"Positivus" un Majors, mūžīgais tandēms

 
©F64 Photo Agency

Ap šo laiku jau 13 gadu var izmantot šablonisko teicienu, ka šonedēļ visi mūzikas mīļotāju ceļi vedīs uz Salacgrīvu. Taču tā arī būs, jo 26. un 27. jūlijā Zvejnieku parkā atkal risināsies festivāls Positivus. Tā vadībā joprojām ir Ģirts Majors, kompānijas Positivus Music šefs – arī šajā jomā bez izmaiņām.

Šoreiz tikai divas dienas

Šā gada Positivus Festival lielākais jaunums tika paziņots jau pērn - no trīs dienu pasākuma notikusi atgriešanās pie divdiennieka, tādējādi samazinot biļešu cenas. «Mūsu sajūta ir, ka cilvēku maksātspēja ir ļoti ierobežota, un mums ir jādomā, kā nelikt cilvēkiem domāt, ka šis ir ļoti dārgs pasākums. Tāpat divu dienu festivāls katrā festivāla dienā piedāvās vairāk koncertu nekā iepriekš,» pauda organizatori. No psiholoģiskā viedokļa biļešu cenas tiešām ir vieglāk pārdzīvojamas, piemēram, divu dienu biļete šogad maksā 65 eiro (ar telts vietu 73 eiro), tādējādi attālinoties no maģiskās 100 eiro robežas. Četras skatuves (Main Stage, Piena svētki Stage, Lāčplēsis Stage un Teritorija X), telšu pilsētiņa un dažādas aktivitātes - visādi citādi viss pa vecam. Apmeklētājiem nav bijis iebildumu pret pāreju uz divu dienu formātu. «Neesam jutuši nekādu negatīvo reakciju - drīzāk izskan pat pozitīvas atsauksmes. Arī līdzšinējā statistika uzrādīja, ka nospiedoši lielākā daļa festivāla apmeklētāju tajā pavada divas dienas. Mūsu galvenais mērķis bija padarīt festivālu publikai finansiāli pieejamāku, jo sapratām, ka daļai tas ir kļuvis par dārgu un neaizsniedzamu, bet pāriešana uz divu dienu formātu tiešā veidā atsaucās uz biļešu cenu. Iepriekšējos gados varēja redzēt, ka svētdiena ir tāda kā vieglāka, jo lielākā daļa publikas tāpat spēj paņemt tikai divas dienas. Šogad mums programma ir koncentrētāka,» skaidro Positivus Festival direktors Ģirts Majors.

Ja pērn abas lielākās skatuves saucās nekā, tas ir, Main Stage un Other Stage, tad šogad viena tikusi pie Lāčplēša vārda, kas, protams, nav Andreja Pumpura eposa reklāma. «Mums nav mērķis par katru cenu kaut ko pārdot, tāpēc lielās skatuves galvenais sponsors būtībā ir pats festivāls. Komercija ir festivālam jutīga lieta, kam nepieciešami nopietni partneri. Ar Lāčplēsi mēs sadarbojamies jau otro gadu, tāpēc šoreiz arī otrā lielākā skatuve nesīs šīs alus darītavas vārdu.» Apmeklētājiem redzamākās novitātes saistīsies ar kinotelti, kuras programma top sadarbībā ar Kino Bize. «Būs ne tikai filmas, bet arī daudz vairāk sarunu par tām, kā arī tikšanās ar filmu veidotājiem un aktieriem. Cenšamies attīstīt šo virzienu. Un vēl mums būs jauna zona - Teritorija X, kurā darbosies dīdžeji, bet tā būs mierīgāka zona. Dīdžeji mums būs visur, bet šeit neskanēs elektronika kā, piemēram, Red Bull teltī, muzikālā ziņā tas būs pavisam kas cits.» Plānots, ka cilvēku skaits tāpat būs 20 000-25 000 vienā dienā, bet festivāla budžets gan mazinājies aptuveni par trešdaļu - pērn tas bija ap diviem miljoniem eiro, un pāriešana uz divu dienu formātu ļāvusi ietaupīt arī šajā ziņā.

Par hedlaineriem

Šogad par festivāla hedlaineriem jeb galvenajām grupām varētu saukt četras apvienības: The 1975, Disclosure, Underworld un Royal Blood. Pirmās divas uzstāsies piektdien, otrās - sestdien.

