Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Izklaide \ Mūzika

RECENZIJA: Dons “Tūrists”

© Publicitātes foto

Relatīvi klusi un nemanāmi piezadzies “susuriņpopa” celmlauža Dona astotais studijas albums ar desmit jaunām kompozīcijām – neteiksim, ka tas uzkritis uz galvas negaidīti kā sniegs Rīgas domei, jebkurš gadalaiks latvju zemniekiem vai Eminema jaunais albums amerikāņiem, tomēr tas iznācis bez pārmērīgas reklāmas, ārišķībām un iepriekš izdotu singlu jūras – tiesa, klausītāji jau ir dzirdējuši dziesmas “Tūrists” un “Es nāktu mājās”.

Jāmēģina Dona albumus uzskaitīt: ar Lily kopīgi ierakstīto saldeno disku “Viens otram” (2004) viņš laikam neņem vērā, tātad diskogrāfijā minami “Lights On” (2006), “Lelle” (2008), “Signāls” (2013), “Varanasi” (2014), “Sibīrija” (2015), “Tepat” (2016) un “Namiņš. Kaste. Vārdi” (2018).

Sava septītā studijas albuma klajā nākšanu Dons atzīmēja 2018. gada Valentīndienā ar pilnībā izpārdotu koncertu "Arēnā Rīga", bet šogad bija plānots lielkoncerts stadionā “Daugava”, taču, kas no tā sanāca, mēs visi zinām - visus publiskos pasākumus apcirta kovidkrīze, tomēr albuma iznākšana palika spēkā. “Ceļš līdz albumam bija diezgan aizraujošs un to iedvesmoja stāsti par attiecībām, mīlestību un jūru. Piemēram, sēžot kāpās un skatoties uz horizontu, dzima “Pār septiņām jūrām”. Savukārt pagājušajā septembrī, vērojot kā rudens izģērbj kokus, radās “Tūrists”. Katra dziesma ietver sevī kādu stāstu - izdomātu vai piedzīvotu,” stāsta Dons. Albuma ierakstā piedalījušies arī Mārcis Auziņš, Toms Poišs un Rūdolfs Dankfelds, Rūdolfs Budze (DJ Rudd), Krišjānis Geidāns, Tomijs Vainikainens, Aija Andrejeva, Antra Kūmiņa, Kristīne Pastare un Arnis Račinskis. Ieraksts veikts “Kim’s Crib”, “AnsonsLab”, “TSP Music” un “Sound Division” studijās - gan Rīgā, gan Berlīnē, sadarbojoties ar producentiem Kimu Venerstrēmu, Kasparu Ansonu un Jāni Aišpuru. “Producenta darbs kļūst vienkāršs, kad jāstrādā ar lieliskām dziesmām un balsi - Donam piemīt abas. Albuma tapšana, pateicoties sadarbībai ar šo lielisko mūziķi, bija jautri pavadīts laiks lieliskā kompānijā,” stāsta Kims Venerstrēms.

PAR. Dons savā ierastajā skanējumā, tikai mazliet elektronizēts - faniem patiks. Bez radiostacijās jau dzirdētajām dziesmām (“Tūrists” ierakstāms Artūra zelta fondā) vēl noteikti izcelt gribētos “Ilgoties man nesanāk” un “Piecelties”, un tas nekas, ka tos klausoties nākas mocīt savu atmiņu, vai šīs dziesmas gadījumā nav pirms tam jau dzirdētas kādā no iepriekšējiem Dona albumiem. Skaista dziesma ir “Solījums” - tā varētu būt nākamais radiostacijām nosūtāmais singls. Ir arī pāris meiteņu ģībstamie gabali - “Lūdzu vēl neaizej” un “Aizlidosim”, kas arī piederas Dona repertuāram. Viss kārtībā, Dons kā Dons.

PRET. Ir vairākas lietas, kuras mulsina. Pirmkārt, albuma nosaukums - labi, tā saucas arī dziesma, taču tas ir absolūti neatbilstošs dominējošajai tematikai un kopējai noskaņai. Otrkārt, ievadošās dziesmas izvēle - “Es nāktu mājās” piestāvētu būt piektajai vai septītajai, bet ne pirmajai (tas no ierastā dziesmu izkārtojuma albumā viedokļa). Treškārt, starp dziesmām latviešu valodā iespraustais angliskais gabals “Beautiful Day” - nemaz tik izcils tas nav, lai bez tā nevarētu iztikt, bet, ja tiešām nevarēja iztikt, varēja tam sagudrot latvisko tekstu, lai šī dziesma albumā neizklausītos kā svešķermenis. Žēl, ka viņš savos skaidrojumos plašākai sabiedrībai par albuma saturu un dziesmu vēstījumu bijis strups kā pasaules “superstārs” - droši vien daudzi labprāt uzzinātu, kam domāts veltījums “Atvadas” pašā albuma noslēgumā.