Piektdiena, 29.marts

redeem Agija, Aldonis

arrow_right_alt Ekonomika \ Pasaulē

Lembergs: 1,2 miljardus pareizāk ieguldīt nevis "Rail Baltica", bet dzelzceļa elektrifikācijā

© Ekrānšāviņš/edzl.lv

1,2 miljardus eiro Latvijai vērtīgāk būtu ieguldīt nevis projekta "Rail Baltica" realizācijā, bet gan dzelzceļa elektrifikācijā, šodien preses konferencē savu viedokli pauda Ventspils mērs Aivars Lembergs ("Latvijai un Ventspilij").

"Es šajā ziņā esmu vientuļš, tāpēc jau iepriekš atvainojos, ka atļaujos runāt pret partijām, Latvijas valdības un Eiropas Savienības politiku, bet es savu viedokli paužu un paudīšu. Pēc manām domām, ir dziļi nepareizi Latvijai ieguldīt 1,2 miljardus "Rail Baltica" projekta realizācijā. Par šo naudu var elektrificēt visu Latvijas dzelzceļu. 85% ir Eiropas Savienības nauda. Miljards no Eiropas, bet to naudu vajag pagriezt pareizā virzienā - Latvijas dzelzceļa elektrifikācijai," savu redzējumu izklāstīja Lembergs.

Pēc Ventspils mēra domām, "Rail Baltica" projektā gluži lieki tikšot iztērēti 300 miljoni eiro, lai izbūvētu dzelzceļa savienojumu starp Rīgas centrālo staciju un lidostu.

"Uz Rīgas lidostu no centra ar taksometru mierīgi var nokļūt 15 minūtēs. [..] Būvēt ātrgaitas dzelzceļu, lai aizstātu 15 minūšu braucienu ar taksi - tas ir vienkārši absolūts vājprāts," turpināja Lembergs.

Pēc Ventspils mēra domām, "Rail Baltica" jau pašlaik reāli eksistē: "Šim savienojumam Tallina - Rīga - Viļņa vēl Valda Dombrovska valdība piešķīra 25 miljonus latu, kas tika sekmīgi iztērēti, lai palielinātu caurlaides spēju un braukšanas ātrumu. Tātad, būs divi "Rail Baltica" - viens, kas jau eksistē, un otrs, kas tiks būvēts paralēli."

Lembergs nesaredzot nekādu aprēķinos balstītu pamatojumu ātrgaitas dzelzceļa izbūvei. "Tallinā nav pat pusmiljons iedzīvotāju. Kādas tur ir kravas, kādi tur ir pasažieri? Par ko ir runa? [..] Papētot statistika par pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu Tallina - Rīga - Viļņa, tie cipari ir, piedodiet, bet nekādi, un arī kravu tur nav nekādu. Ja no Tallinas jāved kravas uz Eiropu, tās tiek vestas pa jūru. Tas ir daudz lētāk," savu redzējumu izklāstīja Ventspils mērs.

"Tas ir politisks projekts - iztērēt ļoti lielu naudu, lai kādam kaut ko pierādītu, tikai nav saprotams - ko. Lai man piedod, bet es esmu šajā gadījumā ļoti nepareizs. Kādam jābūt nepareizam, bet es vismaz aicinu padomāt, kuram tomēr ir taisnība," sacīja Lembergs, paredzot, ka par šiem izteikumiem noteikti saņems pārmetumus, ka viņš neko nesaprot un nevēlas savienojumu ar Eiropu. "Mums jau ir savienojums ar Eiropu - gan dzelzceļa, gan auto. Būtu labāk uztaisījuši vienu kārtīgu autobāni trijās joslās Rīgas - Berlīne, apejot Varšavu, lai var sešās stundās Berlīnē nokļūt," piebilda Lembergs.

"Rail Baltica" ir dzelzceļa transporta projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļu tīklā, un tas aptver četras Eiropas Savienības valstis - Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometrus garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā, lai ar dzelzceļa transporta satiksmi savienotu metropoles Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni. Jaunākie dati liecina, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu.