RECENZIJA: Eminem "Kamikaze"

© Publicitātes foto

Ieraugot mūzikas ierakstu veikalā Eminema albumu “Kamikaze”, gribējās pārsteigumā izberzēt acis – kas tas tāds?! Nē, nu it kā jau saprotams, kas ir Eminems, kas ir albums, un kā šie abi lielumi varētu sastapties, taču jaunākais šī amerikāņu repera studijas darbs “Revival” bija nācis klajā nupat, nupat – ja precīzāk, tad pagājušā gada decembra vidū.

Iepriekš Eminems studijas albumus laida klajā ar trīs vai četru gadu starpību, un nekas neliecināja, ka viņš pēkšņi kritīs šādā ražībā. Protams, viņa faniem pret to nebija iebildumu, un “Kamikaze” ieņēma pirmo aili gan Amerikas, gan Apvienotās Karalistes, gan citu valstu topos, tomēr kritiķi gan uz to paraudzījās ar kaulainu aci - vērtējums lielākoties svārstījās starp divām un trim ballēm no piecām, kas ir sen nebijis zemu tāda līmeņa “stāram”. “Visiem tiem, kuri uzskatīja, ka Eminema iepriekšējais albums “Revival” nav izdevies, viņš ir ierakstījis jaunu albumu, kurā ļoti precīzi paskaidro, kurā vietā viņi var iebāzt šo savu viedokli,” lasīts kādā krievu interneta vietnē par mūziku. Precīzi! Nav šaubu, ka Eminems tikpat laipni gatavs paskaidrot arī to, kurā vietā kritiķiem iebāzt viedokli arī par “Kamikaze”, un to viņš arī dara - praktiski visas dziesmas veltītas tieši šai tēmai. Bez reklāmas, bez skaļiem paziņojumiem, bez iešūpošanās singliem - bums, bāc, un te jums jauns albums! Kopumā savā desmitajā studijas albumā Eminems iekļāvis velna duci kompozīciju, tostarp kinofilmā “Venom” skanošo dziesmu.

PAR. Lai kādi arī būs (vai nebūs) “Kamikaze” komerciālie rādītāji, šis albums pilnīgi noteikti ir tā vērts, lai to noklausītos. Iesācis ar pamatīgu blīkšķi, kas atgādina autoavārijas skaņas, Eminems turpina ar vēl lielāku blīkšķi muzikālā un it īpašu tekstuālā jomā. Šis puisis joprojām var būt ass, nikns un aizkaitināms: kad viņš sāk uzskaitīt visu, kas viņam riebjas, tas skan patiešām iespaidīgi un pārliecinoši - tā ir galvenā pozitīvā vēsts no šī albuma. Eminems uzvelkas jau ar otro dziesmu (“Greatest”), pēc tam turpina dzīvnieciskā agresijā (“Lucky You”), skaldot vārdus ar tik neticamu ātrumu, ka tas vienkārši ir jādzird! Labākās kompozīcijas gan šķiet “Normal” ar nelaimi vēstošajiem ritmiem un “Stepping Stone” (tā esot veltījums kolēģiem no pajukušās grupas “D12”), kas ir bagātināta ar veiksmīgiem sempliem. Vēl - tituldziesma “Kamikaze” un stilīgā “Good Guy”, kas ir kopdarbs ar dziedātāju Džesiju Reijesu. Bet, protams, pāri visam ir Eminema teksti ar kolēģiem un kritiķiem veltītajiem indīgajiem, trāpīgajiem un ļoti veiksmīgajiem epitetiem.

PRET. Diez vai šāda ranga mūziķim vajadzētu kā tādam puišelim tik sakāpināti reaģēt uz sava iepriekšējā darba adresē izteikto kritiku. Darīt to var, bet veltīt tam teju veselu albumu šķiet krietni pārspīlēti. Turklāt uz albuma beigām Eminema cīņasspars noplok, un tad jau ir pavisam slikti. Vai skeptiski noskaņotajiem kritiķiem par “Revival” un arī “Kamikaze” bija (ir) taisnība? Mazliet jā.

Materiāls tapis sadarbībā ar mūzikas veikalu “Randoms”.

Izklaide

Muzikāli un cilvēcīgi atšķirīgi, bet stāstā vienoti – četri radošo industriju pārstāvji Abra, Sniegs, Upelnieks un Bārda piedāvā dziesmu “Garā”. “Stāstot personīgās pieredzes un pārdomas par nonākšanu dzīves grūtībās, dziesmā izskan aicinājums nevis grimt dziļāk problēmās, bet raudzīties uz augšu – meklēt izeju un risinājumu,” tā šī negaidītā četrotne piesaka šo dziesmu.

Svarīgākais