Svētdiena, 19.maijs

redeem Lita, Sibilla, Teika

arrow_right_alt Ekonomika \ Latvijā

"Platīna pele" veicina atpazīstamību un izaugsmi

Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju prestižās balvas Platīna pele2012 finālam vakar izvirzīti 9 projekti un 5 labākie e-skolotāji.

Tas, kurš no šiem projektiem plūks uzvarētāju laurus, taps zināms Latvijas informācijas un komunikāciju tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) gadskārtējā konferencē 30. novembrī. Gaidot žūrijas lēmumu, Neatkarīgā atskatās uz iepriekšējo gadu veiksmīgākajiem balvai nominētajiem projektiem.

IKT balvai Platīna pele 2012 šogad iesniegti jau vairāk nekā 50 pieteikumu – krietni vairāk nekā citus gadus. LIKTA prezidente Signe Bāliņa vērtē, ka dalībnieku skaita pieaugums ik gadu liecina par Latvijas IKT nozares stabilu attīstību. Īpaši priecējot tas, ka šogad projektu izstrādātāju vidū ir ne tikai ilggadēji nozares līderi, bet arī jauni IKT tirgus dalībnieki. «Prasmes izmantot elektronisko vidi ir nozīmīgas ne tikai uzņēmumiem un iestādēm, bet ikvienam Latvijas iedzīvotājam, un pamati šīm zināšanām tiek likti jau skolas jaunākajās klasēs. Lielais pieteikumu skaits nominācijai Labākais e-skolotājs liecina, ka sabiedrība aizvien vairāk atzīst – elektroniskās vides pārzināšana un prasme izmantot tās sniegtās iespējas ir nopietns virzītājspēks katra Latvijas iedzīvotāja personīgai un līdz ar to arī valsts kopējai nākotnei,» norāda S. Bāliņa.

Lielākais pieteikumu skaits saņemts šogad jaunieviestajā nominācijā Labākais e-skolotājs – pieteikti 29 skolotāji, e-prasmju pasniedzēji un citi pretendenti no visiem Latvijas reģioniem. Nominācijām E-pārvalde un E-pakalpojumi kopā iesniegti 12 projekti, savukārt nominācijai E-biznesa risinājumi un pakalpojumi uzņēmumiem – desmit pieteikumi.

Pirmie interneta apdrošināšanā

Latvijas IKT balvu Platīna pele 2007 kategorijā Biznesa attīstība un e-komercija saņēma If Apdrošināšana projekts Pirmā interneta apdrošināšanas sistēma: If Online (izstrādātājs SIA Nexum Insurance Technologies). Šobrīd iespēja nopirkt apdrošināšanas polisi internetā šķiet pašsaprotama, taču 2007. gadā If Apdrošināšana bija pirmā apdrošināšanas sabiedrība, kas piedāvāja iespēju apdrošināšanas pakalpojumu saņemt attālināti. Uzņēmums gan atzīst, ka tehnoloģiski šai inovācijai tas bija gatavs vēl agrāk, taču tobrīd likumdošana Latvijā to nepieļāva. Taču, kad tika ieviesta If Online interneta platforma, klienti ātri novērtēja tās priekšrocības – iespēju nopirkt apdrošināšanas polisi vai pieteikt atlīdzību jebkurā brīdī – 24 stundas diennaktī. Šobrīd šajā vietnē ir veikta virkne uzlabojumu un tajā iespējams ne tikai noformēt un nopirkt OCTA, KASKO, īpašuma vai civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polises (turklāt saņemot atlaidi), iesniegt pieteikumu privātpersonu veselības apdrošināšanas polises kalkulācijai vai pieteikt atlīdzību, bet arī apskatīt, izdrukāt un atjaunot savas esošās If polises, sekot līdzi atlīdzības lietas statusam, aprēķināt polišu cenu apdrošināšanas kalkulatoros. Turklāt uzņēmums ir izveidojis arī savu preču zīmi Letakpasam.lv, kas Latvijā bija pirmā pašapkalpošanās auto apdrošināšanas vietne, dodot iespēju ērti iegādāties OCTA un KASKO polises un pieteikt atlīdzību internetā, kā arī nodrošinot ātru un taisnīgu atlīdzības saņemšanas procedūru, ja noticis negadījums.

If Apdrošināšana IT daļas vadītājs Jānis Kesteris atzīst, ka pasaule caur internetu kļūst arvien mazāka un cilvēki savu laiku novērtē arvien vairāk. Tāpēc uzņēmējdarbībai internetā neapšaubāmi pieder nākotne, un savulaik iegūtā Platīna peles balva bija liels stimuls neapstāties, turpināt uzlabot esošos risinājumus, jo gan tehnoloģijas, gan cilvēku ieradumi mainās ļoti strauji un jāspēj tiem sekot. To pierāda arī pieaugošais online pircēju skaits – pēdējo četru gadu laikā vidējais If Apdrošināšana internetā iegādāto polišu skaita pieaugums katru gadu, salīdzinot ar iepriekšējo, ir bijis robežās no 26 līdz 33 procentiem.

EIS taupa valsts naudu

2007. gadā diplomu par izcilību saņēma Elektroniskā iepirkumu sistēma (EIS), kuru izstrādāja AS RIX Technologies. EIS ir drošs un pārskatāms virtuāls tirgus laukums pircējiem – valsts un pašvaldību iestādēm un piegādātājiem – komersantiem, kura pamatā ir elektronisko katalogu princips un ko var izmantot neierobežots sistēmā reģistrētu pircēju – publisko institūciju skaits. EIS ir pirmā Baltijā elektronisko iepirkumu sistēma. Tā darbojas jau kopš 2005. gada. Pieaugot publisko institūciju pieprasījumam, 2010. gadā sistēma tika pilnveidota un pašlaik nodrošina visām valsts un pašvaldību iestādēm iespēju, neorganizējot iepirkuma procedūru, centralizēti un attālināti iegādāties preces par pieejamāko zemāko cenu, tādējādi būtiski ekonomējot valsts budžeta līdzekļus, mazinot administratīvo slogu uzņēmējiem un palielinot iepirkuma procesa caurspīdīgumu. EIS lietošana pircējiem garantē arī to, ka iepirkums ir veikts juridiski pareizi.

A/s RIX Technologies valdes locekle Eva Butāne Neatkarīgajai uzsver, ka izstrādātā risinājuma, kā arī jebkura e-pakalpojuma popularitāti un lietojamību primāri nosaka tas, vai radītā e-iespēja apmierina lietotāju vajadzības un vai tā tiešām spēj aizstāt šīs pašas darbības veikšanu klātienē. «Cilvēki ļoti ātri novērtē priekšrocības, ko sniedz iespēja nestāvēt rindās, netērēt laiku papīra formātu dokumentu gatavošanai, drukāšanai un piegādei pa pastu. Lai gan radīts kā pilotprojekts vienai iestādei, šodien EIS jau visām valsts un pašvaldību iestādēm nodrošina iespēju, neorganizējot iepirkuma procedūru, centralizēti un attālināti iegādāties preces par pieejamāko zemāko cenu. Pasūtījumi sistēmā tiek veikti reizi aptuveni 3 minūtēs, bet budžeta līdzekļu ietaupījums, lietojot sistēmu, 2011. gadā sasniedza 3 482 365 latus,» uzsver E. Butāne.

Pēc sistēmas pilna apjoma funkcionalitātes uzsākšanas tās apgrozījums, salīdzinot ar 2010. gadu, ir dubultojies, veikto piegāžu skaits pieaudzis par 60%, un pašlaik to lieto 382 pircēji un 130 piegādātāju. 2011. gadā, salīdzinot katra preču kataloga 10 visvairāk pirktās preces ar publiskajā telpā pieejamajām lētākajām atbilstošo preču cenām, aprēķinātais ietaupījums ir vidēji 30%.

Tas ievērojami pārsniedz ietaupījumu, kas tika prognozēts, ieviešot EIS pilotprojektu, proti, 5–10% mazākas izmaksas standarta preču iepirkumiem. Redzot, kā līdz ar funkcionalitāšu pilna apjoma ieviešanu palielinājies sistēmas lietotāju skaits, šogad EIS izvirzīta Platīna Peles balvai kategorijā E-pārvalde.

Pakalpojumu apmaksa ar īsziņu

Tajā pašā gadā LIKTA atzinību izpelnījās arī SIA City Credit izveidotais projekts Tavs konts maziem maksājumiem. City Credit izveidotā elektroniskā apmaksas sistēma Mobilly nodrošina preču un pakalpojumu apmaksu ar SMS un internetā. Pateicoties šim pakalpojumam, iespējams ātri un ērti norēķināties par autostāvvietu Rīgas satiksmes un EuroPark autostāvvietās, par braucienu RedCab, BalticTaxi un Smile Taxi taksometrā. Ar īsziņas palīdzību iespējams pat nopirkt vilciena biļeti, mājās skatīties Lattelecom Virszemes televīziju, pasūtīt ēdienu un saņemt vēl virkni citu pakalpojumu. «Dalība Platīna pelē mums pašiem deva papildu pārliecību, ka ejam pareizā virzienā. Arī šogad esam pieteikušies un vērtēšanai nodevuši savas lietotnes,» Neatkarīgajai stāstīja SIA City Credit valdes priekšsēdētājs Kārlis Andersons.

Mobilly sistēma īsziņas izmanto kā informācijas kanālu, ar kura starpniecību klienti dod maksājumu uzdevumus, lai samaksātu par stāvvietu, nopirktu biļeti vai norēķinātos par taksometra un citiem pakalpojumiem. Pēc K. Andersona teiktā, Mobilly šobrīd ir reģistrēti vairāk nekā 70 000 individuālo klientu un 2500 uzņēmumu. «Galvenais pakalpojums joprojām ir autostāvvietu apmaksa, taču klāt ir nākuši tādi pakalpojumi kā vilcienu biļešu iegāde, taksometru apmaksa un vairāku pakalpojumu apmaksa internetā. Izmaiņas ir notikušas arī tehnoloģijās, ko izmantojam, jo šobrīd liela daļa autostāvvietu apmaksu tiek veiktas ar viedtālruņu lietotnēm (aplikācijām). Uz nākotni skatāmies pozitīvi, un domāju, ka tālruņa izmantošana ikdienas pakalpojumos tikai pieaugs. Gribētos arī Mobilly redzēt ārpus Latvijas, bet konkrētu projektu šobrīd vēl nav,» bilda K. Andersons.

