"Ryanair" izraisa milzu aviojucekli: Kas pienākas pieviltam pasažierim

© EPA/Scanpix

Lidsabiedrības Ryanair izsludinātā reisu atcelšana 400 000 Eiropas iedzīvotāju ir radījusi milzu problēmas, un par saviem brīvdienu un darba ceļojumu plāniem jāsatraucas arī Latvijas iedzīvotājiem.

Interneta bildītes, kurās kompānijas vadītājam Maiklam Olīrijam uz pieres rakstīts idiots, situāciju nekādi neatvieglo, ja nu vienīgi sabiedrībai ļauj paust taisnīgas dusmas. Paziņojumam par lidojumu atcelšanu viņš licis nosaukumu: «Ryanair atceļ mazāk nekā 2% lidojumu turpmākajās sešās nedēļās, lai uzlabotu punktualitāti.» Izcili kaitinoši.

Arī līdz šim ir bijuši gadījumi, kad aviokompānijām nācies masveidā atcelt reisus, tomēr parasti tam bijis kāds loģisks pamatojums. 2010. gadā izvirda Islandes vulkāns Eijafjadlajegidls, piesārņojot debesis virs Eiropas ar pelniem un paralizējot gaisa satiksmi. Pagājušajā gadā Vācijas aviokompānijas Lufthansa piloti sistemātiski streikoja, pieprasot te algu paaugstinājumu, te labākus darba grafikus. Taču Ryanair gadījums izceļas ar izcilu bezjēdzību, jo ir maksa par bezatbildīgu menedžmentu. Reizi gadā pilotiem pienākas iet atvaļinājumā - kā ikvienam strādājošajam. Bet šogad 140 pilotu aizgājuši strādāt pie norvēģiem. Tas bija likumsakarīgi, ka pilotu trūks, turklāt no jauna pieņemtajiem cilvēkiem gada nogalē pienāksies atpūta.

Izdevums The Guardian citē M. Olīrija preses konferencē runāto. No citkārt jautrā un ambiciozā līdera vairs nav ne vēsts. Tomēr atkāpties viņš negrasās: «Tā nepārprotami ir putra. Bet tā ir manis ievārīta putra, un man pašam tā arī jāsatīra.»

Vienīgais veids, kā to izdarīt, ir simtiem atceltu reisu, kompānijas akciju kritums no 117 dolāriem 12. septembrī uz 107 vakar (ar turpmāku krītošu tendenci). Un vēl aptuveni 25 miljoni eiro kompensācijās pasažieriem. Šis pēdējais ir ļoti būtisks punkts, par ko pirmdien M. Olīrijam atgādināja arī Eiropas Komisija. Katram pieviltajam klientam pienākas sāpju nauda par radītajām neērtībām. To paredz speciāla ES regula par kompensāciju un atbalstu pasažieriem saistībā ar lidojumu atcelšanu.

EPA/Scanpix

Tiem klientiem, kuru lidojumi galu galā notiks, būs jāiztiek ar M. Olīrija atvainošanos, taču tas, ka vairākas dienas neziņā tiek turēti visi seši miljoni cilvēku, kam nopirktas biļetes uz Ryanair lidojumiem, izraisījis lielākās dusmas. Sociālajos tīklos ļaudis sašutuši stāstīja par tādiem notikumiem, kur punktuāla ierašanās ir neapspriežama - kāzas, bēres, darījumi. Taču ES regula neparedz tiesības uz kompensāciju par zaudētu līgavu, neparakstītu līgumu vai velti rezervētu automašīnu.

Vēl otrdienas rītā kompānijas mājaslapā atcelto reisu saraksts bija redzams tikai dažas dienas uz priekšu, līdz vakar pusdienlaikā beidzot tika ielikts pilnais - līdz oktobra beigām. Jācer, ka jauni reisi vairs netiks atcelti, taču turpat pasažieri tiek brīdināti, ka «Jūsu reiss notiek, kā plānots, ja vien Jūs neesat saņēmis epastu».

Laimīgā kārtā izlidotājus no Rīgas Ryanair radītais juceklis pagaidām skar minimāli. Pāris reisi iepriekšējās dienās, viens vakar, un vēl 22. septembrī neatlidos reiss FR 2642. Pavirši caurskrienot atcelto reisu sarakstiem, Rīgas vārds tajos vairs neparādās, taču katram ceļotājam pašam rūpīgi jāpārliecinās, lai savlaicīgi plānotu turpmāko rīcību. To iesaka arī ceļojumu kompānijas Latvia Tours korporatīvās apkalpošanas vadītāja Karina Bezzubova. Obligāti jāseko līdzi rezervācijas statusam Ryanair mājaslapā, ko dara arī tūroperators: «Mēs reaģējam, tiklīdz kaut kas tiek mainīts. Tad pārplānojam ceļojumu. Taču, pirms lidojums vēl oficiāli nav atcelts, neko nevaram mainīt. Gaidām informāciju un rīkojamies pēc fakta.»

***

Kas pienākas pieviltam pasažierim

• Septiņās dienās saņemt atpakaļ par biļeti samaksāto naudas summu vai arī mainīt ceļojuma maršrutu.

• Ja pasažieris piekritis maršruta maiņai - bezmaksas ēdināšana samērīgā attiecībā pret jaunā lidojuma gaidīšanas laiku, divi telefona zvani, divi epasti.

• Ja pasažierim kādā vietā jāuzturas ilgāk, nekā bija plānots, - izmitināšana un transports uz viesnīcu.

• Ja lidsabiedrība nav brīdinājusi par lidojuma atcelšanu vismaz divas nedēļas iepriekš, arī kompensācija - atkarībā no nenotikušā lidojuma attāluma: 250 līdz 400 eiro ES robežās.

• Tiesības uz kompensāciju un tās apmēru ietekmē tas, cik drīz ir nākamais piedāvātais lidojums.

• Detalizēta informācija atrodama Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā ptac.gov.lv. Turpat atrodama arī Gaisa transporta pasažieru sūdzības veidlapa.

• Vispirms pasažierim ar pretenzijām jāvēršas pie aviokompānijas.

Ekonomika

Latvija tāpat kā Lietuva un Igaunija, nākamā gada 8. februārī atslēgsies no Krievijas un Baltkrievijas energosistēmas (BREL), lai pievienotos kontinentālās Eiropas sistēmai. Tā kā tīkla balansēšanas jaudu izmaksas Latvijā ir plānots uzlikt uz galalietotāju pleciem, elektrības tirgotāji brīdina par gaidāmu elektrības rēķinu pieaugumu. Savukārt Klimata un enerģētikas ministrija Neatkarīgo mierināja, ka nekādas būtiskas izmaiņas elektrības rēķinos nebūšot.

Svarīgākais