Zīle: aviokompānijām jābeidz maldināt pasažierus par biļešu galīgo cenu

Eiropas Parlamenta Transporta un tūrisma komiteja savā šodien pieņemtajā ziņojumā par avio pasažieru tiesībām norāda, ka Eiropas Komisijai būtu daudz stingrāk un efektīvāk jāuzrauga aviokompāniju piekoptās prakses atbilstība attiecīgajai ES likumdošanai.

Eiropas Parlamenta deputāts, Eiropas Konservatīvo un reformistu grupas pārstāvis komitejā Roberts Zīle norāda: "Avio pasažieru tiesību jomā joprojām daudz problēmu saistās ar aviobiļešu cenām. Mēs uzskatām, ka pastāvošās ES prasības par cenu pārredzamību aviokompānijām ir jāievēro un jāievieš praksē daudz efektīvāk. Šeit ir divi būtiski aspekti - cenas pārredzamība un godīga pasažieru informēšana, un otrs - dažkārt piekoptā negodīgā komerciālā prakse."

Atbilstoši ES likumdošanai, aviokompānijām reklāmās ir jānorāda lidojuma galīgā cena, kurā iekļauti visi obligātie papildu maksājumi, tādi kā lidostas nodevas. Aviokompāniju interneta mājas lapās un reklāmā norādītajām cenām godīgi jāatspoguļo galīgās cenas, ko pasažieri samaksā par biļetēm.

"Šīs prasības vairs nav jaunas, tās ir plaši zināmas un situācija pēdējos gados ir uzlabojusies," atzīst R.Zīle, "taču joprojām problemātiskas un mulsinošas ir aviokompāniju piemērotās nodevas par maksājuma administrēšanu un banku maksājuma karšu, īpaši kredītkaršu, izmantošanu maksājumā. Šie papildu maksājumi netiek iekļauti biļetes cenā un pasažieri, iegādājoties biļeti, par tiem netiek savlaicīgi informēti. Faktiski šīs papildus nodevas pircējs ierauga pirms paša maksājuma, kad izvēle jau ir izdarīta un tiek veikts pirkums".

Tāpēc Eiropas Parlamenta Transporta komiteja aicina aviokompānijas attiecībā uz maksas iekasēšanu par maksājuma veikšanu - īpaši attiecībā uz kredītkartēm - iekasēt tikai tik daudz, cik reāli izmaksā kredītkartes vai citas kartes apkalpošana. To pieprasa arī ES direktīva par patērētāju tiesībām.

Ziņojumā tiek ierosināts izvērtēt iespēju atļaut pasažieriem bez maksas labot biļešu pasūtīšanas laikā pieļautās drukas kļūdas, kas parasti tiek ielaistas pasažieru vārdos uz uzvārdos. Deputāti arī aicina Eiropas Komisiju noteikt par obligātu prasību aviokompānijām reisu kavējumu gadījumos nodrošināt informācijas punktu lidostās, speciālu mājaslapu, kā arī telefona līniju, kur pasažieri varētu iegūt visu nepieciešamo informāciju par aizkavēto reisu, viņiem paredzētajām kompensācijām, iespējām mainīt maršrutu utml.

Parlamenta ziņojums izvērtē to, kā praksē tiek ievērotas ES prasības - galvenokārt attiecībā uz regulām "Par kompensāciju un atbalstu pasažieriem sakarā ar iekāpšanas atteikumu un lidojumu atcelšanu vai ilgu kavēšanos" un "Par invalīdu un personu ar ierobežotām pārvietošanās spējām tiesībām, ceļojot ar gaisa transportu".

Transporta komitejas ziņojums par avio pasažieru tiesībām vēl jāapstiprina Parlamenta plenārsēdē. Ziņojums nav juridiski saistošs, tas ir rekomendējošas dabas.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.

Svarīgākais