Lai iegūtu pēc iespējas vairāk klientu un nopelnītu, atsevišķi tūrisma pakalpojuma sniedzēji maldina patērētājus, pārdodot ceļojumu par it kā ļoti lētu cenu. Taču īstenībā, lai pirkums stātos spēkā, pircējam ir jāpiemaksā vēl par obligātām ekskursijām vai arī, kas izklausās vēl absurdāk, – par atteikumu no tām.
Arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šovasar ir saskatījis vairākus pārkāpumus ceļojumu piedāvājumos.
Tūrisma industrijā pēdējo gadu laikā strauji ir ienākuši arī kolektīvās iepirkšanās portāli, kuri pārdod iespēju doties tuvākos vai tālākos ceļojumos. Diemžēl nereti aiz vilinoši lielās atlaides, kas burtiski kliedz no šo portālu mājaslapām, slēpjas papildu piemaksas, ar ko jārēķinās pircējam, un likuma pārkāpumi.
Jāpiemaksā vēl un vēl
Vakarrīt, izskatot iepirkšanās portālu piedāvājumu, Neatkarīgās lasītājai Leldei Audurei iemirdzējās acis – citylife.lv portāls piedāvāja iegādāties ceļojumu uz viņas sapņu zemi Horvātiju ar 40% atlaidi par 159 latiem. Taču lasot uzmanīgi piedāvājumu, Leldes seja stiepās arvien garāka – ceļojumu var izmantot tikai tad, ja papildus tiek nopirkta obligāto ekskursiju pakete. Piedāvājuma beigās gan ir minēts, ka varot arī atteikties no obligātajām ekskursijām, taču tad ir jāpiemaksā 50 eiro. «Piezvanīju ceļojumu organizētājam – VRK Travel – un noskaidroju, ka par 159 latiem uz Horvātiju šajā ceļojumā aizbraukt nevar. Jāpiemaksā ir jebkurā gadījumā – ar vai bez ekskursijām. Godīgāk būtu bijis, ja pakalpojumu sniedzējs būtu uzreiz norādījis, cik īstenībā maksā šis ceļojums. Tikai tad droši vien nevarētu dižoties ar lielo atlaidi un labo cenu,» sašutusi sacīja Lelde. Turklāt arī obligāto ekskursiju cena nav galīga. Jārēķinās, ka papildus šiem izdevumiem pašiem būs jāpērk ieejas biļete, piemēram, Plitvices nacionālajā parkā.
Gan VRK Travel, gan citylife.lv Klientu atbalsta centrs uzskata, ka šis piedāvājums ir korekts un tajā viss ir aprakstīts, arī papildu izmaksas. «Tādēļ nevienā brīdī netiek maldināts pircējs par ceļojuma izmaksām,» tā Neatkarīgajai atbildēja citylife.lv Klientu atbalsta centra speciālists.
Savukārt PTAC ir citādās domās. «Saskaņā ar esošo likumdošanu komercprakse ir negodīga, ja tā ir maldinoša, un negodīga komercprakse ir aizliegta. Komercpraksi uzskata par maldinošu, ja tās ietvaros tiek sniegta nepatiesa informācija vai šī informācija jebkādā veidā, arī vispārējās pasniegšanas ziņā, maldina vai varētu maldināt vidusmēra patērētāju pat tad, ja faktiski ir pareiza. Pašlaik PTAC ir apzinājis pastāvošās problēmas nozarē, tajā skaitā arī šo gadījumu, un ar kuponu mājaslapu pārstāvjiem rīkojis tikšanos, norādot uz normatīvo aktu pārkāpumiem/nepilnībām un aicinot tās labprātīgi novērst,» Neatkarīgajai uzsvēra PTAC Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta Pirmās patērētāju kolektīvo interešu uzraudzības daļas vadītāja Elīna Krecele.
Saskata līdzības ar Key promotion
Ceļojumu organizētāji klientus meklē ne tikai ar atlaižu portālu palīdzību, bet arī ar tiešo mārketingu. 2009. gadā Kanāriju salu apskatītgribētāji PTAC sūdzējās par SIA Key promotion, kas pārdeva iespēju atpūsties Tenerifē, luksusa klases viesnīcā. Realitātē no gaidītā šika nebija ne vēsts, savukārt tie, kuri gribēja atteikties no neapdomīgi veiktā pirkuma, iemaksātās naudas atgriešanu gaida vēl tagad.
