Kredītņēmēju apvienība: "Swedbank" īsteno agresīvu komercpraksi pret kredītņēmējiem

"Swedbank" novembrī daļai klientu izsūtījusi vēstules ar aicinājumu ierasties bankā, lai pārskatītu kredīta līguma nosacījumus un kredīta procentu likmes, biznesa informācijas portālu "Nozare.lv" informēja Latvijas Kredītņēmēju apvienības valdes priekšsēdētājs Ainārs Gorenko.

Gorenko uzsver, ka apvienība saņēmusi vairākas "Swedbank" klientu sūdzības par bankas īstenoto komercpraksi, kas, apvienības skatījumā, uzskatāma par agresīvu, jo piedāvātā līguma tekstā iekļauts punkts, kas paredz ik gadu pārskatīt procentu likmi.

Saskaņā ar Gorenko teikto vēstules saņem tie "Swedbank" kredītņēmēji, kuri līdz šim ir maksājuši laikā, bet viņu ienākumi ir samazinājušies vai arī viņiem ir kredīts vēl kādā citā komercbankā.

"Iespējams, tādējādi tiek veicināta situācija, ka tie, kas vēl varēja samaksāt, drīz to vairs nevarēs izdarīt," sacīja Gorenko, uzsverot, ka bankas piedāvātie grozījumi ir nelabvēlīgi klientiem un cilvēki, piekrītot grozījumiem, var ievērojami pārmaksāt.

Viņš norāda, ka šādā veidā banka mēģina kredītņēmēju vidū uzturēt baiļu sajūtu, bet klienti iebiedēšanas rezultātā paraksta grozījumus līgumos, kas viņiem nav labvēlīgi. Gorenko uzsver, ka šāda veida grozījumiem un aicinājumiem ierasties bankā nav juridiska pamata, tāpēc uz šādām vēstulēm klients var nereaģēt, bet no tiem klientiem, kas nobīstas un uz banku aiziet, banka gūst papildu ienākumus.

Pēc apvienības valdes priekšsēdētāja veiktajiem aprēķiniem, grozījumi līgumos ļauj bankai palielināt savu peļņu pat 250 reizes, jo vidēji banka paceļ procentu likmi par vismaz 2%, kas nozīmē, ka ilgtermiņā banka gūst ievērojamu peļņu.

"Līdzšinējā banku politika, kas uzspiesta arī valdības līmenī, grauj Latvijas ekonomiku," kritisks bija Gorenko, skaidrojot, ka banku paustais par to lielajiem zaudējumiem ir maldīgs, jo bankas nav ražotāji, bet to rīcībā ir uzkrājumi un aktīvi, kas tikai palielinās.

"Swedbank" nosūtītajā vēstulēs teikts, ka ekonomiskās situācijas rezultātā palielinājies klienta kredītrisks, kas bankai var radīt ilgtermiņa zaudējumus, kurus nebija iespējams paredzēt laikā, kad tika izsniegts kredīts un noteiktas procentu likmes. Vēstulē norādīts, ka banka neredz iespēju turpināt sadarbību ar klientu pēc līdzšinējiem līguma noteikumiem, tāpēc aicina klientu ierasties bankā, lai veiktu izmaiņas līguma nosacījumos.

Savukārt līgumā paredzēts, ka aizdevējam ir tiesības mainīt procentu likmes ik pēc 12 mēnešiem. Līgumā iekļauts speciāls punkts, kas uzliek kredītņēmējam par pienākumu visus savus ienākumus ieskaitīt "Swedbank" kontā.

Latvijas Kredītņēmēju apvienības valdes priekšsēdētājs arī atgādina, ka arī "Aizkraukles banka" janvāra beigās īstenoja ļoti līdzīgu praksi, masveidīgi informēja klientus par jaunām prasībām, ko Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) atzina par negodīgu un agresīvu komercpraksi pret bankas hipotekāro kredītu ņēmējiem un par šo pārkāpumu noteica bankai 8000 latu sodu.