Igaunijā jau pabeigts Paldisku LNG termināļa izbūves pirmais posms

© SCANPIX

Paldisku sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) termināļa būvniecības pirmais posms trešdien pabeigts, ziņo Igaunijas sabiedriskā televīzija ETV.

Darbi netālu no Paldiskiem Igaunijas ziemeļrietumos norit pēc plāna, apliecinājis par termināļa būvniecību atbildīgās kompānijas "Pakrineeme Sadam" būvdarbu vadītājs Rēdks Raudla.

Ir izbūvēta piestātne, kur var pietauvoties gandrīz 400 metru garš gāzes tankkuģis vai sašķidrinātās gāzes glabāšanas un regazifikācijas (FSRU) kuģis, kā arī gāzesvada savienojums piestātnei ar kompresoru staciju uz sauszemes un tālāk ar Somijas-Igaunijas gāzes starpsavienojumu "Balticconnector".

Igaunijas pārvades sistēmu operators "Elering" informējis, ka gāzesvads no kuģa līdz krastam tiks pabeigts līdz 30.novembrim.

Lai gan Igaunijas investori uzstāj, ka Paldisku terminālis tiks pabeigts pirms līdzīga termināļa, kas tiek būvēts otrā Somu līča pusē Inko ostā, Somijas dabasgāzes kompānijā "Gasgrid" sacīts, ka abi termināļi būs pabeigti decembrī, kas nozīmētu, ka vismaz pagaidām Paldisku terminālis kļūtu par rezerves termināli.

Igaunijas Ekonomikas un sakaru ministrijas enerģētikas un minerālu resursu ģenerālsekretāra vietnieks Timo Tatars ETV sacījis, ka līgums paredz, ka ilgtermiņā FSRU kuģis atradīsies tirgū, kur ir lielāks patēriņš, kas šajā gadījumā noteikti ir Somijas puse.

"Pat tad, ja infrastruktūra šeit - Igaunijas pusē - lielu daļa laika būtu bez kuģa, no Igaunjas enerģētiskās drošības viedokļa tā noteikti būs nozīmīga," viņš teicis.

Tarats piebilda, ka pagaidām nav skaidri zināms, kurā Somu līča pusē pietauvosies kuģis, kurš ir ceļā no Argentīnas.

ASV kompānijas "Excelerate Energy" FSRU kuģis "Exemplar" pēc ziemas līguma izpildes Argentīnā ir ceļā uz Eiropu. Kuģis saskaņā ar desmit gadu čartera līgumu, kuru ASV kompānija parakstījusi ar Somijas gāzes sistēmu operatoru "Gasgrid Finland", apkalpos Somiju, Igauniju un pārējās Baltijas valstis.

Terminālis Paldisku ostā ir daļa no centieniem apmierināt Igaunijas dabasgāzes vajadzības, kas tiek lēstas ap piecām teravatstundām (TWh) gadā, vienlaikus atsakoties no Krievijas resursiem.

Iesaistītajām pusēm noteiktie termiņi paredz, ka 1.septembrī "Alexela" un "Eesti Gaas" jāsāk nodot termināļa platformu "Elering" rīcībā un piestātnes pabeigšanas termiņš ir 31.oktobris.

LNG termināli Paldiskos veidos trīs daļas - osta, "Elering" cauruļvadu savienojums ar gāzesvadu "Balticconnector", kā arī LNG kuģis. Par piestātnes un ostas infrastruktūras pabeigšanu atbildīgie ir "Alexela" un "Infortar".

Jau ziņots, ka termināļa projektu Paldiskos attīsta Igaunijas uzņēmums "Alexela", un aprīlī tam pievienojās investīciju kompānija "Infortar", kurai pieder 40% prāmju operatora "Tallink Grupp" akciju.

Plānots, ka terminālim nepieciešamā infrastruktūra tiks izbūvēta līdz šī gada 1.novembrim.

Paldisku termināli iecerēts pabeigt divās kārtās. Pirmajā kārtā paredzēts izbūvēt piestātni un savienojumu ar starptautisko cauruļvadu "Balticconnector", kā arī organizēt peldošā LNG termināļa nomu, bet otrajā - izveidot pastāvīgu termināļa risinājumu. Infrastruktūra, ko domāts pabeigt šoruden, izmaksās 40 miljonus eiro.

Termināli Paldiskos izmantot dabasgāzes piegāžu saņemšanai iecerējusi arī Latvija.

Ekonomika

Turpinot darbību dažādos biznesa virzienos un tehnoloģiju inovācijās, kā arī saglabājot daudznozaru uzņēmuma asi un apgūstot eksporta tirgu, Latvijas vadošais telekomunikāciju un tehnoloģiju uzņēmums LMT ar esošo klientu portfeli jau tuvākajos 6 - 7 gados varētu sasniegt 500 miljonu eiro lielu apgrozījumu. Tas būtu 60% pieaugums, salīdzinot ar 2023.gadu. Tiesa, šāda plāna īstenošana būs atkarīga no uzņēmuma nākotnes izaugsmes turpmākā scenārija, īpašnieku ambīcijām un iespējas eksportēt, informē LMT.