PTAC informēja, ka šogad atkal ar līdzīgām sūdzībām ir vērsušies vairāki patērētāji, šoreiz par SIA Simply Travel. Izvērtējot situāciju, PTAC aicina patērētājus būt vērīgiem, slēdzot līgumus ar šo uzņēmumu, jo pastāvot iespējamība, ka Simply Travel īsteno negodīgu komercpraksi, nenodrošinot normatīvajos aktos paredzētās atteikuma tiesības. PTAC ir uzsācis vērtēt šā uzņēmuma īstenotās komercprakses atbilstību patērētāju tiesību aizsardzību regulējošo normatīvo aktu prasībām.
Neatkarīgās lasītāja Zigrīda atklāja, ka arī viņas ģimeni Simply Travel aicinājis uz prezentāciju, kurā vilināja ar iespēju laimēt planšetdatorus, vidoekameru vai vīna kolekciju un – galvenais – iegādāties superlētu atpūtu siltajās zemēs. Zigrīdas kundze intereses pēc gan esot aizgājusi uz šo prezentāciju, tāpat kā visi citi laimējusi vīna pudeli, taču piedāvājumam nav noticējusi, jo viņai prātā vēl esot Key promotion darbības. Toreiz uz šo piedāvājumu iekritusi viena viņas paziņa, kura par atpūtu Tenerifē bija samaksājusi 420 latu (bez ceļa izdevumiem), bet tā arī nav redzējusi ne Atlantijas okeānu, ne arī saņēmusi atpakaļ naudu par nesniegtu pakalpojumu.
Arī PTAC, ņemot vērā patērētāju sniegto informāciju, atzīst, ka pastāv iespējamība, ka Simply Travel darbojas līdzīgi kā Vision Marketing un Key promotion.
Vai var atteikties no ceļojuma?
PTAC aicina patērētājus pārliecināties, vai, slēdzot līgumu ārpus pastāvīgās tirdzniecības vietas, piemēram, viesnīcā, tiek izsniegta atteikuma tiesību veidlapa un līgumā patērētāju informē par atteikuma tiesībām. PTAC atgādina, ka saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu un MK atbilstošiem noteikumiem patērētājam ir tiesības 14 dienu laikā vienpusēji atkāpties no līguma, nemaksājot līgumsodu, procentus vai zaudējuma atlīdzību (arī administratīvās izmaksas).
Savukārt citylife.lv piedāvājumā uz Horvātiju teikts, ka pēc pirkuma reģistrācijas veikšanas atteikties no dalības braucienā nebūs iespējams.
Citylife brīdina, ka, atsakoties no pirkuma veikšanas līdz 30 dienām pirms izbraukšanas, Citylife ir tiesības ieturēt 5% no summas, kas samaksāta par ceļojumu; brīdinot Citylife 30 līdz 14 dienu pirms tūres, pircējs saņems atpakaļ 50% no City kartes cenas, savukārt, atsakoties no ceļojuma pēdējo divu nedēļu laikā, samaksātā summa netiks atmaksāta.
PTAC uzsver, ka, ceļojumu pērkot kuponu mājaslapā, jāpievērš uzmanība tam, kā un ar ko tiek noslēgts līgums par tūrisma pakalpojuma iegādi un kam patērētājs maksā par tūrisma pakalpojumu.
«Ja līgums par tūrisma pakalpojuma sniegšanu starp patērētāju un tūrisma pakalpojuma sniedzēju tiek noslēgts ar kuponu mājaslapas starpniecību un maksu par kuponu saņem kuponu mājaslapa, tad uzskatāms, ka kuponu mājaslapa darbojas kā aģents, kurš savukārt drīkst piedāvāt vai pārdot tikai tādu kompleksu tūrisma pakalpojumu, kas ir nodrošināts ar klientu iemaksātās naudas drošības garantiju. Vienlaikus šajā gadījumā, ja puses nav vienojušās citādi, patērētājs nevar izmantot atteikuma tiesības, ja pārdevējs apņēmies sniegt pakalpojumu noteiktā dienā vai noteiktā laikposmā. Savukārt, ja kuponu mājaslapas darbojas kā tūrisma operatora izplatīšanas platforma, tad kuponu mājaslapas nav tiesīgas liegt patērētājam iespēju izmantot atteikuma tiesības un saņemt visu par kuponu iemaksāto naudas summu, kas lielākoties ir tūrisma pakalpojuma vērtībā,» sacīja E. Krecele.