Pētījums: Būtiski pieaugusi iepirkšanās ārzemēs

Patērētāji aizvien vairāk iepērkas ārpus valsts - statistika turpina uzrādīt strauju darījumu ar maksājumu kartēm skaita un vērtības pieaugumu ārzemēs, tai skaitā interneta veikalos.

2012.gada pirmajā pusē lielākais pieaugums darījumos ar kartēm POS terminālos ārzemēs reģistrēts ar Lietuvā izdotām maksājumu kartēm - 44% pret iepriekšējo gadu. Savukārt ar Latvijā izdotām maksājumu kartēm reģistrēts lielākais kopējais apgrozījuma pieaugums pirkumos, kas veikti ārzemēs - 28% pret iepriekšējo gadu, secināts SEB Baltijas mājsaimniecību apskatā.

Gada laikā veikalos ārzemēs veikto darījumu skaits ar Latvijā un Igaunijā izdotām maksājumu kartēm pieauga attiecīgi par 19,8% un 11%. Lietuvā pieaugums bija krietni ievērojamāks - 44% pret iepriekšējo gadu.

2012.gada pirmajā pusē kopējais apgrozījums pirkumos, kas tika veikti ārzemēs ar Latvijā izdotām maksājumu kartēm, sasniedza 375,6 miljonus eiro. Lietuviešu tēriņi ar maksājumu kartēm ārpus valsts pieauga par 25% līdz 248,3 miljoniem eiro, savukārt igauņi ārzemēs iztērēja 261,3 miljonus eiro (20% pieaugums pret iepriekšējo gadu).

SEB bankas sociālekonomikas eksperts Edmunds Rudzītis: "Tendence iepirkties ārzemēs palielinās gan ceļošanas pieauguma, gan aizvien populārākās iepirkšanās internetā dēļ. Internets un maksājumu kartes ir pavērušas iespēju iepirkties ārzemēs arī tiem cilvēkiem, kuri neceļo."

Tomēr Latvijas maksājumu karšu īpašnieki biežāk izmanto kartes lieliem pirkumiem ārzemēs, pārspējot lietuviešus un igauņus. Ārzemēs izdarīto pirkumu vidējā vērtība Latvijā ir par 69% lielāka nekā Lietuvā un aptuveni divas reizes lielāka nekā Igaunijā.

Ekonomika

Latvijas degvielas mazumtirdzniecībā konkurence ir piesātināta - degvielas uzpildes staciju skaits pret automašīnu skaitu ir viens no augstākajiem Eiropā, intervijā aģentūrai LETA atzina degvielas tirgotāja AS "Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Vība. Viņš norāda, ka degvielas tirgotāju nozare ir kapitāla ieguldījuma ziņā ļoti intensīva, bet pēdējo gadu tendence ir tāda, ka ne visi mazie spēlētāji spēj turpināt kapitālieguldījumus un uzturēt kvalitāti, tāpēc mazo spēlētāju tirgus daļa samazinās. Pēc viņa teiktā, Latvijas degvielas tirgū šobrīd situācija ir stagnējoša un kopējās degvielas patēriņš Latvijā joprojām nav sasniedzis līmeni, kāds bija pirms pandēmijas.

Svarīgākais