Swedbank jau 5G internetbanka

Kopš 1999. gada Swedbank saviem klientiem piedāvā internetbankas pakalpojumus, tas ir, iespēju klientiem attālināti izmantot dažādus bankas pakalpojumus. 2007. gadā tika realizēts ceturtās paaudzes internetbankas privātpersonām izstrādes un ieviešanas projekts, kurā veiksmīgi tika īstenoti galvenie uzdevumi: piedāvāt jaunas bankas pakalpojumu izmantošanas iespējas interneta vidē, sniegt inovatīvus e-risinājumus bankas pakalpojumu jomā, paaugstināt internetbankas lietošanas ērtumu un drošību. 2008. gadā Swedbank ceturtās paaudzes (4G) internetbanka privātpersonām saņēma LIKTA balvu Platīna pele kategorijā e-pārvalde un pakalpojumi. Swedbank, protams, nebija vienīgā banka, kas tobrīd saviem klientiem piedāvāja iespēju veikt virkni pakalpojumu attālināti, tomēr žūrija nešaubījās – Swedbank ceturtās paaudzes internetbanka ir labākā, jo tā, salīdzinot ar citiem pretendentiem, piedāvāja ērtāko pakalpojumu komplektu privātpersonām, proti, pakalpojumu vispusīgu apkopojumu. Turklāt banka pievērsa uzmanību tam, cik ērti klientam ir saņemt pakalpojumu. Šķietami maza nianse – peles klikšķu daudzums, lai nokļūtu pie mērķa – ja pie tā piestrādā un piedāvā klientam ērtāko risinājumu, kļūst par konkurences priekšrocību, pat ja pamatpakalpojums visiem spēlētājiem ir vienāds.

Swedbank e-kanālu vadības nodaļas vadītāja Diāna Dubova

Neatkarīgajai stāstīja, ka šobrīd Swedbank saviem klientiem piedāvā jau piektās paaudzes (5G) internetbanku. Banka strādā pie turpmākās attīstības plāniem, tāpēc nākotnē noteikti būs arī sestās paaudzes (6G) internetbanka.

«Tas, ka Swedbank internetbanka saņēma Platīna peles balvu, ir vēl viens apliecinājums tam, ka mūsu klienti ir mūsdienīgi un aktīvi lieto jaunāko risinājumu sniegtās iespējas,» uzsvēra D. Dubova. Par to liecina arī fakts, ka Swedbank internetbanku ar katru gadu lieto arvien lielāks klientu skaits. Patlaban internetbanku privātpersonām aktīvi (vismaz reizi mēnesī) izmanto 530 000 klientu, savukārt internetbanku uzņēmumiem – 65 000 lietotāju.

Šo gadu laikā pieaudzis arī internetbankas sniegto pakalpojumu klāsts. Klienti, piemēram, var izmantot ērtu bezmaksas palīgu naudas lietu kārtošanai internetbankā Mans budžeta plānotājs, kas ir izmaksu/ieņēmumu analīzes rīks privātpersonām, savukārt aptuveni 30 000 viedtālruņu īpašnieku jau ir novērtējuši Swedbank mobilo aplikāciju, kas dod iespēju piekļūt internetbankai no viedtālruņa. Šis projekts ir pieteikts Platīna pelei 2012.

Swedbank internetbankā iespējams noslēgt dažādus apdrošināšanas līgumus (OCTA, ceļojumu apdrošināšana, dažādu tipu dzīvības apdrošināšanas līgumus), kā arī izmantot virkni e-pakalpojumu, piemēram, www.latvija.lv – pārbaudīt sava 2. līmeņa pensijas uzkrājumus, sociālās apdrošināšanas iemaksas un apdrošināšanas periodus, reģistrēto darba stāžu. Pēc Diānas Dubovas teiktā, internetbanku visvairāk izmanto rēķinu apmaksai – ik mēnesi tiek veikti aptuveni 3,5 miljoni maksājumu. Internetbanku aktīvi izmanto arī uzkrājumu veidošanai, jo gandrīz 50% no bankā noslēgtajiem depozītiem tiek atvērti tieši internetbankā, kur klientiem tiek piedāvāti labāki nosacījumi.

E-latvenergo lietotāju skaits pieaudzis par 50%

2008. gadā a/s Latvenergo izveidoja klientu pašapkalpošanās portālu e-latvenergo.lv, kas jau tajā pašā gadā saņēma Platīna peles balvu. Kopš portāla dibināšanas brīža tā lietotāju skaits katru gadu ir pieaudzis par aptuveni 50%, bet pērn pat dubultojies. Šā gada septembrī šo portālu izmantoja 145 168 unikālie lietotāji, kas ir līdz šim lielākais unikālo apmeklētāju skaits. E-latvenergo.lv nodrošina iespēju veikt maksājumus par elektroenerģiju, kā arī saņemt citus Latvenergo pakalpojumus, nedodoties ne uz banku, ne klientu apkalpošanas centru. Izmantojot datoru un internetu, jebkurā diennakts laikā ir iespējams saņemt informāciju par savu elektroenerģijas pieslēgumu, patēriņu, maksājumiem un jebkuriem citiem ar Latvenergo saistītiem jautājumiem.

