.

„PND” jaunais albums tikai nosacīti saucams par studijas darbu, jo faktiski ierakstīts Vecrīgas klubā „Depo”, līdzdarbojoties skaņu režisoram Gatim Zaķim.

15 albumā iekļautajām dziesmām īpašu skanējumu piešķir ieraksta veids - tas veikts, spēlējot vienlaicīgi jeb “dzīvajā”, tādējādi gandrīz vai saklausot „Depo” tumšās telpas. Albumā iekļautas gan jaunas un iepriekš koncertos neatskaņotas dziesmas, gan arī dziesmas no „PND” pirmsākumiem šī gadsimta sākumā - tās, kuras netika iekļautas grupas pirmajā albumā “Kas tas ir, PND?”. Platē iekļautas arī vairs nepastāvošo Saldus pagrīdnieku „The Warps”, Kauguru panku kultūras celmlaužu „Znaki” un attiecīgajās aprindās populārās lietuviešu “punk” apvienības „Toro Bravo” dziesmu kaverversijas. Daudzi gabali nudien jau ir iepriekš neskaitāmas reizes dzirdēti koncertos, piemēram, “Rūsas zobi”, “Liktenis sliktenis”, “Mēnešreizes”, “Viss tas ir sūds”, “Tas, kas ir īsts”, nu jau arī “Vīru dzīve”.

Albuma mākslinieciskā noformējuma un koncepta autore ir Lāsma Gailīte, bet tā māksliniecisko izkārtojumu veidojis grupas basģitārists Didzis. Noformējuma vadmotīvs bijis albuma pirmās dziesmas nosaukums “Tas, kas ir īsts”. Idejas noformulēšanai Lāsma apmeklējusi “PND” mēģinājumus, klausījusies jaunās dziesmas un lasījusi to tekstus. “Cauri visai ilustrācijai vijas dziesmās ietvertās domas un idejas, simbolismi, kas asociējas ar konkrētajām dziesmām. Katrai detaļai ir nozīme,” uzsver Lāsma. Savukārt centrālais elements - jaunais panks ar ķerru, pilnu pudelēm un meiteni tajā - ir pašas Lāsmas asociācijas, kas saistās ar “PND”. “Kad biju jaunāka, braucām uz “PND” končiem, festivāliem. Bieži vācām un nodevām tukšās alus pudeles, lai dabūtu naudu. Un ķerrā iekšā varētu būt pēc koncerta atplīsusi “čiepa”. Arī te detaļām ir nozīme, jo meitenei uz stilba ir tetovējums, kas ļauj saprast, ka tā ir tā pati meitene, kas bija uz pirmā “PND” albuma vāciņa,” stāsta Lāsma.

Šoreiz albuma taustāmie un skatāmie apveidi pelnījuši šādu īpašo atkāpi, jo “Nenosaukts” ir pieejams gan CD, gan vinila platē, gan arī abu šo formātu apkopojumā. Lai gan CD izstrādāts absolūtā minimālismā, tajā tomēr pieejama visa informācija, kur dziesmas rakstītas, kas ir to autori, kas tās iespēlējuši un iedziedājuši (“PND” vīri savus uzvārdus parasti publisko nelabprāt), kas šajos ierakstos piedalījušies kā viesmūziķi utt., un, kas interesanti, sniegta arī katras dziesmas tekstuālā esence, lai klausītājs varētu viegli uztvert galveno ideju. Piemēram, dziesma “Darbi pret vārdiem” - “Taisnas priedes par mastiem krīt / Lai var darba kuģi uz priekšu dzīt” vai “Latvietis pelēkais” ar domu “Latvietis pelēkais, dzintars sprāgstošais / Acīs nekrīt, ēnā paliek, projām neiet, skaidrā nedzied”, tāpat arī “Viss tas ir sūds!” (tā ir jau minētās lietuviešu grupas dziesma ar oriģinālo nosaukumu “Visa tai smulkmenos”) - “Tik daudz kas apkārt notiek / Viss tas ir sūds / Labāk iesim iedzert alu!”. Īsi un skaidri, nav obligāti jāburas cauri visam tekstam, kas “PND” gadījumā nav nemaz tik viegli saklausāms.

