Rosina subsidēt transportlīdzekļu pārbūvi, lai lietotu biodegvielu

Jāizvērtē iespējas finansiāli atbalstīt sabiedriskā un privātā transportlīdzekļu pārbūvi, lai tajos būtu iespējams lietot augstas koncentrācijas biodegvielas un fosilās degvielas maisījumus, teikts šodienas valdības komitejā nolasītajā Ekonomikas ministrijas (EM) informatīvajā ziņojumā "Par situāciju biodegvielas ražošanas nozarē".

Komiteja informatīvo ziņojumu atbalstīja. Valdībā to plānots skatīt pēc mēneša.

Ministrijas informatīvajā ziņojumā minēts, ka sabiedriskā un privātā transportlīdzekļu pārbūvi varētu finansēt ar Eiropas Savienības struktūrfondu, Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta u.c. finanšu instrumentu palīdzību.

EM arī norāda, ka tiešais valsts (finansiāli atbalstāmās kvotas biodegvielas ražošanai) un netiešais (samazinātās akcīzes nodokļa likmes biodegvielai un biodegvielas un fosilās degvielas maisījumiem) valsts atbalsts biodegvielu ražošanai, kā arī citi pasākumi ir bijuši pietiekami efektīvi, lai valstī attīstītos biodegvielu ražošanas nozare, taču tas nav nodrošinājis, ka līdz 2010.gadam tiek sasniegts Biodegvielas likumā noteiktais mērķis - līdz 2010.gada 31.decembrim biodegviela veidotu ne mazāk kā 5,75% no kopējā tautsaimniecībā esošās transportam paredzētās degvielas daudzuma. Pašlaik pieejamās jaudas pārsniedz nepieciešamā patēriņa apjomus, tās netiek pilnībā noslogotas.

Ministrija ir pārliecināta, ka pieprasījuma pieaugumu vislabāk stimulē tieši ar patēriņu saistīti politikas instrumenti, tāpēc biodegvielas izmantošana būtu jāveicina ar dažādiem netiešā atbalsta pasākumiem, taču ne ar tiešā atbalsta maksājumiem.

Neskatoties uz īstenotajiem tiešā un netiešā valsts atbalsta pasākumiem, biodegvielas īpatsvars enerģijas galapatēriņā strauji audzis tikai pēdējos gados, līdz ar 5% obligātā biodegvielas piejaukuma fosilai degvielai noteikšanu. Ņemot vērā iepriekš minēto, ar 2013.gada 1.aprīli tiks noteikts obligātais 6,5%-7% biodīzeļdegvielas piejaukums fosilai dīzeļdegvielai. Vienlaicīgi būtu arī nepieciešams izvērtēt iespējas noteikt obligāto biodīzeļdegvielas piejaukumu arktiskos un bargos ziemas apstākļos izmantojamai 0. un 1.klases dīzeļdegvielai.

Lai veicinātu biodegvielas patēriņu un sekmētu to, ka šo produktu mazumtirdzniecības cenas būtu konkurētspējīgas ar fosilo degvielu (benzīna un dīzeļdegvielas) mazumtirdzniecības cenām, varētu piemērot samazinātas akcīzes nodokļa likmes biodegvielas un fosilās degvielas maisījumiem, kuros biodegvielas saturs ir vismaz 30% (E85 un B30), kā arī biodīzeļdegvielai, kas iegūta no rapšu sēklu eļļas (B100).

Tāpat jāizvērtē iespējas konkursos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ietvert nosacījumus par papildu vērtēšanas punktu piešķiršanu, ja sabiedrisko pakalpojumu sniegšanā tiks izmantoti transporta līdzekļi, kuros ir plānots lietot tīru biodegvielu vai fosilo degvielu, un biodegvielu sajaukumu (ar biodegvielas saturu virs 10%) izmantošana.

Ministrija arī aicina izvērtēt iespējas valsts un pašvaldību iepirkumos par transporta līdzekļu iegādi un nomu ietvert nosacījumus par papildu vērtēšanas punktu piešķiršanu tiem pretendentiem, kuri piedāvā transportlīdzekļus, kuros ir atļauta tīru biodegvielu vai fosilo degvielu un biodegvielu sajaukumu (ar biodegvielas saturu virs 10%) izmantošana.

Būtu arī jāizvērtē pašvaldību iespējas noteikt atbrīvojumu maksai par auto novietošanu to piederošajās autostāvvietās, kā arī atvieglojumus maksai par iebraukšanu ierobežotajās pilsētu zonās, ja automašīnā kā degviela tiek izmantota tīra biodegviela, fosilās degvielas un biodegvielas maisījumi (ar biodegvielas saturu virs 10%), kā arī tīra augu eļļa un biogāze, kas attīrīta līdz dabasgāzes kvalitātei. Vienlaicīgi nepieciešams izvērtēt arī veidus, kā būtu iespējams identificēt automašīnas, kurās iespējams izmantot iepriekš minētās degvielas un līdz ar to piemērot iepriekš minētos atbrīvojumus.

Jau ziņots, ka tikai trešdaļa Latvijas auto var lietot degvielu ar 10% biodegvielas piejaukumu, biznesa portālam "Nozare.lv" sacīja Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs.

Pēc viņa domām, biodegvielas ražošana Latvijā būtu jāpārorientē uz jaunāko paaudžu biodegvielas sastāvu ražošanu, ko iespējams izmantot pat 100% apmērā kā pamatdegvielu, turklāt visu vecuma grupu transporta līdzekļu dzinējos.

Jau ziņots, ka biodegvielas ražošanas nozares turpmākai attīstībai ir jāturpina līdzšinējie netiešā atbalsta instrumenti - samazinātās akcīzes nodokļa likmes biodegvielas un fosilās degvielas maisījumiem, kuros biodegvielas saturs ir vismaz 30%, kā arī 5% obligātais piejaukums fosilajai degvielai, kas veicina biodegvielas patēriņu un nodrošina ražotājiem stabilu noieta tirgu.