Pasakas internetā

2008. gadā kategorijā Izglītības, kultūras, veselības aprūpes un sporta projekti uzvaras laurus plūca SIA Ideju foruma bibliotēka pasaku portāls www.pasakas.net, kuru izstrādātāja SIA Cube Media. Portāls piedāvā bērniem un jauniešiem audio un video formātā iepazīt kultūrvēsturisko mantojumu, klausoties pasakas, šūpuļdziesmu ierakstus, skaitāmpantus un audiogrāmatas, skatoties multiplikācijas filmas, spēlējot ar pasakām saistītas spēles. Portālā ir pieejamas Latvijā populāru cilvēku ierunātas latviešu tautas un cittautu pasakas, pasakās izmantoto vecvārdu vārdnīca, audiogrāmatas, spēles, populāru mūziķu izpildītas šūpuļdziesmas, multiplikācijas filmas, kā arī ir iespējams zīmēt un savus darbus izvietot portāla galerijā. Pasaku portāla mērķis ir veicināt stāstu, pasaku, teiksmu kā kultūrvēsturiskā mantojuma daļu saglabāšanu, veicināt literatūras pieejamību digitālajā telpā, sekmēt bērnu un jauniešu emocionālo, radošo un intelektuālo spēju attīstību un ieinteresētību Latvijas un pasaules literatūras un folkloras mantojuma izzināšanā.

Biļetes bez stāvēšanas rindā

Savukārt kategorijā Labākais e-komercijas komersants togad balvu saņēma portāls bezrindas.lv, kas piedāvā ātru un ērtu biļešu iegādi internetā. Biļešu serviss bezrindas.lv piedāvā iegādāties starppilsētu autobusu biļetes, kino un teātru biļetes; biļetes uz mūzikas vai sporta pasākumiem, iegādāties un atjaunot ISIC kartes, savukārt pasākumu organizatoriem – biļešu tirdzniecību internetā.

E-pakalpojumi autobraucējiem

LIKTA balvu kā labākie 2010. gada e-pārvaldes un e-pakalpojumu sniedzēji saņēma Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) izstrādātie e-pakalpojumi. Tie likuma ietvaros sniedz informāciju par autovadītāju un viņam piederošiem transportlīdzekļiem, kā arī piedāvā saņemt atgādinājumus, izmantot pakalpojumus un veikt maksājumus.

Šogad ieviests jauns e-pakalpojums, proti, iespēja fiziskām un juridiskām personām pašām tiešsaistes režīmā reģistrēt liegumu īpašumā esošam spēkratam vai kuģošanas līdzeklim.

Šis pakalpojums īpašniekiem nodrošina papildu iespējas pasargāt sevi no nepatīkamiem pārsteigumiem gadījumos, kad personas īpašumā reģistrētais transportlīdzeklis apzināti vai neapzināti nonācis pie citas personas.

Šobrīd CSDD e-pakalpojumus lieto vairāk nekā ceturtdaļmiljons klientu – aptuveni katrs trešais aktīvais autovadītājs informāciju, atgādinājumus un pakalpojumus saņem, kā arī maksājumus veic CSDD elektroniskajā sistēmā.

Populārākie e-pakalpojumi ir ar tehnisko apskati saistītie atgādinājumi un maksājumi – praktiski visi e-pakalpojumu lietotāji saņem atgādinājumus par tehniskās apskates termiņu. Populāras ir arī vienas dienas braukšanas atļaujas, kuras 70% gadījumu tiek izņemtas un apmaksātas elektroniski. Arī velosipēdu reģistrācija (reģistrēti jau vairāk nekā 13 tūkstoši), pieteikšanās teorētiskajam un braukšanas eksāmenam, kā arī transportlīdzekļu norakstīšana (2012. gadā norakstīti vairāk nekā divi tūkstoši automobiļu) tiek veikta, arvien vairāk izmantojot e-pakalpojumus.

Pērn CSDD izveidoja korporatīvo klientu e-servisa sistēmu, kas arī tika nominēta LIKTA balvai. Šī sistēma nodrošina lietotājiem – uzņēmumiem, bankām, līzinga kompānijas, transportlīdzekļu tirgotājiem, ārstniecības iestādēm, tiesu izpildītājiem un citiem – iespēju operatīvi un nepastarpināti veikt izmaiņas un atzīmes tiešsaistes režīmā CSDD Transportlīdzekļu un to vadītāju reģistrā.

Rīdzinieku ērtībai

Arī Rīgas domes Informācijas tehnoloģiju centra veidotā interneta vietne www.eriga.lv 2010. gadā tika novērtēta kā viens no veiksmīgākajiem e-pārvaldes un e-pakalpojumu projektiem. Rīdziniekiem tā ir pazīstama kā vietne www.eriga.lv, kas ļauj saņemt virkni pakalpojumu attālināti, piemēram, pieteikt bērnu pirmsskolas mācību iestādē, deklarēt dzīvesvietu un tamlīdzīgi. Platforma nodrošina visus Rīgas pašvaldības e-pakalpojumu sniegšanas procesus, t.sk. visu (arī ne elektronisko) pakalpojumu informācijas sagatavošanu, kā arī satur lietotāju identifikācijas un autorizācijas risinājumus. Kopumā tas veido pamatu sekmīgai e-pakalpojumu attīstībai un nodrošina vienmēr aktuālu informāciju par Rīgas pašvaldības pakalpojumiem

Rīgas domes sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāka vietnieks Uģis Vidauskis Neatkarīgajai uzsvēra, ka Rīgas pilsētas pašvaldība ir lielākā no 119 pašvaldībām Latvijā, kuras misija informācijas komunikāciju tehnoloģiju (IKT) jomā ir radīt un uzturēt vienotu IKT atbalstu pašvaldības darbiniekiem, lai atvieglotu viņu darbu, tādā veidā nodrošinot ātrus, efektīvus un kvalitatīvus pakalpojumus to klientiem, kas galvenokārt ir iedzīvotāji.

