Latvija pašlaik ir vienīgā no Baltijas valstīm, kuras mobilo sakaru operatori piedāvā iespēju pa telefonu runāt bezgalīgi ilgi, maksājot par to fiksētu mēneša maksu.
Taču, izvēloties atsevišķu mobilo sakaru operatoru vilinošo piedāvājumu, jābūt gatavam, ka mēneša beigās rēķins var būt lielāks nekā sākumā solītā zemā fiksētā mēneša maksa.
Mobilo sakaru operatoru piedāvātie jaunie tarifu plāni – Brīvība (LMT), Zelts (Tele2), No Limit (Tele2 priekšapmaksas karte Zelta zivtiņa), Bite 5,55 (Bite Latvija) no pirmā acu uzmetiena šķiet līdzīgi: par fiksētu mēneša maksu piedāvā neierobežotas sarunas un īsziņas. Taču šāds priekšstats ir maldīgs, jo īstenībā mobilo sakaru operatoru piedāvājumi ir atšķirīgi.
Tikai Latvijas mobilā telefona (LMT) tarifu plāns Brīvība paredz iespēju sazvanīties un sūtīt īsziņas bez papildu maksas uz visiem Latvijā esošajiem 45 sakaru tīkliem. Turklāt Brīvībā ir iekļautas arī bezlimita īsziņas uz ārzemēm. Savukārt tarifu plānos Zelts, No Limit un Bite 5,55 neierobežotas sarunas un īsziņas par fiksētu mēneša maksu ir iekļautas tikai uz četriem tīkliem Latvijā – LMT, Tele2, Bite un Lattelecom.
Šie, protams, Latvijā ir populārākie tīkli, jo, piemēram, LMT šobrīd ir 1,075 miljoni klientu, Tele2 – 1,041 miljons klientu. Taču vienlaikus jārēķinās, ka līdzās lielajiem sakaru nodrošinātājiem strādā arī citi uzņēmumi, piemēram, Baltcom (apmēram 20 000 lietotāju), Balticom (apmēram 2000 lietotāju), Izzi (apmēram 10 000 lietotāju), Triatel, SIA Camel Mobile, SIA CSC Telecom un citi, kuru klienti ir, piemēram, Latvenergo, Latvijas pasts, Latvijas dzelzceļš, Bērnu slimnīca un citi. Tāpēc, zvanot uz šiem un vēl apmēram 100 000 citiem uzņēmumu vai privātpersonu telefoniem, tarifu plānu Zelts, No Limit vai Bite 5,55 lietotājiem ir jābūt gataviem, ka par sarunu iekasēs papildu maksu. Tele2 par zvaniem uz citiem tīkliem iekasēs 9 santīmus minūtē, savukārt sarunas uz Camel Mobile un CSC Telecom numuriem maksās vēl vairāk. Ar līdzīgu situāciju jārēķinās arī Bite 5,55 klientiem.
Bite Latvija mārketinga vadītāja Kristīne Britāne gan Neatkarīgajai atgādina, ka gadījumos, kad klients zvana uz paaugstinātas maksas numuru, pirms savienojuma atskan vau-vau signāls, kas ļauj klientam izlemt, vai veikt šo zvanu.
Nav piemēroti visiem
Tele2 uzsver, ka, pat neraugoties uz to, ka bezlimitu tarifu plāni darbojas kā apdrošināšanas polise un klientiem vairāk nav jāuztraucas par iespējamiem papildu izdevumiem, tie nav piemēroti visiem klientiem. Arī Bites aprēķini liecinot, ka bezlimita tarifa plāns esot piemērots tikai 10% cilvēku,» teica K. Britāne.
Tomēr, par spīti Bites skeptiskajai attieksmei, iespēja runāt pa telefonu tik ilgi, cik nepieciešams, un neraizēties par rēķinu, gūst arvien liekāku popularitāti.
To, cik lietotāju ir Tele2, ne Bite Latvija bezlimita tarifu plāniem, šie uzņēmumi neatklāj. Savukārt LMT informē, ka tarifu plānu Brīvība šobrīd izmanto jau 150 000 klientu.