Britu alternatīvā rokgrupa The 1975 atpazīstamību izpelnījās 2013. gadā jau ar savu debijas albumu un tādiem hitiem kā Chocolate un Sex. Pašlaik šīs grupas kontā ir trīs studijas albumi, bet rudenī nāks klajā ceturtais, kura darba nosaukums ir Notes On A Conditional Form - varbūt Salacgrīvā būs kāda pirmizrāde? Visi trīs šīs grupas albumi bijuši Nr. 1 Britu salās, bet pēdējie divi tikuši Top 5 arī otrpus okeānam. The 1975 ir iesildījis tādus grandus kā The Rolling Stones un Muse, kā arī spēlējuši tādos prestižos festivālos kā Coachella, Sziget, Lollapalooza, Glastonbury, Open'Er, Reading un citos.

Britu elektronikas zvaigznes Underworld šogad svin 25 gadu jubileju - savas darbības laikā Velsas elektroniķi ir uzstājušies kā galvenie mākslinieki gan pasaules lielākajos mūzikas festivālos, gan underground tehno klubos un pat noliktavās, komponējot teātru uzvedumu skaņojumus, kā arī veidojot radošus projektus mākslas galerijās, pamestās apavu darbnīcās un japāņu lielveikalos. Grupas zvaigžņu stunda bija 1996. gadā, kad viņu mūžzaļā himna Born Slippy (Nuxx) kļuva par 90. gadu paaudzes skaņu celiņu, kad tā tika iekļauta kulta filmā Trainspotting. Velsieši ir pārdevuši miljoniem albumu, uzstājušies neskaitāmos koncertos, veidojuši kompozīcijas oskarotu režisoru projektiem un radošus projektus mākslas galerijās, kā arī nodrošinājuši mūziku Londonas 2012. gada olimpisko spēļu atklāšanas ceremonijai. Arī Disclosure ir elektronikas mūzikas duets no Lielbritānijas. Tās kontā gan ir tikai divi albumi, taču pietiktu arī ar vienu pašu Settle (2013), lai mūsdienās būtu teju neiespējami iedomāties starptautisko mūzikas skatuvi bez viņu dalības - albums gozējās pasaules mūzikas topu virsotnēs un saņēma neskaitāmas balvas, tostarp Brit Awards un Mercury Music Prize nominācijas un tika atzīts par labāko deju mūzikas albumu Grammy balvu pasniegšanas ceremonijā. Positivus festivālā gan duets uzstāsies ar dīdžeju setu - tādu pašu kā virknē šīs vasaras Eiropas festivālu.

Taču, lai piedod iepriekš minētā trijnieka fani, Neatkarīgās apskatnieks kā šā festivāla galveno grupu gribētu akcentēt Royal Blood, kam šī būs pirmā viesošanās šajos platuma grādos. Šī rokgrupa iztiek tikai ar basu un bungām, un duetā muzicē divi draugi - vokālists/basists Maiks Kerrs un bundzinieks Bens Tačers. Šis duets izveidots 2013. gadā. Jau pēc gada nāca klajā debijas albums Royal Blood, kam bija sensacionāli panākumi: tas kļuva par vislabāk pārdoto britu rokgrupas debijas albumu pēdējos trīs gados, sasniedzot pirmo vietu Apvienotās Karalistes topā un ierindojoties Top 20 kopumā divpadsmit valstīs. Grupa saņēma uzaicinājumu uzstāties kopā ar Foo Fighters, par to labus vārdus teica ģitārists Džimijs Peidžs no Led Zeppelin un citas muzikālās slavenības. Arī nākamais albums How Did We Get So Dark? (2017) aizgāja uz urrā, arī tas bija pirmajā vietā Britu salās. Līdz ar to mazliet pārsteidzoši, ka šo absolūti karsto rokgrupu izdevies dabūt uz Salacgrīvu. Royal Blood izpilda enerģisku garage rock ar blūzroka piešprici. «Lai arī mūziķi savus skaņdarbus veido tikai ar divu instrumentu palīdzību, rezultāts ir iespaidīgs - rībošās bungu skaņas un dārdošie ģitāru rifi tiek pasniegti ar dziļi melodisku piesātinātību,» tā šos vīrus piesaka organizatori. Nav melots.

