RECENZIJA: Mārtiņš Kanters “Glezna”

 
©Ritvars Stankevics

Šonedēļ leģendārajās (un konkrētajam pasākumam ļoti piemērotajās) Latvijas Radio 1. studijas telpās notika Mārtiņa Kantera (iepriekš Ruskis) jaunā dziesmu albuma “Glezna” prezentācijas koncerts, kurā piedalījās arī visu jaunā albuma dziesmu autors Raimonds Pauls.

Maestro klātbūtne vien garantēja labu un jokpilnu atmosfēru, ko stiprināja arī Mārtiņa draugi no mūziķu aprindām, turklāt par to veiksmīgi parūpējās arī vakara konferansjē lomu savās rokās ņēmušais pats dziedātājs, kura komunikācijas prasmēm darbs Latvijas Radio ēterā acīmredzami nācis labumā.

Albumā iekļauts ducis Maestro dziesmu ar Jāņa Petera, Ojāra Vācieša un (lielākoties) Guntara Rača vārdiem, tās producējis Gints Stankevičs. Kora aranžējumu albuma tituldziesmai “Glezna” veidojis Kristaps Krievkalns un ierakstā piedalījies Saulkrastu koris “Anima” Lauras Leontjevas vadībā, savukārt skaņdarbam “No visām debespusēm” kora aranžējumu veidojis Rūdolfs Bērtiņš (kora partijas iedziedājuši Ivars Rebhūns, Jānis Strazdiņš, Zane Stafecka, Alma Kalniņa, Agnese Pauniņa un pats Rūdolfs).

Dziesmas “Virves dejotāji” ierakstā piedalījusies arī tagad jau pazīstamā ielu mūziķe Evelīna Krama.

“Esmu saviļņots, ka man atkārtoti dota iespēja sadarboties ar Maestro Raimondu Paulu, Gintu Stankeviču un “Izdevniecību MicRec”,” priecājas Ruskis alias Kanters. “Albuma radīšanas process bija ļoti saviļņojošs un prieka pilns, jo strādāt ar sava aroda profesionāļiem vienmēr ir aizraujoši. Esmu gandarīts par paveikto un ceru, ka šis albums atradīs savu klausītāju un, kas zina, varbūt kāda no dziesmām kļūs par kaut ko ievērojamu un bagātinās mūsu ikdienu.” Par to atkārtoti doto iespēju - 2019. gada nogalē tika izdots Mārtiņa albums “Piparmētru tēja”, kurā iekļautās dziesmas arī bija sacerējis Raimonds Pauls, un te nu dziedātājam pilnīga taisnība - reti Maestro kādam no jaunajiem censoņiem uztic šādas otrās iespējas, laikam jau sadarbība no komponista puses atzīta par gana labu esam.

Rudenī jauno programmu plānots atrādīt arī vairākos koncertos: 13. septembrī Rīgā, VEF Kultūras pilī, 17. septembrī Jelgavas kultūras centrā, 24. septembrī Valmieras kultūras centrā un 1. oktobrī Liepājas Olimpiskā centra Rožu zālē.

PAR. Šis nav šlāgeralbums tā ierastajā izpratnē - jau par to vien prieks. Augstā līmenī, kā jau vienmēr, ir “tas puisis ar zemo balsi” (tā viņu pirmā albuma ieraksta laikā esot saucis Maestro, tagad dziedātājs esot uzdienējies līdz godpilnajam Mārtiņa vārdam…), kurš dažbrīd rāda teju vai vokālos brīnumus. Labā nozīmē pārsteidz “Div’ dvēseles”, savukārt “Gribas ēst” vispār uzliek “acis uz kātiņiem” - tas tiešām ir Pauls, tas tiešām ir Ruskis, nopietni?! Normunda Rutuļa cienīga omulīgā šlāgera cienītājus droši vien īpaši priecēs dziesmas “Mēs” un “Dāvana”, varbūt arī “Visi ceļi ved uz Romu”. Jāizceļ skaistā un himniskā “No visām debespusēm” (tikai diez vai tā iederas šajā ripulī…), par ko laikam īpašas uzslavas pienākas Rūdolfam Bērtiņam.

Vairākās epizodēs īpaši priecē instrumentālisti, kuru vārdi uz CD vāciņa gan nav publiskoti, taču albuma prezentācijā uz skatuves bija arī tādi vīri kā taustiņnieks Māris Vitkus no “Very Cool People” un vairākās grupās un projektos spēlējošais ģitārists Jānis Čubars - nav brīnums, ka te ieskanas arī pa asākam ģitārakordam. Ak jā, un Raimonds Pauls pie klavierēm - tas vienmēr ir efektīgi.

PRET. Raimonds Pauls + Guntars Račs + Maestro 21. gadsimta Viktors Lapčenoks (vai Normunds Rutulis) Mārtiņš Ruskis jeb Kanters - rezultāts ir viegli prognozējams. Ja par albumā iekļauto skaņu materiālu, tad mulsina tituldziesmas pasludināšana par veiksmīgu, taču vēl duālākas sajūtas rada “Virves dejotāji” - slavējama ir ielu mūziķes Evelīnas piesaiste, viņas balss ir tiešām skaista, taču dziedātājai nav paveicies, jo trāpījusies dziesma ar pašu kaitinošāko un apnicīgāko piedziedājumu.