RECENZIJA: Nova Koma "Vismaz 9 reizes"

 
©Publicitātes foto

Pašmāju grupa “Nova Koma” publicējusi jaunu albumu, kas šoreiz ir absolūti netipisks šai garāžroka apvienībai, jo ierakstīts ar reperu Edavārdi un Idus Abra līdzdalību. Ierakstā dzirdamas “deviņas kompozīcijas, kurās latviešu repa skanējums apvienots ar daudzpusīgu instrumentālo mūziku, no akustiskas balādes līdz pacilājošai fankroka dziesmai,” informē “NK” komanda. “Gan šajā grupā, gan citos sastāvos (De Temps, Arturs Skutelis un Tvērumi) esam sadarbojušies ar dažādiem reperiem.

Laikā, kad pasaulē arvien vairāk novērtē hiphopa kultūru, viegli padoties straumei un izlaist dziesmu, kur kādu pantu noskaita kāds viesmākslinieks, neatkarīgi no tā, vai tas ir saturiski vērtīgi vai nē. Mēs gribējām iet soli tālāk - “Nova Koma” nav tikai fona mūzika, Edavārdi un Idus Abra nav tikai garāmgājēji. “Vismaz 9 reizes” ir trīs gadu darbs, kurā izaicinājām visus iesaistītos, lai rezultāts veidotu kopīgu stāstu un būtu baudāms visdažādākajām publikām,” norāda rokgrupas vokālists Mārtiņš.

Grupa “Nova Koma” ir četru mūziķu apvienība, kas aktīvi darbojas kopš 2015. gada, izpildot melodisku un daudzveidīgu garāžroku. Viņu kontā ir albumi “Mīlēt var tikai cilvēkus” (2016) un “Zem cita režīma” (EP, 2017) ar tādām atmiņā paliekošām dziesmām kā “Lesija atgriežas mājās”, “Vēl” un “Norakstīts”. Idus Abra ir reperis, brīvrunātājs, pirmā Latvijas repa improvizācijas teātra "Brīvrunu projekts" dibinātājs un dalībnieks, bet reperis Edavārdi plašākus komentārus sen vairs neprasa. Bez grupas un reperiem dziesmās dzirdami arī viesmūziķi Miķelis Dzenuška (marimba, taustiņi), Alise Golovacka (flauta) un Rūdolfs Latišenko (zvani). Albums ierakstīts studijās “Gateris”, “Frida Records” un “Rolands Če. Ieraksti”, vokālu ierakstu un apstrādi veica Rolands Če, bet instrumentu ierakstu un apstrādi - Pēteris Ozols.

PAR. Lai ar šīm deviņām dziesmām aprastu, tās tiešām jānoklausās vismaz deviņas reizes - ar pirmo aizķeras tikai enerģiskā “1.1.2.”, kuru gan dzied Edavārdi, bet kurai cauri vijas Rolanda Če rokraksts. Taču ar katru nākamo noklausīšanās reizi favorītu pulkam piepulcējas vēl kāds gabals, piemēram, ļoti labs ir ar trauksmaino ģitāras motīvu, efektīgajām bungām un Dzenuškas taustiņiem bagātinātais “Skatīt nāvi”, tāpat arī dziesma “Urbis” - ja abām piebērtu ogles, tas ir, padarītu to skanējumu vēl smagnējāku, varētu pat sanākt kaut kas uz “Prophets Of Rage” pusi. Ar kādu devīto reizi par pieņemamām sāk likties arī dziesmas “Cīņa pie Argonas” un “Spiediens”.

PRET. Ar reperiem ir kā ar spēcīgām garšvielām - tās spēj pārmākt jebkura ēdiena garšu. Pat daudzgalvainajam “Very Cool People” kolektīvam nācās pamatīgi piestrādāt pie tā, lai koncertprogrammas “Pa apli” skanējums būtu sabalansēts, lai tā “negaršotu” tikai pēc reperiem, un viņiem tas puslīdz izdevās, bet “Nova Koma” - nē. Šis drīzāk ir Edavārdu un Idus Abra albums, kurā instrumentālo pavadījumu spēlē “Nova Koma” nevis otrādi. Žēl, jo gan pašai rokgrupai, gan arī šādai sadarbības formai ir liels potenciāls, ja vien to ievadītu pareizajās sliedēs. Ja par albumā iekļauto skaņu materiālu, arī te ir lietas, kur “piesieties” - nešķiet, ka šajā gadījumā stilistiskā daudzveidība vērtējama kā pozitīvs moments, drīzāk tas ir traucējošs aspekts. Savukārt tādas dziesmas kā “Aiz sienas” un “Klau” no šī albuma varētu droši izmest vai vismaz pārvietot uz kādu citu projektu.


Sandris Vanzovičs