…un par pārējiem

Neiedziļinoties konkrēto skatuvju piedāvājumā, ātri pārskriesim pāri katras konkrētās dienas potenciāli interesantākajiem māksliniekiem. Piektdien. Austrālijas grupa Cut Copy tiek pielīdzināta tādām pazīstamām blicēm kā Air, Daft Punk un LCD Soundsystem. «Nedaudz no disko, nedaudz no sintīpopa, nedaudz no indīmūzikas - šīs grupas dziesmu ritmi festivālā iekustinās ikvienu!» Britu multiinstrumentālists Elderbrook izceļas ar apburoši eklektisku dažādību, apvienojot kantri, soula, rokmūzikas un pat gospeļu stilu ietekmes. Elderbrook ir arī klasiski trenēts klavieru un ģitāras meistars, kura producēšanas tehnikas seko principam «radīt kaut ko līdz šim nedzirdētu». Lietuviešus šajā dienā pārstāvēs Daddy Was A Milkman, bet mūsējos - ansis, Edavārdi, Viņa, The Coco’nuts, Neon Saturdays, Riga Reggae, Mur, Rick Feds, Kautkaili un citi.

Sestdiena. Superorganism ir starptautiska apvienība - tās astoņi dalībnieki, kas šobrīd muzicē Londonā, ir sanākuši kopā no Austrālijas, Jaunzēlandes, Apvienotās Karalistes un pat Japānas. Pērn vasarā viņi kļuva par skaļāko jauno grupu atklājumu Eiropas festivālos. Pasaule grupu tuvāk iepazina 2017. gadā ar viņu popmūzikas debijas hitu Something For Your M.I.N.D.. Savukārt viena no Londonas jaunās paaudzes rokmūzikas grupām Husky Loops savā skanējumā apvieno asus, turbulentus ģitāru skanējumus ar neierastiem aranžējumiem, kas tiek spēlēti netradicionālā izpildījumā. Vēl - jaunais franču dziedātājs Adam Naas, kas apbūra pasauli ar savu soulmūzikas tembru un skaņdarbu Fading Away. Igauņus pārstāvēs Ewert And The Two Dragons, bet pašmāju mūziķus - Very Cool People, The Bad Tones, Carousel un citi. Un, protams, leģendārā grupa Sūdi saldajā ēdienā!

Pēc darba būs atpūta

Ja mazliet no vēstures, tad pirmoreiz Positivus festivāls tika rīkots 2007. gadā, pie tā šūpuļa stāvēja trijotne no Saldus, kas kopš 2003. gada saucas Positivus Music - Ģirts Majors, Andis Zusts un Linda Andersone. Izvēle par labu Salacgrīvai krita tāpēc, ka tas ir pietiekami tuvu Rīgai (91 km), tā atrodas pie jūras, pilsētai cauri vijas lielā VIA Baltica maģistrāle, turklāt Zvejnieku parkā jau bija nepieciešamā infrastruktūra. Tā nu tas viss sākās. Savukārt koncertu rīkošanas evolūcija pozitīvajiem sākās 2003. gadā ar De Phazz un The Cardigans, 2004. gadā tika atvesti Fun Lovin’ Criminals un Gorans Bregovičs, bet 2005. gadā parādījās Mobijs un citi nopietni vārdi. Kopš tiem laikiem daudz ūdens aiztecējis, daudz labu mākslinieku uz Rīgu atvests, un Positivus Music kļuvuši vēl spēcīgāki, 2017. gadā apvienojoties ar vēl vienu koncertu rīkošanas flagmani FBI. «Kopumā mums klājas ļoti labi,» neslēpj Ģirts. «Šogad jau esam aizvadījuši vairākus lielos koncertus, bet šobrīd gaidām Rammstein festivālu. Rudens sezonā arī koncertzālē Palladium būs vairāki labi koncerti. Grūti dot konkrētu vērtējumu par biznesu, kurā esi jau padsmit gadu garumā, taču arī par pagājušo gadu var tikai labdabīgi pabrīnīties, jo mums tiešām ir ļoti daudz koncertu. Koncertu dzīve šobrīd ir ļoti veselīga.»

Protams, šis bizness prasa diezgan daudz uzņēmības un arī nervu, tāpēc Ģirts parasti pēc Positivus Festival ņem ilgāku pauzi un dodas kādā tālākā ceļojumā. «Šoreiz pēc festivāla nekur nevaru doties, jo mums pēc tā priekšā vēl ir Rammstein (6. augustā Lucavsalā - aut.), kas ir vēl lielāks pasākums par pašu festivālu, un vēl viens koncerts (Father John Misty koncertzālē Palladium 13. augustā - aut.),» nopūšas Ģirts. «Taču pēc lielajiem vasaras pasākumiem pilnīgi noteikti būs kārtīga atpūta. Plāni ir, tā būs kāda tāla zeme ārpus Eiropas, bet precīzas skaidrības šajā jautājumā vēl nav. Bet es noteikti saorganizēšu! Ir nepieciešama kārtīga atslēgšanās, ko ne vienmēr var izdarīt, paliekot tepat uz vietas.»