RECENZIJA: BUSH “Putni”

 
©Publicitātes foto

Ja iepriekšējos gados lielākā drūzmēšanās Latvijas Mūzikas ierakstu Gada balvas “Zelta mikrofons” kategorijās bija vērojama popa vai roka nominācijās, tad šogad nopietnākā sāncensība būs hiphopa sadaļā, jo, pārfrāzējot premjeru Krišjāni Kariņu, repa ir tik daudz, kā vēl nekad nav bijis.

Lūk, vēl viens atdzimis kadrs, kura izdoto albumu viņa PR nometne skaļi pieteikusi kā “vēsturisku notikumu Latvijas hiphopā” - pēc astoņu gadu pauzes ar savu trešo soloalbumu “Putni” par sevi atgādinājis reperis BUSH, kurš agrāk bija zināms ar skatuves vārdu bū-š (īstajā vārdā Intars Albužis).

Jaunais albums tapis sadarbībā ar mūzikas producentiem Reinšteinu (Reinis Kirilovs) un Trakamelodija (Gundars Neimanis). “Putnu” mūzika un teksti tapuši periodiski kopš 2013. gada, bet albuma pilnais koncepts nostiprināts 2021. gadā. “Tie ir tie putni, kas nelidoja pasakā par princesi, kad, sapņojot par nākotni, uz viņiem noskatījās jauna dāma. Tie paši putni, kas toreiz nelidoja tiem, kam reperi nebija dzejnieki,” filozofē pats mūziķis. Ieraksti veikti “Kreisā Krasta studijā” un studijā "Runu Zāles ieraksti”. BUSH norāda, ka albums vērsts uz niansēm, kur katram sīkumam ir liela nozīme, tāpēc ieguldīts liels darbs, lai albums skanētu tieši šādi. Par viesmūziķiem - ģitāras un basu iespēlējis Staņislavs Kuļikovs, bet dziesmā “Lapas turpina krist” piedalījies arī hiphopa mākslinieks Arturs Skutelis.

Bū-š jeb BUSH ir dziesmu autors, producents un reperis, kas Latvijas hiphopā zināms gan kā solo mākslinieks, gan apvienības “Runu Zāle” dalībnieks. 2005. gadā izdeva savu debijas albumu/grāmatu “Nevietā”. Otrais albums “Sēdies krēslā” izdots 2011. gadā, kam sekoja koncerttūre “Uzmini nu” ar noslēguma lielkoncertu 2012. gada maijā koncertzālē “Palladium”, kurā izpildīta īpaši sagatavota divu stundu programma kopā ar vairākiem viesmāksliniekiem dzīvo instrumentu pavadījumā. Pēdējos gados Intars ar muzikālām aktivitātēm nebija atzīmējies.

PAR. Prieks par konceptu, prieks par kādreizējās Gustavo, Armanda un citu to laiku mūziķu repa stilistikas atsaukšanu atmiņā, prieks par to, ka var viegli saprast dziesmu vārdus. Bū-š meistarībā nav ierūsējis, viņu noteikti ir vērts paklausīties un arī noklausīties. “Liepāja”, “Tajā rajonā”, “Lai mani pamodina viņa” - apskatnieka Top 3.

PRET. Šo atgriešanos kā “vēsturisku notikumu Latvijas hiphopā” no minētā aspekta laikam aizēnos cits reanimējies tēls - Kurts, kura albums tomēr bija spēcīgāks. Pārāk daudz no sērijas “kad mēs augām, tad zāle bija zaļāka un debesis - zilākas”. Taču no citiem aspektiem iebildumu pret šo darbu nav, tiaki māc šaubas, ka jaunās paaudzes hiphopa piekritēji šāda stila repu pieņems. Bet tā jau nav BUSH problēma. Ja subjektīvi, tad bez dziesmas “Tuk Tuk” ar iesemplēto Jāņa Gestes “Panorāmas” ziņu, kā arī apnicīgās “Nesatiksimies” gan varēja iztikt.