Pētījums: Tikai 42% Latvijas eksporta zīmolu ir radīti Latvijā

Latvijas eksporta atbalsta kustības The Red Jackets eksportējošo uzņēmumu zīmolu pētījumā secināts, ka tikai 42% jeb 642 Latvijas lielāko eksportētāju zīmoli ir radīti Latvijā, tas nozīmē, ka Latvijai nepieder sava eksporta zīmolu kontrolpakete.

Inese Andersone, The Red Jackets idejas līdzautore, GatewayBaltic direktore: "Eksportējošie uzņēmumi un to zīmolu komunikācija ir svarīga valsts tēla veidošanas sastāvdaļa. Zīmoli kā eksporta prece kalpo arī kā valsts vizītkarte, līdz ar to svarīga ir ne tikai vienota komunikācija, norādot izcelsmes valsts vērtības, bet arī to piederība valstij. Latvijai nepieder sava eksporta zīmolu kontrolpakete, jo tikai 42% ir Latvijā radīti zīmoli. Attiecīgi liela daļa no Latvijas eksporta statistikas ir vairumtirdzniecības uzņēmumi, kas Latviju izmanto kā bāzi tālākam eksportam, kā arī ārvalstu meitu uzņēmumi Latvijā, kuriem Latvijā ir ekonomiski izdevīga ražošana."

Pētījuma rezultāti liecina, ka Latvijas eksportējošo uzņēmumu zīmoli ir neaizsargāti, jo tikai 36% no Latvijas eksportējošajiem zīmoliem rūpējas, lai to radītās vērtības oficiāli tiktu atzītas kā vienīgi viņiem piederošas un ir reģistrējuši savas preču zīmes.

Eksportējošo uzņēmumu zīmolu pētījumu veica GatewayBaltic sadarbībā ar Rīgas Ekonomikas augstskolu, analizējot vairāk kā 1500 Latvijas eksportējošos uzņēmumus un to zīmolus, kuru eksports ir virs pus miljona latu. No tiem 1150 ir preču ražotāji, bet pārējie gandrīz 400 uzņēmumi ir no pakalpojumu sektora.

Lielākais Latvijas eksportējošo uzņēmumu īpatsvars jeb 75% ir preču eksports, kur visplašāk pārstāvētās nozares ir kokapstrāde 15%, metālapstrāde un mašīnbūve 11%, kā arī pārtikas nozare 10%, savukārt pakalpojumu eksportu veido 25% uzņēmumu, galvenokārt loģistikas un transporta nozarē 58% un IT pakalpojumi 6%.

Svarīgākais