Eiropas Aviācijas drošības aģentūra (EASA) pēc rūpīgas un sekmīgas izmēģināšanas sertificējusi Eiropas aviobūves flagmaņa Airbus lidmašīnas A380 modelim izveidotu autopilota un lidojuma vadības (AP/FD) satiksmes brīdinājumu un sadursmju novēršanas sistēmas (TCAS) režīmu.
Gaisa satiksmes brīdinājumu un sadursmju novēršanas sistēma, ko pazīst ar saīsinājumu “TCAS”, izveidota ar mērķi meklēt un identificēt citus lidaparātus, kā arī komunicēt ar citu tuvējā gaisa telpā atrodošos lidaparātu raidītāju signāliem. Saņemtie signāli tiek izmantoti, lai aprēķinātu tuvumā esošo lidaparātu attālumu, lidojuma virzienu un augstumu. Ja TCAS sistēma aprēķina, ka tuvumā esoša lidaparāta attālums vai tuvošanās ātrums ir bīstams, tā ar vizuāliem un skaņas brīdinājuma signāliem brīdina lidmašīna pilotus par situāciju. 1993.gadā tā tika ieviesta lidaparātos, kas spēj pārvadāt vairāk nekā 30 pasažierus. Mūsdienās TCAS sistēma ir obligāta visās lidmašīnās.
Sistēmas jaunā darbības režīma galvenais ieguvums ir, ka tas vēl vairāk uzlabos drošību intensīvas gaisa satiksmes situācijās, jo pilots tagad var vadīt lidmašīnu, neizejot no viena vadības režīma, lai ieslēgtu citu. Jaunajā AP/FD darbības režīmā ir vienkāršotas pilota veicamās darbības TCAS manevra laikā. Uzlabotais TCAS režīms samazina kļūdas iespējamību sarežģītos navigācijas apstākļos, īstenojot noteiktā secībā veicamas darbības, vai arī veicot tās apgrieztā secībā.
Papildus tam, ka tā ir sertificēta izmantošanai Airbus A380 lidmašīnās, jaunais AP/FD TCAS lidojuma vadības režīms tuvākajos gados kļūs pieejams arī citu Airbus elektroniski vadāmo (FBW jeb fly-by-wire) lidmašīnu modeļos.
Jaunais AP/FD TCAS darbības režīms pilnveido esošās TCAS sistēmas funkcionalitāti, papildinot automātiskās lidojuma vadības datoru ar TCAS vertikālas vadības iespēju. Rezultātā automātiskās lidojuma vadības dators var kontrolēt lidmašīnas vertikālo ātrumu, kas ir piemērots katram no TCAS saņemtajam rīcības norādījumam (Resolution Advisory jeb RA).
Jaunā AP/FD TCAS sistēma nodrošina, ka, saņemot TCAS rīcības norādījumu, pilotam, pirms veikt TCAS manevru, vairs nevajag izslēgt autopilota režīmu vai lidojuma vadības režīmu. Tā vietā autopilots tagad var pats automātiski veikt pareizo TCAS manevru, lai novietotu lidmašīnu drošā lidojuma trajektorijā.
Līdz šim, ja pilots vadīja lidmašīnu manuāli (bez autopilota palīdzības), tad, saņemot RA, lidojuma vadības režīma rādījumi lidojuma vadības galvenajā displejā bija jāatslēdz, taču jaunajā sistēmā FD rādījumi paliek aktivizēti un palīdz pilotam precīzi veikt TCAS manevru. Lidmašīnas apkalpei joprojām ir iespējams kontrolēt ieteikto manevru un reaģēt uz TCAS RA, veicot lidojumu saskaņā ar “tradicionālajām” TCAS procedūrām, t.i., manuāli kontrolējot vertikālo ātrumu atbilstoši TCAS vertikālā ātruma rādījumiem pilota mērinstrumentu panelī.