Portāls: Valstij piederošā "airBaltic" plāno nodokļu optimizēšanu, pilotiem maksājot dividendes

Valstij nu jau pilnībā piederošā nacionālā aviokompānija "airBaltic" plāno nodokļu optimizēšanu, pilotiem maksājot dividendes, ziņo portāls "Pietiek.com".

Tādējādi tiks turpināta bijušā vadītāja Bertolta Flika ieviestā prakse izvairīties no būtiskas daļas nodokļu nomaksas par pilotiem izmaksājamo atalgojumu.

Lai samazinātu nodokļu slogu, kas jāmaksā Latvijas valstij no lidsabiedrības pilotiem maksātā atalgojuma, "airBaltic" 2009.gadā pilotus pārformēja darbam Kipras ofšorā reģistrētā kompānijā "Baltic Airlines Services Limited". Nodokļu optimizācijai tika izraudzīta shēma, kurā pilotiem pārdotas Kipras kompānijas akcijas, no kurām viņi ik mēnesi saņēma dividendes 35 latu apmērā, kas kapteinim līdz šim vidēji nodrošināja aptuveni 4000 eiro (2800 latu) ienākumus mēnesī, bet otrajam pilotam - ap 1800 eiro (1260 latu) ienākumus.

Apzinoties, ka Latvijas valstij pēc tam, kad tā ieguvusi kontroli pār nacionālo lidsabiedrību "airBaltic", netiks piedots tas, kas privātā akcionāra bijušajam līdzīpašniekam Flikam, tiek veikta "airBaltic" pilotu pārreģistrēšana no Kipras ofšora uz Latviju.

Lai tomēr neradītu finanšu problēmu skartajam uzņēmumam papildu nodokļu slogu, tiek meklēti risinājumi, kā turpināt nodokļu optimizāciju, liecina "Pietiek.com" rīcībā esošā informācija. "airBaltic" padomē apspriesta iespēja pilotus noformēt darbā jau esošā vai jaundibināmā "airBaltic" meitassabiedrībā, kas būtu reģistrēta Latvijā, bet citādi ļautu turpināt Flika ieviesto nodokļu optimizācijas praksi.

Plānots, ka piloti, līdzīgi kā iepriekš attiecībā uz Kipras ofšoru, kļūtu par uzņēmuma līdzīpašniekiem, regulāri saņemot algu dividendēs. Apsvērts arī, ka daļu darba samaksas piloti saņemtu algās, no kurām tiktu maksāts arī sociālais un iedzīvotāju ienākuma nodoklis, liecina informācija, ko snieguši vairāki avoti lidsabiedrībā un Satiksmes ministrijā.

Nodokļu likme, kas jāmaksā no dividendēm, ir 15%, kas ir būtiski mazāk nekā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, kas jāmaksā no algas. Turklāt nerezidentiem, kādi ir daļa "airBaltic" pilotu, nodokļu likme par dividendēm ir vēl zemāka - 2%-15%.

"airBaltic" padomes priekšsēdētājs, Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks Andris Liepiņš nebija gatavs "Pietiek.com" komentēt plānotos risinājumus pilotu atalgojuma jautājumā.

To, ka "airBaltic" tā dēvētajā "reshape" plānā jeb restrukturizācijas un izdevumu optimizācijas pasākumos tiek domāts arī par izdevumu optimizēšanu attiecībā uz pilotu atalgojumu, portālam nenoliedza cits lidsabiedrības padomes loceklis Kaspars Briškens, kurš "airBaltic" pārstāv Satiksmes ministriju. Neatklājot detaļas, Briškens, kurš ir arī satiksmes ministra Aivja Roņa padomnieks, apgalvoja, ka jebkurā gadījumā visi nodokļi tiks nomaksāti, taču neprecizēja - kādi.

""airBaltic" "reshape" plāna ietvaros nemitīgi strādā pie dažādu optimizācijas ieviešanas, ņemot vērā pasaules aviācijas nozarē valdošo praksi, tai skaitā pilotu nodarbināšanas jomā. Jebkurā gadījumā eventuāli izvēlētais risinājums, pirmkārt, būs saskaņā ar Latvijas Republikas likumdošanu un, otrkārt, nodrošinās visu nodokļu nomaksu Latvijā, tādējādi respektējot "airBaltic" lielāko akcionāru - Latvijas valsti," skaidroja Briškens.

Svarīgākais