Nav izpildīti vairāki no plānā ēnu ekonomikas apkarošanai izvirzītajiem uzdevumiem

Vēl nav izpildīti vairāki uzdevumi, kas saskaņā ar pasākumu plānu ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai bija jāpaveic līdz šā gada sākumam.

Plāns ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.-2013.gadam tika apstiprināts 2010.gadā. Plānā iekļauti 66 pasākumi, no kuriem šā gada janvārī 63 izpildīti pilnībā, bet trīs pasākumi nav izpildīti, teikts šodien valdībā uzklausītajā ziņojumā par paveikto.

Nav izpildīts uzdevums nodrošināt tiesību aktu izstrādāšanas pakāpenisku vienkāršošanu. Tomēr Ministru prezidents pērn decembrī uzdevis kā vienu no sasniedzamajiem mērķiem 2013.gadā ministriju un to padotības iestāžu darbībai izvirzīt nozares regulējošo normatīvo aktu vienkāršošanu un administratīvā sloga mazināšanu.

Viens no uzdevumiem ēnu ekonomikas samazināšanai akcīzes preču jomā ir paredzēt kontrolējošo iestāžu konfiscēto nelegālo tabakas izstrādājumu, alkoholisko dzērienu vai naftas produktu ražošanai izmantoto iekārtu utilizāciju vai iznīcināšanu, lai mazinātu risku, ka tās atkārtoti izmanto nelegālu produktu ražošanā. Lai šo uzdevumu izpildītu, līdz jūnija beigām plānots iesniegt valdībā Ministru kabineta noteikumu projektu.

Lai samazinātu administratīvo slogu, bija uzdots izvērtēt iespējas pilnveidot nodokļu samaksas un uzskaites sistēmu, tostarp iespēju izveidot sistēmu, kurā katram nodokļu maksātājam tiktu izveidots vienotais nodokļu konts, no kura tiek maksāti visi nodokļi un citi valsts obligātie maksājumi, kā arī uz kuru tiek pārskaitītas visas nodokļu pārmaksas. Pērn tika izveidota darba grupa, kurai bija uzdots sagatavot ziņojumu finanšu ministram, izvērtējot Lietuvas pieredzi uzkrāšanas principa ieviešanā nodokļu ieņēmumu uzskaitē, Igaunijas pieredzi vienotā nodokļu maksātāja konta izveidošanā un iespēju ieviest Latvijā vienotu nodokļu maksātāju kontu, vienlaikus nodrošinot uzkrāšanas principa ieviešanu nodokļu ieņēmumu uzskaitē, lai atvieglotu nodokļu nomaksu un darbu valsts iestādēm.

Izvērtējot izveidotās informācijas tehnoloģiju (IT) sistēmas valsts pārvaldes iestādēs, naudas plūsmas veidu un nodokļu uzskaites kārtību, darba grupa secināja, ka tuvākajā laikā nav iespējams ieviest vienotu kontu nodokļu maksājumu samaksai un atmaksai, ņemot vērā būtiskās izmaksas IT sistēmu pielāgošanai, kā arī normatīvo aktu saskaņošanas sarežģītību.

Darba grupa ierosināja sākt ar akcīzes nodokļa valsts budžeta kontu skaita samazināšanu 2014.gadā. Priekšlikuma būtība - ievērojami, līdz minimumam samazināt akcīzes nodokļa maksājumu kontu skaitu, tas ir, no pašreiz esošajiem 58 kontiem pāriet uz 12 kontiem, no kuriem seši konti būtu iekšzemes maksājumiem un seši konti - maksājumiem, importējot preces, tas ir, viens konts katram akcīzes preču veidam: naftas produktiem, alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, kafijai, bezalkoholiskajiem dzērieniem un dabasgāzei. Šādu risinājumu būtu iespējams īstenot ar nelielām izmaiņām normatīvajos aktos un nelielām izmaiņām IT sistēmās.

Risinājums, lai nodrošinātu iespēju nodokļu maksātājam veikt maksājumus vienā norēķinu kontā, kur nodokļu ieņēmumu sadale pa attiecīgajiem budžeta veidiem tiktu nodrošināta automātiski bez nodokļu maksātāja papildu darbībām, ir ieviešams ilgtermiņā. Tādā gadījumā normatīvajos aktos jāiekļauj normas, kas stingri un nepārprotami noteiktu nodokļu maksājumu sadales prioritātes pa maksājumu veidiem, jāveic būtiskas izmaiņas esošajā Valsts ieņēmumu dienesta Informācijas sistēmā, jo, veicot maksājumu automātisku sadali, tie būtu jāpiekārto konkrētam aprēķinam un ar to saistītās nokavējuma naudas segšanai.

Politikas plānošanas dokumenta izstrāde šajā jautājumā patlaban nav nepieciešama, uzskata Finanšu ministrija.

Ziņojumā minēti arī izpildītie uzdevumi, piemēram, paveikti vairāki uzdevumi, kuru mērķis ir samazināt ēnu ekonomikas apjomu izložu un azartspēļu jomā, sagatavota koncepcija par iespēju sasaistīt personu nodokļu maksājumus ar veselības aprūpes pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, lai motivētu personas maksāt nodokļus un nesaņemt algu "aploksnē".

Bija uzdots izvērtēt jau pastāvošos nodokļu režīmus mazajiem uzņēmumiem un izstrādāt priekšlikumus mazo uzņēmumu nodokļa maksāšanas režīmu konsolidācijai un vienkāršošanai. Pērn novembrī tika apstiprināta koncepcija par mazo uzņēmumu nodokļa maksāšanas režīmu konsolidāciju un vienkāršošanu, kurā izvērtēta ārvalstu pieredze nodokļu uzlikšanā mazajiem uzņēmumiem, analizēti Latvijas nodokļu režīmi mazajiem uzņēmumiem un aplūkoti iespējamie mazo uzņēmumu nodokļu maksāšanas režīmu konsolidācijas un vienkāršošanas pasākumu varianti un risinājumu īstenošanas termiņi.

Svarīgākais