Lai sasniegtu misiju, ir izvirzīti divi mērķi: nodrošināt pašvaldības iekšējo dokumentu – informācijas elektronisku apriti un panākt, lai klientu (gan iekšējo, gan ārējo) apkalpošana būtu ātra, efektīva un kvalitatīva.

eriga pakalpojumu portāla autorizētu klientu skaits 2010. gadā bija 38 300, bet 2012. gadā autorizētu klientu skaits sasniedzis 121 613. Kopā 2010., 2011. un 2012. gadā eriga pakalpojumu portāla autorizētu klientu skaits jau ir sasniedzis 281 300. Arī pakalpojumu skaits pieaug – kopā pieejami 28 e-pakalpojumi.

«Tā kā Rīga ir lielākā pašvaldība Latvijā ar aptuveni 1/3 daļu no visiem Latvijas iedzīvotājiem, var secināt, ka pakalpojums nodrošina nozīmīgu ieguldījumu vismaz 1/3 Latvijas. Neatkarīgi no tiešo e-pakalpojumu lietotāju skaita ietekmēta tiek visa Rīga, tās labā strādājošie darbinieki, uzņēmumu darbinieki, Rīgas iedzīvotāji. Būtiski minēt, ka e-pakalpojumi ir nozīmīgs ieguldījums apkārtējās vides saglabāšanā, jo tiek samazināts papīra patēriņš un enerģijas izmaksas transportam, līdz ar to var secināt, ka tas ietekmē arī vidi, kurā aug mūsu bērni un augs viņu bērni, kas ir mūsu valsts nākotne. E-pakalpojumiem ir būtiska nozīme ilgtermiņā un perspektīvā visā Latvijā! Arī šogad ir izveidots jauns e-pakalpojums Rīgas pašvaldības pakalpojumu portālā eriga.lv Elektroniska rēķinu iesniegšana, kas sniedz iespēju preču un pakalpojumu piegādātājiem iesniegt rēķinus elektroniski.

Pakalpojuma mērķis ir veicināt, kā arī nodrošināt iespēju pilsētas preču un pakalpojumu piegādātājiem iesniegt rēķinus elektroniski pakalpojumu portālā eriga.lv, tādējādi ļaujot ātrāk veikt rēķinu apstrādi un maksājumus, efektīvāk plānot finanšu plūsmu uzņēmumos un novirzīt savus darbiniekus veikt darbus ar lielāku pievienoto vērtību un ražošanu, nevis rēķinu drukāšanu un pārvadāšanu,» stāstīja U. Vidauskis.

Skaidra un ērta nodokļu nomaksa

Pirms diviem gadiem kategorijā E-pārvalde un pakalpojumiPlatīna peles nominantu vidū bija SIA ZZ Dats izstrādātais e-pakalpojums Nekustamā īpašuma nodokļa nomaksa, kas fiziskām un juridiskām personām ar portāla e-pakalpojums starpniecību dod iespēju uzzināt aprēķinātā nekustamā īpašuma nodokļa apmēru, veikt nodokļa apmaksu, pārskatīt veiktos nekustamā īpašuma nodokļu maksājumus un saņemtos maksāšanas paziņojumus, kā arī aplūkot informāciju par sev piederošajiem nekustamajiem īpašumiem pašvaldības teritorijā. Šis nav vienīgais pakalpojums šajā portālā. Tajā ir izveidoti vairāki integrēti e-pakalpojumi, kuri apkopo datus no Latvijas pašvaldībām, valsts iestādēm un komercsabiedrībām. Ar šā portāla starpniecību iespējams iesniegt skaitītāju rādījumus un elektroniski iegādāties makšķerēšanas licenci. Savukārt portāla integrācijas e-biznesa vide ir pamats daudziem starpinstitūciju e-pakalpojumiem. Portāls ir pieejams gan fiziskām, gan juridiskām autorizētām personām.

SIA ZZ Dats mārketinga speciāliste Vita Jekimova Neatkarīgajai atzina, ka Nekustamā īpašuma nodoklis ir viens no populārākajiem pakalpojumiem portālā www.epakalpojumi.lv. «Salīdzinot ar iepriekšējo gadu, vērojam pakalpojuma popularitātes pieaugumu. Oktobrī portāla autorizēto lietotāju skaits pārsniedzis 80 000 un turpina augt. Tas nozīmē, ka e-pakalpojumi ir aktuāli un, pats būtiskākais – atvieglo iedzīvotāju ikdienu,» sacīja V. Jekimova. Turklāt ZZ Dats tupina attīstīt šo pakalpojumu.

Viens no aktuālākajiem papildinājumiem Nekustamā īpašuma nodokļa pakalpojumam ir Nodokļa atbalsta pasākums (NAP), kas nodrošina iespēju pieteikties nekustamā īpašuma nodokļa atbalsta pasākumam elektroniski. Portālā maksātājs var iepazīties ar kopējo nekustamā īpašuma nodokļa parādu uz šā gada 1. oktobri un pieteikties NAP parādu nomaksai, aizpildot iesniegumu elektroniski. NĪN pakalpojums pieejams ne tikai fiziskām personām, bet arī juridiskām.

