EK sāk padziļināti izmeklēt Latvijas sniegto atbalstu "airBaltic"

© Publicitātes foto

Eiropas Komisija (EK) sākusi padziļinātu izmeklēšanu, lai pārbaudītu, vai vairāki valsts atbalsta pasākumi, ko Latvija sniegusi par labu nacionālajai aviokompānijai "airBaltic", atbilst Eiropas Savienības (ES) noteikumiem par valsts atbalstu, aģentūru LETA informēja EK pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļas vadītāja Sanita Jemberga.

Šobrīd Komisija šaubās, vai šie pasākumi ir veikti atbilstoši noteikumiem, kādiem būtu piekritis privāts uzņēmējs tirgus apstākļos. Padziļinātas izmeklēšanas sākšana dod visām ieinteresētajām trešajām personām iespēju izteikt viedokli par izvērtējamajiem pasākumiem. Tas neietekmē izmeklēšanas rezultātus.

Kopš 2008.gada "airBaltic" bija finansiālas grūtības, kā rezultātā 2010.gadā un 2011.gadā uzņēmums cieta būtiskus zaudējumus un tam bija negatīvs pašu kapitāls, un tika veikti vairāki valsts atbalsta pasākumi. Komisija ar Latvijas atbalsta pasākumiem sāka iepazīties pēc savas iniciatīvas, kā arī saņēma divas sūdzības.

Padziļinātajā izmeklēšanā galvenā uzmanība tiks pievērsta vairākiem pasākumiem. EK pētīs aizdevumu 16 miljonu latu apmērā, ko Latvija piešķīra 2011.gada oktobrī, vēlāk decembrī ievērojami samazinot aizdevuma procentu likmi. Tāpat tik izmeklēta otrā aizdevuma pirmā daļa 41,6 miljonu latu apmērā, ko Latvija piešķīra 2011. gada decembrī. Tiks vētīts pamatkapitāla palielinājums, par ko 2011.gada decembrī vienojās Latvija un SIA "BAS", kapitalizējot aizdevumu un BAS veicot skaidras naudas ieguldījumu. Tiks pārbaudīta "airBaltic" 2010. gadā emitēto nulles kupona obligāciju iegāde, ko veica Latvija un BAS, vairāki pārskaitījumi un maksājumi, ko "airBaltic" uzdevumā vai par labu "airBaltic" veica nacionalizēta banka un prasījuma tiesības, ko Latvijas valsts nodeva "airBaltic" par vienu latu.

EK izmeklēs, vai šie pasākumi ir valsts atbalsts ES noteikumu nozīmē, proti, vai tie radīja "airBaltic" ekonomiskas priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem ES vienotajā tirgū. Ja atbilde būs apstiprinoša, EK izmeklēs, vai šos valsts atbalsta pasākumus var atzīt par saderīgiem ar ES valsts atbalsta noteikumiem, kuri atļauj noteiktas atbalsta kategorijas.

Jemberga norādīja, ka EK izmeklēšana "nav ierobežota laikā", proti, tā var prasīt tik daudz laika, cik komisijai būs nepieciešams.

Valsts iejaukšanos uzņēmumos, kas veic saimnieciskas darbības, nevar uzskatīt par valsts atbalstu ES noteikumu nozīmē, ja tā notiek saskaņā ar noteikumiem, kuriem būtu piekritis privāts tirgus dalībnieks, darbojoties tirgus apstākļos. Ja šis princips netiek ievērots, valsts iejaukšanās ir valsts atbalsts, jo rada tā saņēmējam ekonomiskas priekšrocības, kuru nav konkurentiem.

Kā biznesa portālu "Nozare.lv" informēja "airBaltic", izmeklēšana sākta pēc bijušā akcionāra "Baltijas Aviācijas sistēmas" sūdzības Eiropas Komisijas (EK) Konkurences ģenerāldirektorātā. Tieši tāpēc "airBaltic" ir izveidota īpaša ekspertu un padomdevēju komanda. Kā uzsvēra lidsabiedrībā, šajā komandā ir gan juristi, gan lobisti. Pārstāvēti esot gan vietējie, gan ārvalstu speciālisti.

Arī Satiksmes ministrijā norādīja, ka, lai risinātu jautājumus sakarā ar šo sūdzību, aviokompānija ''airBaltic'' ir izveidojusi ekspertu un padomdevēju darba grupu, kuras galvenais uzdevums būs atrisināt jautājumus saistībā ar Eiropas Komisijas uzsākto izmeklēšanu.

Kā iepriekš biznesa portālu "Nozare.lv" informēja "airBaltic", komandas galvenais darba uzdevums būs atrisināt jautājumus, kas radušies saistībā ar šo sūdzību.

Sūdzība iesniegta par 2012.gadā veiktajām akcionāru darbībām, kas galarezultātā noveda pie aviokompānijas pārveidošanas procesa.

Kā biznesa portālu "Nozare.lv" informēja "airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss, BAS sūdzība ir atgādinājums, ka pagātnes notikumi ir jāatrisina.

Konsultanti esot informējuši, ka Eiropas Komisija varētu sākt nākamos darbības soļus un padziļināti izvērtēt darbības 2011.gada pēdējā ceturksnī, ko valsts veica kā viens no "airBaltic" akcionāriem. Ja Eiropas Komisijas konkurences ģenerāldirektorāts speršot šādu soli, "airBaltic" uzdos jautājumus un paudīs bažas, vai BAS ir spējuši Eiropas Komisijai sniegt pilnīgu ainu par notikušo.

Eiropas Komisijai ir iesniegtas divas atsevišķas sūdzības. Pirmā sūdzība ir iesniegta 2012.gada 9.janvārī BAS vārdā, otrā sūdzība ir iesniegta 2012.gada 18.jūlijā bijušās BAS valdes locekles Ingas Piternieces vārdā.

"airBaltic" nodrošina tiešos lidojumus no Rīgas uz 60 galamērķiem. "airBaltic" ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995.gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju. "airBaltic" flotē ir 32 lidmašīnas - sešas "Boeing 737-500", astoņas "Boeing 737-300", desmit "Fokker 50" un astoņas "Bombardier Q400Next Gen".

 

Svarīgākais