«Gandarījums, ka šo pieslēgumu izvēlas ne tikai LMT klienti, bet arī citu operatoru klienti, kuri novērtē LMT tīkla kvalitāti un priekšrocības, ko sniedz plašais 3G tīkla pārklājums kopā ar ātrgaitas internetu. Šie klienti ir patīkami pārsteigti par izmaksām. Sākotnēji bija aizdomas, kur šeit ir āķis, par ko būs jāmaksā vairāk, bet šobrīd jebkādas bažas par šā sarunu pieslēguma Brīvība izdevīgumu un caurspīdīgumu ir zudušas, jo bez tā, ka šajā tarifā iekļauti zvani uz visiem tīkliem, ne tikai populārākajiem, mēs vēl brīdinām klientu pirms sarunas, ja ir kāds īsais numurs, kurš papildus klientam maksā,» Neatkarīgajai teica LMT Biznesa vadības dienesta direktors Vīgants Radziņš.
Jaunie tarifu plāni – pieprasīti
To, ka bezlimita tarifu plāni maina mobilo telefonu lietošanas paradumus, atzīst visi Neatkarīgās aptaujātie mobilo sakaru operatori.
«Agrāk bija klienti, kuriem bija vairāki pieslēgumi katrs savā tīklā, jo tā bija izdevīgāk, bet tagad tie paši klienti izmanto vienu pieslēgumu Brīvība. Turklāt, ja fonā nav nekādu ierobežojumu, tad, sazvanoties ar draugiem vai paziņām pa tālruni, šīs sarunas ir daudz garākas, jo cilvēkiem jau ir par ko runāt un ko dalīties cits citam,» sacīja V. Radziņš. Arī Tele2 komercdirektors Jānis Spoģis neslēpa, ka bezlimita tarifu plāns Zelts un bezlimita pieslēgums No Limit veicina lielāku mobilo sakaru patēriņu. «Tomēr jāņem vērā, ka ikvienu produktu klienti sākumā lieto pastiprināti, līdz ar ko pamatotākus secinājumus par klientu aktivitāti varēsim izdarīt pēc diviem trim mēnešiem,» skaidroja J. Spoģis.
Liela interese ir arī par neierobežoto tarifu plānu Bite 5,55. «Cilvēki joprojām ļoti aktīvi turpina nākt uz Biti, turklāt ne tikai uz jauno neierobežoto tarifu plānu, bet arī uz mūsu pārējiem diviem plāniem, kas, starp citu, lielākajai daļai ir daudz piemērotāka un izdevīgāka izvēle, jo sanāk maksāt vēl mazāk. Portāciju pieteikumu skaits salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi pat ir dubultojies un sasniedzis jaunus rekordus,» bilda K. Britāne.
Latvijā tīkla pārslodze nedraudot
Identisku bezlimita sarunu piedāvājumu nav ne Igaunijā, ne Lietuvā, taču kaimiņvalstu mobilo skaru operatori ir sarūpējuši citus risinājumus, piemēram, Tele2 Igaunijā piedāvā iespēju 100 minūtes mēnesī runāt tikai par 1 eiro, tas ir, 0,70 latiem, savukārt EMT par šādu maksu ļauj izmantot 100 MB internetu pirmos trīs mēnešus. Mediju biznesā strādājoši igauņi Neatkarīgajai žēlojās, ka visai bieži rodas tīklu pārslodze, kas liedz iespēju vispār sazināties.
«Protams, kapacitāte ir jāplāno, tā ir arī jānodrošina. Nav iespējams strauji audzēt klientu skaitu, neveicot investīcijas tīklā, nepalielinot bāzes staciju skaitu, it sevišķi tas attiecas uz datu pārraides pakalpojumiem. Mēs joprojām tīkla attīstībā ieguldām gandrīz divas reizes vairāk nekā mūsu konkurenti kopā,» teic V. Radziņš.
Arī J. Spoģis ir pārliecināts, ka Tele2 tīklam Latvijā pārslodzes problēmas nedraud. «Pēc Tele2 daudzmiljonu tīkla infrastruktūras modernizācijas projekta, kuru plānots pabeigt nākamā gada sakumā, visā Latvijas teritorijā būsim gatavi pat 20 reizes lielākai tīkla slodzei, tad vēl lielāks mobilo sakaru patēriņš mūs nebaida,» bilda J. Spoģis.
Kopš LMT dibināšanas kopējie kapitālieguldījumi sasnieguši gandrīz 300 miljonus latu, pērn infrastruktūrā uzņēmums investējis 18 miljonus latu, un šogad tiks ieguldīta identiska summa. Savukārt Tele2 šā gada pirmajos deviņos mēnešos mobilo sakaru kvalitātē investējis vairāk nekā 3,5 miljonus latu. Bite neatklāj, cik lieli ieguldījumi veikti infrastruktūrā, taču kopējās investīcijas, ieskaitot mārketingu, gada pirmajos deviņos mēnešos esot 5,6 miljoni latu.