«Šajā gadā Platīna pelei esam izvirzījuši pakalpojumu e-loms. Šis pakalpojums atvieglo makšķerēšanas licenču tirdzniecību/iegādi un loma reģistrēšanu, kā arī nodrošina elektronisku pārvaldīšanas procesa administrēšanu. Šobrīd pakalpojums e-loms uzņēmis apgriezienus un ir stipri jūtama aktivitāte/pieprasījums pēc elektroniskajām licencēm no iedzīvotāju (makšķernieku) puses un no ūdenstilpju apsaimniekotāju puses. E-loms atrisina problēmu makšķerniekiem, kad agrā rīta stundā nācās meklēt ūdenstilpes apsaimniekotāju rokās vai arī stāvēt garā rindā degvielas uzpildes stacijā pēc licences iegādes. Tagad makšķernieks ir tikai pāris klikšķu attālumā no licences,» stāstīja V. Jekimova.

Studētgribētāju atbalstam

2010. gadā atzinību par izcilu sniegumu kategorijā E-pārvalde un pakalpojumi saņēma Tieto Latvia izstrādātais VRAA e-pakalpojums Elektroniskā pieteikšanās studijām pamatstudiju programmās. Šis e-pakalpojums ir integrēts portālā www.latvija.lv, un datu ieguvei papildu piesaistīta Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datu bāze un Valsts Zemes dienesta Valsts adrešu reģistra dati.

2010. gadā projektā bija iesaistījušās 3 augstskolas, 2011. gadā 10 augstskolās, bet šogad jau 11 augstskolas – Latvijas Universitāte, Rīgas Tehniskā universitāte, Latvijas Lauksaimniecības universitāte, Rīgas Starptautiskā ekonomikas un biznesa administrācijas augstskola, Banku augstskola, Ventspils augstskola, Daugavpils universitāte, Informācijas sistēmu menedžmenta augstskola, Rēzeknes augstskola, Liepājas universitāte un Vidzemes augstskola.

E-paraksts lietots jau vienu miljonu reižu

Drošs elektroniskais paraksts Latvijā ir pieejams jau kopš 2006. gada. Pērn 1. februārī Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs ieviesa virtuālo e-parakstu, un jau pēc pusgada šis projekts saņēma Platīna peli kategorijā E-pārvalde un e-pakalpojumi. Šo projektu izstrādāja SIA Open ID, SIA Cube, SIA Asketic, SIA Euso. Virtuālais e-paraksts ir drošs elektroniskais paraksts, kura lietošana – dokumentu parakstīšana, parakstītu dokumentu pārbaude, daudzpusēji parakstāmu dokumentu koplietošana un masveida parakstīšana – notiek interneta vidē portālā www.eparaksts.lv.

Lai lietotu virtuālo e-parakstu, nepieciešams tikai dators (viedtālrunis vai planšetdators) un interneta pieslēgums. Dokumentiem, kas parakstīti ar drošu elektronisko parakstu, ir tāds pats juridiskais spēks kā dokumentiem, kas veidoti un parakstīti papīra formā. Komunikācijā ar valsts, pašvaldību iestādēm kopā ar e-parakstu atbilstoši likumdošanai ir jālieto Laika zīmogs, kas elektroniski fiksē un apliecina konkrēta dokumenta parakstīšanas laiku. Lietojot virtuālo e-parakstu, dokumentam vienmēr tiek pievienots arī Laika zīmogs. LVRTC pašlaik ir vienīgais uzticamais sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs valstī, kas nodrošina droša elektroniskā paraksta izsniegšanu Latvijā.

«Balvas saņemšana nozīmēja gan e-paraksta atpazīstamības pieaugumu, gan reputācijas nostiprināšanos. Un, protams, krietnu gandarījumu visiem, kas bija ieguldījuši lielu darbu šī projekta īstenošanā,» Neatkarīgajai uzsvēra Latvijas Valsts radio un televīzijas centra sabiedrisko attiecību pārstāvis Arno Pjatkins. LVRTC lēš, ka šobrīd e-paraksta lietotāju skaits ir vairāk nekā 70 000, no tiem apmēram 40 000 reģistrējušies virtuālā e-paraksta lietošanai portālā www.eparaksts.lv . Kopš jaunākā e-paraksta veida – virtuālā e-paraksta – ieviešanas brīža tā lietotāju un veikto autorizāciju skaits ir ievērojami audzis. Rezultātā šogad jau ir sasniegts par vairāk kā 50% liels pieaugums veikto autorizāciju skaitā attiecībā pret visu pagājušo gadu kopumā. Arī e-paraksta Laika zīmogu kopējais lietojums aug dinamiski –2009. gadā to lietoja 315 000 reižu, bet šogad līdz septembrim e-paraksts ir lietots jau vairāk nekā miljonu reižu. Visprecīzāk par e-paraksta lietošanas tendencēm liecina e-parakstītu dokumentu pārbaužu skaits. 2010. gadā tika pārbaudīti 1,3 miljoni dokumentu, kas parakstīti ar e-parakstu, bet šogad jau ir pārbaudīti 6,21 miljons dokumentu.

«Lai gan tendences kopumā vērtējamas kā pozitīvas un ir radušies daudzi jauni pakalpojumi, kuros izmantots drošs elektroniskais paraksts, dinamika varētu būt straujāka,» piebilda A. Pjatkins.

