RECENZIJA: Debesis “Latvietis Vulgaris”

© Publicitātes foto

Patiesībā šis laikam nemaz nav hiphopa mūziķa Debesis debijas albums, kā to varētu domāt pēc mūzikas straumēšanas servisa “Spotify” datiem, – “Latvietis Vulgaris” ir Cēsu jauno mūziķu ar skatuves vārdiem Debesis, Vendenbaums un Rajona Kapelmeistars, kā arī dueta “Rūgtais Gurķis” kopdarbs.

“Albumā ir satīriski vēstīts par parastā latvieša dzīvesveidu - uzdzīvi, satikšanās reizēm, ceļojumiem, patriotismu un attiecībām ar līdzcilvēkiem. Ikkatrs klausītājs var salīdzināt savu redzējumu par latvieti parasto ar to, kā albumā to ir atspoguļojuši mūziķi,” vēsta informācija par šo darbu.

“Latvietis Vulgaris” ir ierakstīts 2021. gada vasarā Bruno Kuļezņova jeb Debesis studijā. Veidojot albumu, virsuzdevums ir bijis veidot sadarbību starp vairākiem jaunajiem mūziķiem. Albuma pievienotā vērtība esot tas fakts, ka jaunieši to ir veidojuši pilnībā pašu spēkiem - gan dziesmas, gan vārdi ir pašu radīti, ieraksts tapis mājas studijā, kā arī vēlāk pašizdots. “Mūzikas rakstīšanā esmu diezgan liels amatieris, tāpēc albums aizņēma diezgan ilgu laiku. Ierakstījām Cēsīs, manā guļamistabā, pats uzstādīju mikrofonus, nodrošināju akustikas uzlabojumus un ierakstu kvalitāti. Nākotnē noteikti gribētu savu “label”. Ar katru nākamo dziesmu iemaņas uzlabojās. Es ceru uz tālāku sadarbību ar albumā iesaistītajiem mūziķiem. “Latvietis Vulgaris” bija līdz šim lielākais muzikālais projekts manā ģitārista un ierakstu studijas inženiera karjerā,” tā Debesis.

“Pēdējo pāris gadu laikā Cēsis, manuprāt, ir kļuvušas par jauno mūziķu citadeli. Bija novērojams fenomens, ka vienlaikus vidusskolā darbojas divas trīs grupas un vēl pāris solo mākslinieki, kas aktīvi koncertē reģionālā līmenī un strādā pie saviem ierakstiem. Tomēr daudziem šī muzikālā karjera apstājas pēc vidusskolas absolvēšanas. Mēs nolēmām neturēt sveci zem pūra, bet kopīgi ierakstīt dziesmas, kuras individuāli vai citās apvienībās nebijām paspējuši pabeigt,” visu šo pasākumu rezumē Vendenbaums.

PAR. Starp visiem šiem “bērnudārza ierakstiem” ir atrodami labumi, kurus, apstrādājot un ierakstot tās ar citiem izpildītājiem, sanāktu labi gabali - no mūzikas vai teksta viedokļiem. Piemēram, “Labvēlīgais Trips” - tracinoša dziema, taču tā lipīgo piedziedājumu gan varētu “nospert”. Vai “Tas ir viss” - briesmīgs izpildījums, bet no muzikāli idejiskā viedokļa tā ir vairāk nekā izdevusies. “Gudrās runas” - oda muzikālajam naivumam, tomēr tās tekstu varētu izmantot pat kādas jaunpartijas kongresā. “Hektors (Velns)” - vēl viena kaitinoša dziesma, tomēr tās tekstu var klausīties kā prozas darbu. Un tā varētu turpināt. Protams, jāuzslavē pati ideja par šāda apkopojuma radīšanu - jebkurš radošs darbs ir pelnījis saglabāšanu.

PRET. Šis dziesmu apkopojums pierāda, ka mācēt dziedāt absolūti nav nepieciešams, un albumu var izdot arī tie, kuriem lācis ne tikai uzkāpis uz auss, bet to nomīdījis līdz pat mikroķirurgiem neatjaunojamam skatam. Nevienu no albumā iekļautajām deviņām kompozīcijām nevarētu saukt par līdz galam pabeigtu (varbūt tikai “Nezāles”), jo katrai vēl būtu kaut kas piestrādājams, lai to laistu tautās. Bet kas par to, “Latvietis Vulgaris” taču nav jāiziet tarifikācijas skate! - droši vien tā nodomājuši cēsinieki, un, kā paši to jau minējuši, nav turējuši sveci zem pūra. OK, var arī tā, mūsu laikos viss ir iespējams.

Izklaide

Rīgas Reformātu baznīcā 18. oktobrī pirmo (un acīmredzot arī vienīgo) reizi kopā vienā kvartetā spēlēs “nu jazz” un brīvās improvizācijas meistari Džons Raskins, Stens Sandells, Tims Pērkiss un Vladimirs Tarasovs. “Viņu eksperimenti un novatoriskās idejas ir atstājušas dziļas pēdas džeza attīstībā, bet meistarība bijusi paraugs un iedvesmas avots daudziem pasaulē atzītiem mūziķiem.”

Svarīgākais