RECENZIJA: rolands če “Visurgājējs”

© Publicitātes foto

Pašmāju hiphopa karstākais jaunums – aprīļa beigās klajā nākušais repera rolanda če trešais solo albums, kurā apkopoti 12 skaņdarbi.

Albuma tapšanā piedalījušies arī tādi mūziķi kā Ozols, Prusax, xantikvariāts, Steps, Miks Aksels Apermanis, Uģis Vālodze, Oriole, Kārlis Kolmanis un citi. “Albums ir mans pēdējo divu gadu domu, emociju un prasmju apkopojums. Ja paskatās uz manu daiļradi kā transportlīdzekli, tad var redzēt, ka principā ir kopta tā ārpuse. Albuma ietvaros tiek pacelts arī transportlīdzekļa pārsegs, lai noskaidrotu, vai tur viss kārtībā.

Pārējais ir klausītāju un kritiķu ziņā,” par albumu saka rolands če. “Albums tapis ar lielāku uzsvaru tieši uz pēdējo pusgadu, tāpēc stilistiskā ziņā to var uzskatīt par tikko no krāsns izvilktu maizes klaipu - karstu un svaigu.”

Jāatgādina, ka latvju repa aprindās rolands če ir jau sen atzinību ieguvis mūziķis, bet plašākai sabiedrībai viņa vārds kļuva zināms pēc singla “Tort” panākumiem, kā arī dziesmas “Riņķa deja (Krievu rulete)”, kas bija arī viņa pirmā sadarbība ar mūzikas izdevniecību “Universal Music”. Ja īsumā par pašu mūziķi, tad rolands če ir reperis, dziesmu autors un producents no Talsiem, kurš mūzikas lauciņā darbojas jau vairāk nekā desmit gadus, profesionālāk tai pievēršoties 2016. gadā - gan kā solo mākslinieks, gan piedaloties kopprojektos, no kuriem panākumiem bagātākais ir duets kopā ar kolēģi xantikvariāts. Abu pēdējais kopalbums “Siera plate 2” ir guvis lielu atsaucību klausītāju vidū, kā arī tika nominēts Latvijas mūzikas balvai “Zelta mikrofons 2019”.

rolands če šovasar uzstāsies lielākajos Latvijas vasaras festivālos, kā arī vairākos solo koncertos, no kuriem tuvākais ir 13. maijā gaidāmais koncerts bijušajā Rīgas Tehniskās universitātes Mašīnzinību, transporta un aeronautikas fakultātē, kurā vēl uzstāsies arī Ozols, Wiesulis un Oriole. Tie, kas ir redzējuši rolandu če uz skatuves darbībā (kaut vai iesildot anša koncertu pērn Mežaparka Zaļajā teātrī), sapratīs, ka šī ir laba iespēja labi pavadīt vakaru.

PAR. Pēc fenomenālās “Riņķa dejas” klajā nākšanas, rolanda če topošais albums kļuva par apskatnieka gaidītāko mūzikas izdevumu pašmāju repā. Un Rolands nav pievīlis. Iesācis ar kaujā saucošo “Rolix!”, rolands če arī turpmākajā albuma gaitā rullē kā “visurgājējs bobiks” un “izplatās ātrāk kā kovids” (frāzes no ievadošās dziesmas), neatstājot ne mirkli šaubām par savām kvalitātēm. “Tu pat nespēj iedomāties, bļa, kā es mīlu šito sūdu!” deklamē Roļiks, un nav nekāda iemesla viņam neticēt. rolanda če lielākais trumpis ir teksti, kas ir tieši kā kulaks starp acīm, tomēr tas nebūt nav vienīgais pluss, jo arī bīti un dziesmu muzikālais noformējums ir pelnījuši uzslavas. Izcelšanas vērtas ir dziesmas “Siera plate” (kopā ar xantikvariāts), gangsterīgā “Forši bērni”, kopdarbs ar Prusax “Nevari nopirkt”, melnās noskaņās ieturētā “Tieši pirms blackouta” (pareizākus cilvēkus ķers trieka, noklausoties tās tekstu…), protams, arī visiem jau pazīstamā “Oda tusam” ar savu “ar mani runā pīles, ar mani runā kaijas”, apvienojot “visu zemju buhātājus”. Nu, bet sirdi plosošais gabals “Pieaudzis vīrietis” ar tā piedziedājumu “es esmu pieaudzis vīriet’s / man vajag p***ies un dzert” pilnīgi noteikti kļūs par jebkura burziņa un “dzertiņa” himnu.

Jā, iespējams, ka rolands če no latvju hiphopa smagsvariem ir vidējai auditorijai saprotamākais - nav jābūt īstam, patiesam un pārliecinātam repa fanam, lai klausītos Roļika mūziku, tā nav nekāda anša “Lielā māksla” vai Kurta atgriešanās apcerējumi, taču šajā gadījumā demokrātiskāks skanējums nenozīmē tā zemāku līmeni. Saviem “heiteriem” (ja tādi ir) Rolands var droši ieteikt “labāk iztīri no nabas tostermaizes drupačas” - “Visurgājējs” ir latvju repa Nr.1. Vismaz 2022. gadā noteikti.

PRET. “Visurgājējs”, šķiet, ir viens no pirmajiem albumiem latvju mūzikas vēsturē (ja ne pats pirmais), kad aiz jauna studijas albuma borta tiek atstāsti kāda mūziķa spēcīgākie pēdējā laika singli. Tas tomēr nešķiet pareizi darīts. Spriediet paši: pēc “Spotify” datiem, pazīstamākais albuma singls “Oda tusam” ir savācis ap 20 000 klausījumu, toties albumā nav iekļautas tādas dziesmas kā Rolanda koncertos teju par apmeklētāju burziņa himnu kļuvusī “Marco Polo” (ap 143 000 klausījumu), “Atkal jau” (ap 302 000 klausījumu) un pat superhits “Riņķa deja (Krievu rulete)” ar tā 542 200 klausījumiem! No vienas puses - it kā jau Rolands domā pareizi, šie singli jau sen dzīvo savu dzīvi, kāpēc tos vēl bāzt albumā?! Taču no otras puses - arī pasaules mūzikas praksē pazīstamākajiem singliem vienmēr tiek rasta vieta jaunākajos albumos, jo klausītāji tomēr vēlas savas iemīļotākās konkrētā mūziķa jaunākās dziesmas dzirdēt vienā apkopojumā, un te nu viņiem neko nevar pārmest. Līdz ar to arī apskatniekam bez “Riņķa dejas” šis albums liekas kā torte, kurai galvenā odziņa ir noskausta.

Izklaide

No grupas “Avakādo Latte” rīkotās dziesmu rakstīšanas apcirkņiem ik pa laikam plašākai auditorijai tiek piedāvāts kāds jauns un cerīgs gabals. Lūk, vēl viens no tiem: vokālista/ģitārista Kristapa Vegnera rokdziesma “Saulīte rotājās”.