RECENZIJA: Arturs Skutelis “Jā”

 
©Publicitātes foto

Šo piektdien, 20. maijā, koncertzālē “Palladium” pašmāju repera Artura Skuteļa albuma prezentācijas lielkoncerts – šis ir gluži svaigs darbs, nācis klajā tikai pirms kādas nedēļas.

Skutelis uz latvju hiphopa skatuves ir jau no paša šī gadsimta sākuma, kad izveidoja radošo apvienību “PKI”. Viņa kontā ir sarīkoti neskaitāmi repa festivāli un nekomerciālie pasākumi, arī nesen uz “Noasa” notikušais daudzgalvainais hiphopa koncerts Ukrainas atbalstam ir viņa roku darbs. Viņa diskogrāfijā kā solomāksliniekam ir albumi “Mani mīt” (2009), “Apziņas plūsma” (2011), “Siltums” (2013) un “Lavīna” (2019), kopā ar “Tvērumiem” klajā laisti darbi “Audums” (2016) un “Nekad nekur” (2018), vēl ir dažādi sadarbības projektos tapuši albumi utt., u.t.jpr. - par visu var uzzināt mūziķa atzīstami izstrādātajā mājas lapā, bet, ja īsumā, tad nav šaubu, ka lielkoncertā šim vīram būs, ko teikt.

Skuteļa jaunajā albumā ir desmit kompozīcijas.

“Albuma centrā ir mākslinieka brīvības jautājums un refleksijas par mūziķa un mūzikas industrijas mijiedarbi. Man bija būtiski akcentēt tieši pagrīdes jeb neatkarīgās mūzikas aspektu - esmu dzirdējis sakām, ka būt par pagrīdes mūziķi Latvijā ir sinonīms neveiksmei, ka tas nozīmē nespēju gūt jebkāda veida panākumus. Es tā neuzskatu,” skaidro mūziķis. “Man pagrīdes mūzika ir nevis neveiksme, bet izvēle - izvēle brīvi īstenot jebkādas savas radošās idejas tieši tā, kā vēlos, nebūdams atkarīgs ne no kādiem ārējiem apstākļiem. Ja vienā teikumā, tad “Jā” ir mākslinieka brīvības manifests, vai precīzāk - mēģinājums šādu manifestu uzrakstīt. Kaut kur albuma zemdegās iespējams saskatīt Vladimira Nabokova romānu “Dar” un Federiko Fellīni filmu “8½”, taču “Jā” ir viscaur mans stāsts - stāsts par hiphopu manī un mani hiphopā.”

Lielākoties ieraksts tapis Rīgā, studijā “msonic Baltic”. Albuma apstrādi veicis Jānis Šmēdiņš jeb Fakts Jelgavā, studijā “PrimeTime Records”. Albuma ierakstā piedalījusies arī virkne Skuteļa kolēģu - Ūga, Bush un xantikvariāts, flautiste Alise Golovacka, saksofoniste Dita Frīdenberga, ģitāristi Mārtiņš Vilnītis un Gatis Ziema, skrečotājs Dj Vinvins un citi. Pie albuma muzikālajiem pavadījumiem strādājuši NiklāvZ, Shenfi, Oriole, Oskars Iļjins, Rihards Štrauss, Noitro, Robis GKW un pats Arturs Skutelis.

PAR. Latvju hiphopa mūziķi ar stāžu “ņem ar kvalitāti” - tas bija sakāms par Kurtu un Bush (tie bija pirmie, kas nāca prātā), tas pats sakāms arī par Skuteli. Klausoties albumu, jūtams, ka tas ir pieredzējuša un uz skatuves daudzus pudus sāli apēduša repera garadarbs, tā kā atliek vien to klausīties un novērtēt. Un šo vērtēšanu var sākt jau ar pašu pirmo albumā iekļauto kompozīciju “Kustībā”, kas iesāk šo konceptuālo stāstu jeb brīvības manifestu ceļā pie ierakstu kompānijas producentiem un beigās loģiski noslēdzas ar dziesmām “Laikatrīce” un “Atā”. Ja par atsevišķiem gabaliem, ausīs iekrita “Bēgums” ar latgalietes Ūgas un Rolexus dalību, kā arī “Sponsors” ar xantikvariātu viesa statusā un, protams, “Laikatrīce” ar Dj Vinvina brīnumdarbiem. Taču visinteresantākais šis stāsts ir, ja to klausās visu kopumā.

PRET. Gaumes jautājums. Apskatnieks priekšroku labāk dotu tāda stila reperiem kā rolands če, Prusax un Ods.