Dzīvesvietas deklarēšana elektroniski

2011. gadā atzinības rakstu par izcilu sniegumu saņēma RIX Technologies izstrādātais e-pakalpojums Dzīvesvietas deklarācijas iesniegšana. Šis Pilsonības un migrācijas pārvaldes e-pakalpojums nodrošina personām likumā noteiktajā kārtībā iespēju jebkurā sev izdevīgā laikā deklarēt dzīvesvietu portālā www.latvija.lv, izmantojot piedāvātos autentifikācijas līdzekļus – internetbankas piekļuves datus, eID karti vai e-paraksta viedkarti. 2012. gada pirmajos 10 mēnešos šis ir bijis visbiežāk lietotais e-pakalpojums portālā latvija.lv. Dzīvesvietas deklarēšana internetā ir bez maksas. Tas ļauj iedzīvotājiem ietaupīt finanšu līdzekļus, īpaši ja jādeklarē nevis viens ģimenes loceklis, bet visa ģimene. Klātienē deklarējoties, jāmaksā valsts nodeva – 3LVL par personu. E-pakalpojums ieviests 2009. gada nogalē un pieejams Latvijas valsts portālā www.latvija.lv.

Virtuālā klase skolotājiem

Konferenču un mācību platforma Virtuālā klase, ko pēc Elektronisko mācību līdzekļu kvalitātes asociācijas pasūtījuma izveidoja a/s Datorzinību centrs, bija viens no veiksmīgākajiem projektiem, kas 2011. gadā pretendēja uz LIKTA balvu kategorijā e-pārvalde un e-pakalpojumi.

Virtuālā klase ir tiešsaistes semināru un mācību platforma, kuras mērķis ir veicināt moderno tehnoloģiju lietošanu izglītības procesā un paaugstināt skolotāju un citu izglītības nozares darbinieku IT prasmes. Virtuālās klases nodarbības ir bez maksas un salīdzinājumā ar klātienes semināriem ļauj ietaupīt ievērojamus laika un finanšu resursus.

Virtuālās klases apmācību nodarbības pedagogiem tiek organizētas jau 3. sezonu. Šajā mācību gadā tiks apskatītas un skolotājiem mācītas dažādas tēmas: darbs tiešsaistē un mākonī, nepieradinātais Excel, mācības un atpūta video filmā, radošu rezultātu sasniegšanas komplekts – tās ir tikai dažas no nodarbību tēmām. Vairāk nekā 240 skolotāju no dažādiem Latvijas reģioniem atzina, ka Virtuālās klases programma patiešām ir intriģējoša un noderīga mācību procesā un tas raisīja skolotājos vēlmi piedalīties arī turpmākajās nodarbībās.

Šo gadu pieredze rāda, ka a/s Datorzinību centrs pasniedzēji pārliecinoši spēj vadīt tiešsaistes seminārus un ir profesionāļi šajā jomā, par ko liecina skolotāju spēja Virtuālajā klasē iegūtās zināšanas nodot ne tikai saviem kolēģiem, bet arī izmantot mācību stundās, vadot nodarbības saviem skolēniem. Virtuālās klases nodarbības skolotājiem tiek organizētas sadarbībā ar Microsoft Latvija.

Jelgavnieki aktīvi pilsētvides sakārtošanā

2011. gadā kategorijā Labākā e-pašvaldība LIKTA gada konferencē tika sumināts Jelgavas pilsētas pašvaldības aģentūras Pilsētsaimniecība izveidotais pašvaldības operatīvās informācijas centrs. Tas ir visaptverošs saziņas un informācijas apkopošanas mehānisms, kurš nodrošina tiešu komunikāciju starp Jelgavas pilsētas iedzīvotājiem, infrastruktūras uzturētājiem, operatīvajiem dienestiem, valsts un pašvaldības iestādēm, komercsabiedrībām un civilās aizsardzības komisiju 24 stundas diennaktī. Pilsētsaimniecība direktors Andrejs Baļčūns Neatkarīgajai stāsta, ka jelgavnieki ar šo centru var sazināties vairākos veidos: gan virtuāli, rakstot e-pastus un reģistrējot pieteikumus interaktīvajā kartē (karte.pilsetsaimnieciba.lv), gan sazinoties ar dispečeru pa bezmaksas iedzīvotāju atbalsta tālruni 8787. Informācija nekavējoties tiek reģistrēta problēmu uzskaites un kontroles sistēmā un nodota izpildē atbildīgiem speciālistiem. Problēmu uzskaites un kontroles sistēmas efektivitātes nodrošināšanas nolūkos tā ir savstarpēji sinhronizēta ar citiem informācijas komunikāciju risinājumiem, piemēram, sms moduli, rakšanas darbu bāzi utt.

Pēc A. Baļčūna teikā, kopējais šā portāla lietotāju skaits šā gada laikā ir palielinājies par 34 procentiem, savukārt pakalpojuma pieprasījumu skaita intensitāte ir samazinājusies par aptuveni 10%. A. Baļčūns to skaidro ar efektīvu iedzīvotāju bezmaksas tālruņa darbību.

Līdz šim iedzīvotāji varēja izmantot ģeogrāfiskās informācijas sistēmas priekšrocības aktuālo jautājumu risināšanai, atzīmējot problēmvietas no personālā datora, taču tagad ir ieviesta arī mobilā aplikācija, kas ļauj to izdarīt no viedtālruņa.

