Piektdiena, 26.aprīlis

redeem Alīna, Rūsiņš, Sandris

arrow_right_alt Izklaide \ Mūzika

RECENZIJA: "Baltic Jazz Trio" "Centenary"

© Publicitātes foto

Šonedēļ Rīgā risinās ikgadējais, pēc skaita nu jau astoņpadsmitais, džeza mūzikas festivāls “Rīgas ritmi”, kura ietvaros var dzirdēt itin daudz kvalitatīvas mūzikas.

Iespējams, ka uz šī viļņa kādam var sakāroties pēc šāda veida mūzikas arī savā personīgajā fonotēkā, un tad nu viens no projektiem, ko pilnīgi droši var ieteikt mūzikas gardēžiem, ir “Baltic Jazz Trio” nupat izdotais otrais studijas albums. Šajā trio ietilpst lietuviešu pianists Daiņus Pulausks, igauņu kontrabasists Toivo Unts un mūsu sitamo instrumentu meistars Māris Briežkalns. "Centenary" apkopotas astoņas kompozīcijas, no kurām divas ir Pulauska kompozīcijas, savukārt pārējās ir džeza versijās pārstrādāti Baltijas valstu populārāko autoru skaņdarbi, tostarp Raimonda Paula veltījums mātei, kas šajā albumā tiek pieteikts kā “For Mother”. Pārējie pārstāvētie komponisti - igauņi Arvo Pērts un Olavs Ehala, lietuvietis Mikalojs Konstantins Čurļonis, kā arī mūsu pašu Pēteris Vasks. “Baltic Jazz Trio” jau kļuvis par starptautiski atzītu projektu, turklāt okeāna abās pusēs, un nav šaubu, ka "Centenary" šo atpazīstamību tikai sekmēs.

"Baltic Jazz Trio" mūziķi paveikuši smalku darbu. Albumā visnotaļ jaušama tuvošanās skaņulauka netveramākajiem novadiem, līnijas ir filigrānas, faktūras caurspīdīgas, noskaņa apcerīga, vietumis spirdzinoši vitāla. No klasiskās mūzikas meistaru dotā tematiskā grauda izaugušas autonomas kompozīcijas kā jauna vērtība. Šī ir mūzika garīgi nobriedušiem cilvēkiem, kuriem patīk pašiem savu dzīves pieredzi salīdzināt ar līdzcilvēku redzējumu.

PAR. Prieks, ka Baltijas valstīs ir tik profesionāli mūziķi, un prieks, ka viņu sniegumu var novērtēt arī pašmāju klausītāji. Ļoti smalks un elitārs darbs, taču nav tā, ka "Centenary" varētu klausīties tikai tie, kas Latvijas Mūzikas akadēmijā beiguši maģistrantūru - piemēram, jau pieminēto Raimonda Paula pāraranžēto kompozīciju (uzslavas Pulauskam) varēs saprast (vai vismaz pacensties to darīt) jebkurš.

PRET. Līdz šim bija radies mazliet cits priekšstats par džezu kā mūzikas stilu, bet labi - šis droši vien ir kāds īpaši profesionālais un izkoptais, tas ir, “pareizais” novirziens.