Ņemot vērā, ka Latvijas tirgū ir visaugstākais kontrabandas cigarešu īpatsvars starp visām Eiropas Savienības valstīm, valsts institūcijas un uzņēmēju organizāciju pārstāvji ir vienojušies veikt konkrētas darbības sabiedrības iecietības mazināšanai pret ēnu ekonomiku un kontrabandas cigarešu tirdzniecību, organizējot sociāli informatīvu kampaņu.
Kampaņas mērķis ir pievērst sabiedrības uzmanību nelegālās cigarešu tirdzniecības radītajai negatīvajai ietekmei, kā arī iedrošināt iedzīvotājus par to ziņot. Kampaņa norisināsies četras nedēļas, izmantojot gan interneta, gan vides vizuālos materiālus.
Ar nelegālās cigarešu tirdzniecības palīdzību tiek finansētas organizētās noziedzības grupas, tās ir viegli pieejamas nepilngadīgiem un rada zaudējumus ražotājiem un mazumtirgotājiem. Nelegālā tirdzniecība dārgi izmaksā arī valsts ekonomikai neiekasēto nodokļu ieņēmumu veidā (ap 60 miljoniem LVL 2012.gadā). Šonedēļ uzsāktā kampaņa akcentē maz zināmās, bet ļoti nopietnās sekas, ko rada kontrabandas cigarešu tirdzniecība Latvijā.
"Iegādājoties kontrabandas cigaretes, daudzi pat neiedomājas, ka viņi ne vien mēģina ietaupīt līdzekļus, bet vistiešākajā veidā atbalsta organizēto noziedzību, nelegālo nodarbinātību un jo īpaši apdraud savu veselību un atņem līdzekļus savas labklājības celšanai. Valsts budžetā zaudētie miljoni nozīmē mazāku atbalstu pašiem iedzīvotājiem, viņu veselībai, izglītībai un citiem sociālajiem pakalpojumiem. Tāpēc aicinu ikvienu neatbalstīt kontrabandas preču iegādi, savukārt tiesībsargājošajām iestādēm pievērst lielāku vērību kopējai sadarbībai cīņā pret kontrabandu," pauž finanšu ministrs Andris Vilks.
Sociālās kampaņas partneri: Finanšu ministrija, Valsts ieņēmumu dienests, Valsts policija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera un Latvijas Darba devēju konfederācija.
"SIA Philip Morris Latvia" atbalstot šo kampaņu sniedz savu ieguldījumu valsts iestāžu cīņā ar kontrabandas cigarešu tirdzniecību. Katra trešā Latvijā patērētā cigarete ir tikusi iegādāta nelegālajā tirgū. Tas viennozīmīgi liecina par to, ka nepieciešams radīt lielāku izpratni sabiedrībā par šo nelikumīgo darbību sociālajām sekām un mēģināt mainīt sabiedrības attieksmi pret to, vienlaikus stiprinot normatīvo bāzi, panākot efektīvāku likumu piemērošanu un paredzot bargākus sodus", uzsver "Philip Morris Latvia" Korporatīvo attiecību vadītājs Juris Stinka.
"Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) iestājas par tās biedru, uzņēmēju konkurētspējas celšanu. Konkurētspēju gan starptautiskā, gan nacionālā mērogā vistiešākajā veidā ietekmē ne tikai uzņēmējdarbības vides regulējums - valsts nodokļu politika, kreditēšanas, inovāciju, investīciju politika, sociālā vide, infrastruktūras attīstība, demogrāfiskā situācija, rūpniecības un izglītības politika - bet arī tirgū valdošā konkurence starp konkrētās nozares spēlētājiem, un to godprātību strādājot legāli, "ēnu" ekonomikā vai nelegāli. Akcīzes preču tirdzniecībā nelegālā konkurence jeb kontrabandas produkti kropļo konkurenci, legāli strādājošajiem uzņēmumiem, kā arī valsts budžetam radot ļoti nozīmīgus zaudējumus, tādēļ atbalstām un aktīvi iesaistāmies šajā informatīvajā kampaņā! " skaidro LTRK priekšsēdētājs Jānis Endziņš.
Valsts policija izsaka gandarījumu par uzsākto kampaņu un norāda, ka akcizēto preču nelegālās aprites apkarošanā būtiska ir visas sabiedrības izpratne un iesaistīšanās problēmas risināšanā. 2013. gada pirmajos 10 mēnešos Valsts policija ir veikusi 3606 reidus nelegālā alkohola un ar akcīzes nodokli apliekamo preču aprites novēršanai, kā rezultātā par dažādiem pārkāpumiem ir sastādīts 3801 administratīvais protokols un uzsākti 587 kriminālprocesi. Kopumā Administratīvo pārkāpumu un Kriminālprocesu ietvaros šā gada 10 mēnešos Valsts policija ir izņēmusi 26163310 nelegālās cigaretes.
Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK), skaidrojot kampaņas nepieciešamību, norāda, ka valstij nepieciešama palīdzība, lai ierobežotu ēnu ekonomiku. "Esošajā situācijā godīgie uzņēmumi zaudē tirgus daļas nelegālajām precēm un turpina strādāt arvien smagākos un sarežģītākos apstākļos. Valsts iedzīvotāji bez papildus impulsiem diez vai sāks just lojalitāti pret uzņēmumiem, to precēm un pakalpojumiem, kas maksā nodokļus.", skaidro ģenerāldirektore Līga Menģelsone.
LDDK ģenerāldirektore Līga Menģelsone: "Liela sabiedrības daļa ir apjukusi un bieži vien izvēloties lētāko pieejamo preci/ pakalpojumu, neaizdomājas par tādiem būtiskiem aspektiem kā kvalitāte, nomaksātie nodokļi utml. Tajā pašā laikā patērētājs neapzinās, ka, nemaksājot par preci nodokļus, viņš nevar cerēt uz labākām skolām, ceļiem, pensijām un sociālās drošības sistēmu. Mēs vēlamies uzrunāt Latvijas sabiedrību pārskatīt savu attieksmi pret nodokļu maksāšanu, lūgt aizdomāties, kā arī izteikt savus priekšlikumus. Mūsu mērķis, īstenojot kampaņu, ir izglītot Latvijas iedzīvotājus, vērst cilvēku uzmanību uz ilgtermiņa ieguvumiem, ko nodrošina nodokļu maksāšana.".
Kampaņu atbalsta Philip Morris Latvia un tā ir daļa no līdzīga veida aktivitātēm visā Baltijas reģionā, ieskaitot Lietuvu un Igauniju.