Lidsabiedrības airBaltic priekam par šā gada sekmīgajiem finanšu rādītājiem ir arī sava ēnas puse – sarūkot kompānijas darbības vērienam un tēriņiem, turpinās strādājošo atlaišana.
Papildus pērn atbrīvotajiem 176 darbiniekiem šogad tiek atbrīvoti vēl 147 cilvēki. Šādi skaitļi figurē uzņēmuma paziņojumos par kolektīvo atlaišanu Nodarbinātības valsts aģentūrai (NVA).
AirBaltic biznesa plāns līdztekus pusmiljarda eiro ietaupījumam piecos gados paredz veikt štatu samazināšanu par 15%. Lidsabiedrības viceprezidents Jānis Vanags Neatkarīgajai apstiprina, ka plāns pašlaik tiek pildīts.
Lidojumu daudzums samazināts par 17%, tādējādi atbrīvojamo darbinieku skaits vērtējams kā adekvāts. Līdz gada beigām aviokompānija iecerējusi pārtraukt darba attiecības kopumā ar 159 pilna laika darbiniekiem. Aviosabiedrība darot visu, lai šis process būtu pēc iespējas mazāk sāpīgs, un vismaz pagaidām uzņēmuma rīcībā nav informācijas, ka kāds no atlaistajiem būtu vērsies tiesā. Arī NVA sūdzības nav saņēmusi. Tātad jādomā – viss notiek korekti.
NVA Rīgas filiāles vadītājas vietniece Daina Odīte informē, ka pēdējais airBaltic paziņojums par kolektīvo atlaišanu saņemts 16. martā. Strādājošo atbrīvošana tika plānota vairākos posmos līdz pat gada beigām. Atbrīvojamo darbinieku profesionālais spektrs ir visai plašs: administrācijas cilvēki, analītiķi, biļešu pārdevēji, mārketinga speciālisti, finansisti, grāmatveži, mehāniķi, inženieri, tehniķi. Skaitliski visvairāk atlaižamo vidū ir stjuartu (30) un pilotu (35). D. Odīte pieļauj, ka šiem cilvēkiem atrast jaunu darbu citās lidsabiedrībās varētu nebūt pārlieku grūti. Turklāt daudzi piloti esot lietuvieši un uzreiz pēc darba attiecību pārtraukšanas ar airBaltic aizbrauc no Latvijas, kļūstot par kaimiņvalsts problēmu.
Pērn atlaižamo vidū visvairāk bija stjuartu (60) un administratīvo darbinieku (100). Savukārt 130 pilotus kolektīvi atlaida ar airBaltic saistītais uzņēmums Baltic Airlines Services LTD. Saskaņā ar presē noplūdinātu informāciju šī Kiprā reģistrētā kompānija tika izmantota, lai par pilotu algām nebūtu jāmaksā Latvijas nodokļi. Jāatgādina: kamēr lidsabiedrība visdažādākajiem līdzekļiem cenšas savest kārtībā savas finanses, Latvijas valdība meklē, kam uzņēmumu pārdot. Taču pagaidām par atrastiem pircējiem ziņots netiek.
NVA pārstāve apstiprina, ka airBaltic atlaižamo darbinieku skaits Latvijas mērogiem ir vērtējams kā liels. Tomēr aviācijas nozare nav tā, kas varētu tieši iespaidot bezdarba rādītājus valstī.
Kopumā aģentūra šogad saņēmusi 15 dažādu uzņēmumu paziņojumus par plānoto kolektīvo atlaišanu. Saskaņā ar likumu tāds sniedzams, ja uzņēmumā, kurā strādā vairāk nekā 20 darbinieku, vienlaikus tiek atlaisti vismaz pieci cilvēki. Finansiāli kolektīva atlaišana uzņēmumiem ir neizdevīgāka par individuālu, jo šādā gadījumā jāizmaksā kompensācijas.