Padomi, kā pavisam viegli gatavot ēdienu veselīgāk
 
©pixabay.com

Reizēm pietiek ievērot dažus pavisam vienkāršus padomus, lai padarītu savus ēdienu gatavošanas paradumus veselīgākus. Tos apkopojusi bezpeļņas organizācija Consumer Reports.

Gatavojot dārzeņus, nevajag tos pārvārīt, jo tā zūd vitamīni, minerālvielas un antioksidanti. Vislabāk izmantot tvaikošanas metodi un ievērot gatavošanas ilgumu: zaļajiem lapu dārzeņiem, piemēram, spinātiem, nevajag vairāk par piecām minūtēm, gabalos sagrieztiem dārzeņiem - ap 10 minūtēm, bet cietākiem veseliem dārzeņiem, piemēram, burkāniem, ap 20 minūtēm. Ēdiens noteikti jānogaršo, pirms tam pievieno sāli - varbūt nemaz nevajag. Pikantāku ēdienu var padarīt ar garšaugu palīdzību. Konservētām pupiņām, zirņiem vai citiem dārzeņiem sāls daudzumu var mazināt, tos pirms pievienošanas ēdienam noskalojot. Savukārt gaļu, jo īpaši putnu gaļu, šodien vairs neiesaka skalot, jo tā salmonellas un citas baktērijas var nonākt izlietnē un nejauši iekļūt citos produktos, piemēram, svaigos dārzeņos, no kuriem gatavo salātus bez termiskas apstrādes. Eksperti arī norāda, ka cepšana cepeškrāsnī ir labāka nekā cepšana uz pannas, kur produkti uzsūc vairāk taukvielu. Ja pirktā maltā gaļa šķiet pārāk trekna, liekos taukus var notecināt cepšanas procesā vai arī ielikt gaļu sietā, noskalot karstā ūdenī un notecināt. Gatavojot dārzeņu salātus, vēlams pievienot nedaudz augu eļļas, jo daļa uzturvielu ir taukos šķīstošas, piemēram, karotinoīdi, un bez tauku klātbūtnes organisms tās pilnvērtīgi neizmanto. Ķiplokus ēdienam pievieno īsi pirms gatavošanas beigām, lai tie nezaudētu savas veselīgās īpašības. Toties jāsasmalcina ķiploki jau laikus - vajadzīgas vismaz 10 minūtes, lai pagūtu notikt fermentu reakcijas, kas vairo veselīgās sastāvdaļas. Auksta spieduma olīvu eļļu ieteicams iegādāties nelielos daudzumos, tumša stikla pudelēs, kuras pēc lietošanas rūpīgi jāaizvāko un jānovieto tumšā, vēsā vietā. Un visbeidzot - padarīt savu uzturu veselīgāku var, pārvarot rutīnu un vienveidību ēdienkartē, iekļaujot tajā pēc iespējas dažādus produktus.
http://news.lv/Neatkariga_Rita_Avize_Latvijai/2018/10/10/nav-gruti-gatavot-edienu-veseligak