PAR. Lai arī šāds efekts reklāmās tiek solīts no enerģijas dzērienu skārdenēm, drīzāk tieši “PND” ceļ spārnos! Vienkārši un līdz kaulam patiesi, savā būtībā panki līdz grīdai un dažbrīd vecmodīgi līdz sirsnīgumam, lai arī palikuši gados vecāki un uzvedībā krietni prātīgāki, tie vienalga ir “PND” - tikai 21. gadsimta trešās desmitgades izlaidums. Lielākā atšķirība - grupa vairāk pavirzījusies uz roka pusi ar izteiktākām ģitārām (gluži kā dziesmas “Pārdaugava” laikos), tas vairs nav ortodoksālais pankroks, arī tekstos jūtamas izmaiņas uz pieaugušāku cilvēku tematikas pusi (“Landmessers” jau pretendē pat uz vēsturiskās izpētes procesu).

“PND” repertuārā joprojām dominē vecā, labā alus tematika (par pupiem ir mazāk, visi mūziķi vai vismaz daļa no viņiem taču jau kļuvuši par precētiem vīriem un saražojuši pēcnācējus…) - grupa neliek saviem klausītājiem mocīties ar domāšanas par augstām tēmām procesiem, dzīve taču tāpat ir pārāk grūta. Toties albumā ir pat veselas divas dziesmas, kuras var droši pretendēt uz panku himnas statusu - ”Rūsas zobi” ar iedvesmojošo “es esmu tik varens, šie ļaudis ir ar mani” un monumentālā “Vīru dzīve” ar vareno kopkori “par vīriem, tēviem, brāļiem un dēliem - esi tāds, lai šī dziesma ir par tevi!”.

Albuma vidējais rādītājs laikam ir jau minētā “Tas, kas ir īsts” - teicams panku gabals ar “PND” tematiku, Agra un Mārča plēsonīgo vokālu, Jura roķīgi nikno ģitāru un Igija skarbo bungu piesitienu. Apskatnieks kā Nr.1 bez jau minētajām himnām liktu “Neraudi līdz nākamai vasarai” vai arī huligānisko “Mēnešreizes” (tā ir “Znaki” kavers), kas šķiet pašas atbilstošākās “PND” tēlam. No mazāk dzirdētiem gabaliem gribētos izcelt “Darbi pret vārdiem”, varbūt arī “Vairāk alu”, kura pilnvērtīgākai novērtēšanai gan nepieciešams arī vairāk promiļu, bet tas piederas pie “PND”. Pārsteidz smieklīgais un jautrais rokenrols “Latvietis pelēkais”. Rezumējot - ir labi. Ir pat ļoti labi!

PRET. “PND” koncertos jau gadiem tiek spēlētas divas dziesmas, kuras, pēc apskatnieka domām, sen vajadzēja paslaucīt zem tepiķa - “Taisnais vilnis” un “The Warps” dziesmas “25. kadrs” kaverversija, turklāt pirmā tika iebāzta arī “PND” pirmajā albumā, bet otrā nesaprotamu iemeslu dēļ vietu atradusi jaunajā ripulī. Protams, ne visas jaunās dziesmas ir veiksmīgas, piemēram, bez “3 māsām” droši varētu iztikt, arī dziesma “Depo” ir šaubīga, bet tas jau ir gaumes jautājums.

Izklaide

Ar koncertu kultūras norišu vietā “M/Darbnīca” šo trešdien, 2. oktobrī, tiks atklāta džeza dziedātājas Santas Šilleres koncerttūre “Other Ways”. Latvijas koncerta īpašais viesis – saksofonists Toms Rudzinskis.