Nelegālais alkohols veido vismaz 32% no alkohola patēriņa Latvijā, preses konferencē, atklājot sociālo kampaņu "Aizkulises", teica Latvijas Alkoholisko dzērienu ražotāju un izplatītāju asociācijas valdes loceklis Valters Kaže.
Kaže arī pastāstīja, ka saskaņā ar Pasaules veselības organizācijas 2011.gada ziņojumu pasaulē nelegālais alkohols veido vairāk nekā 28% no kopējās alkohola aprites.
Kaže norādīja, ka, lai arī krīzes laikā no 2007. līdz 2010.gadam legālā alkohola tirgus ir sarucis par 38%, pētījumi liecina, ka alkohola patēriņš sabiedrībā nav samazinājies. Tas vedina domāt, ka liela daļa sabiedrības legālā alkohola vietā iegādājas nelegālu.
Vienlaikus Kaže norādīja uz pētījumiem, kuri liecina, ka 36% respondentu ir draugi, kuri regulāri lieto nelegālo alkoholu. 56% no nelegālā alkohola lietotājiem šo preci lieto vairāk nekā desmit gadus, 34% nelegālā alkohola lietotāju savus pirkumus plāno.
Tāpat pētījumi liecina, ka 18% sabiedrības atbalsta bezakcīzes alkohola lietošanu, turklāt 55% respondentu, kas iegādājušies nelegālo alkoholu un secinājuši, ka tas nav kvalitatīvs, šo alkoholu tomēr izdzēruši.
Diemžēl neviens nelegālā alkohola pircējs par nekvalitatīvu preci nav ziņojis ne Patērētāju tiesību aizsardzības centram, ne policijai.
Kaže uzsvēra, ka sociālās kampaņas "Aizkulises" mērķis ir uzrunāt racionāli domājošo sabiedrības daļu, kurā valda mīts, ka nelegālais alkohols kvalitātes ziņā ir līdzvērtīgs legālajam alkoholam un nav kaitīgs veselībai.
Savukārt reklāmas aģentūras "Leo Burnett Riga" direktors Ansis Egle pastāstīja, ka šogad veikts pētījums, kurā aptaujāti 500 cilvēki. Tikai 28,3% respondentu atzinuši, ka nelegālā alkohola problēma sabiedrībā ir aktuāla. Savukārt 55,9% šis jautājums neuztrauc vispār. Pētījums liecina, ka 41,4% respondentu zina, kur iegādāties nelegālo alkoholu, savukārt 51,8% zina, ka to var iegādāties no paziņām.
Egle uzsvēra, ka liela daļa nelegālā alkohola pircēju uzskata, ka nelegālā alkohola iegāde ir gudrs un izdevīgs pirkums. Lielākā daļa šos pirkumus veic emocionālu iemeslu vadīti, piemēram, pēc paziņu ieteikuma.
Egle uzsvēra, ka kampaņas "Aizkulises" mērķis ir mainīt priekšstatu par nelegālā alkohola iegādi kā izdevīgu pirkumu uz izpratni, ka šāds pirkums ir bīstams dzīvībai. Par mītiem, kuri valda sabiedrībā par nelegālā alkohola iegādi, akcijas organizētāji sabiedrību informēs arī portālā "Atbildigi.lv".
Vides reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja Ilma Kauliņa uzsvēra, ka asociācija atbalsta kampaņu "Aizkulises", un vienlaikus pauda nožēlu, ka Latvijā politiskajā līmenī mērķtiecīgi netiek veikta nelegālā alkohola apkarošana.
Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvaldes 3.nodaļas priekšnieks Aleksandrs Čapulis biznesa portālam "Nozare.lv" pastāstīja, ka pagājušajā pirmajos deviņos mēnešos kopumā Valsts policija konfiscējusi aptuveni 45 000 litru nelegālā alkohola. Savukārt šī gada pirmajos deviņos mēnešos izņemti aptuveni 82 000 litru nelegālā alkohola.
Čapulis arī atgādināja, ka par nelegālā alkohola iegādi Latvijas administratīvo pārkāpumu kodekss paredz administratīvo sodu līdz 100 latiem.
Preses konferencē Čapulis norādīja, ka, lai arī nelegālā alkohola daudzums ir pieaudzis, sabiedrībā joprojām ir liels pieprasījums pēc nelegālā alkohola.
Sociālā kampaņa "Aizkulises" ilgs līdz šī gada novembra vidum. Egle norādīja, ka tas nav vienreizējs pasākums, jo pēc kampaņas beigām tiks veikts atkārtots pētījums par sabiedrības attieksmi pret nelegālo alkoholu.
Kaže pastāstīja, ka kampaņas tehniskās izmaksas nepārsniedz 20 000 latu, no kuriem daļa līdzekļu ir saņemta no Eiropas foruma "Atbildīgai alkohola lietošanai". Savukārt daudzus desmitus tūkstošus latu šī kampaņa izmaksā atbalstītājiem - medijiem.