Viedokļi

Signe Bāliņa, LIKTA prezidente:

– Ikviena e-risinājuma primārais uzdevums ir padarīt mūsu dzīvi labāku. Vislielāko lietotāju piekrišanu vienmēr iemanto tie e-pakalpojumi, kas ir ne vien inovatīvi, bet uzlabo lietotāja ikdienu – ir ērti un vienkārši lietojami, ietaupa laiku, naudu un citus resursus. To apstiprina arī IKT balvas laureāti, kuru vidū ir daudzi unikālu pakalpojumu sniegšanas pionieri, kas, drosmīgi sperot pirmos soļus, noteikuši jaunus standartus ne tikvien savā uzņēmējdarbības nozarē, bet visā Latvijas IKT jomā. Tāda ir, piemēram, If Online apdrošināšana – pirmā apdrošināšanas sistēma internetā Latvijā.

Tāpat daudzi izstrādātie e-risinājumi, kas bijuši Platīna peles uzvarētāju un finālistu vidū, turpina gūt iedzīvotāju atzinību un piesaistīt aizvien vairāk jaunu lietotāju. 2011. gadā Latvijas IKT balvu ieguvušais risinājums Dzīvesvietas deklarācijas iesniegšana ir visvairāk lietotais e-pakalpojums portālā www.latvija.lv. Ar katru gadu arvien lielāku popularitāti gūst arī 2010. gada finālistu vidū iekļautais e-pakalpojums Elektroniskā pieteikšanās studijām pamatstudiju programmās, kas nodrošina iespējas ērti pieteikties studijām vairākās augstskolās par vienu maksu un sekot līdzi uzņemšanas procesam. Šogad studijām elektroniski varēja pieteikties jau 11 Latvijas augstskolās un šā pakalpojuma ietvaros pieteicās 10 912 reflektantu.

Atskatoties uz Platīna peles plašo laureātu sarakstu, top skaidrs, ka, lai gūtu veiksmi ilgtermiņā, ar labu tehnisko risinājumu vien nepietiek. Vislielākie veiksmes stāsti ir tie projekti, kas arī mērķtiecīgi strādā pie potenciālo lietotāju informēšanas.

Arnis Daugulis, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas valsts sekretāra vietnieks informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jautājumos:

– Tā kā šobrīd notiek strauja informācijas sabiedrības attīstība, būtiski ir izcelt arī valsts sasniegumus e-pārvaldes jomā. Pasniedzot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju gada balvu Platīna pele, mēs godinām labākos e-pārvaldes risinājumus Latvijā, vienlaikus sabiedrībā popularizējot labo praksi un informējot sabiedrību par jaunākajām IKT iespējām.

Latvijas IKT balvas Platīna pele'2012 finālisti

Kategorija Epārvalde

• Elektronisko iepirkumu sistēmas pilna apjoma funkcionalitātes ieviešana

Pasūtītājs: Valsts reģionālās attīstības aģentūra

Izstrādātājs: RIX Technologies AS

www.eis.gov.lv

• Universāla darba vieta

Pasūtītājs: Rīgas pilsētas pašvaldība

Izstrādātājs: SIA ZZ Dats

• Ieslodzīto informācijas sistēma

Pasūtītājs: LR Tieslietu ministrijas Ieslodzījuma vietu pārvalde

Izstrādātājs: RIX Technologies AS

Kategorija Epakalpojumi

• Mobilly autostāvvietu apmaksas lietotnes

Sistēmas īpašnieks un izstrādātājs: SIA CityCredit

http://ej.uz/Mobillyiphone un http://ej.uz/Mobillyandroid

• Swedbank mobilā aplikācija

Sistēmas īpašnieks un izstrādātājs: Swedbank AS

Rīku var lejupielādēt viedtālruņu lietotņu veikalos – App Store (iPhone telefoniem) un Play Store (telefoniem ar Android operētājsistēmu)

• VSAA elektronisko pakalpojumu izstrāde, ieviešana un uzturēšana projekta Epakalpojumi un to infrastruktūras attīstība ietvaros

Pasūtītājs: Valsts reģionālās attīstības aģentūra

Izstrādātājs: A/s Exigen Services Latvia

www.latvija.lv

Kategorija Ebiznesa

risinājumi un pakalpojumi uzņēmumiem

• Epasta mārketinga serviss Mailigen

Sistēmas īpašnieks un

izstrādātājs: SIA iMedia

www.mailigen.lv,

www.mailigen.com

• Interneta reklāmas kampaņu administrēšanas sistēma JungleExpert

Pasūtītājs: SIA Planners

Izstrādātājs: SIA Cube

www.jungleexpert.lv

• LetsMT

Sistēmas īpašnieks un izstrādātājs: SIA Tilde

www.letsmt.com

Kategorija Labākais eskolotājs

• Inga Savicka

Smiltenes ģimnāzijas informātikas skolotāja

• Andra Jākobsone

Biedrības Apmācību projekti apmācību vadītāja, projektu koordinatore, Liepāja

• Antra Skinča

Zemgales reģiona Kompetenču attīstības centra (ZRKAC) Informācijas resursu un tehnoloģiju nodaļas vadītāja

• Normunds Svētiņš

Saldus novada pašvaldības Druvas vidusskolas direktora vietnieks, informātikas, programmēšanas skolotājs

• Inese Deidere

Dobeles Pieaugušo izglītības un uzņēmējdarbības atbalsta centra IT speciāliste