Ekonomikas problēmu dēļ Eiropā mainās kafijas dzeršanas paradumi, raksta laikraksts "Dienas Bizness".
Ekonomikas problēmas Eiropā ir sasniegušas kafijas biznesu - sevišķi eirozonas perifērijā. Augošais bezdarbs, algu samazinājumi un nodokļu palielināšana samazina mājsaimniecību pirktspēju. Tas savukārt lauž Eiropas dienvidu valstu kafijas dzeršanas paradumus - kafija tiek dzerta mazāk, tai ir sliktāka kvalitāte.
"The Wall Street Journal" apkopojis Spānijas iedzīvotāju bēdu stāstus par to, ka tie vairs nevar atļauties pēc sirds patikas nodoties kafijas dzeršanas vai pasniegšanas baudai - izdzerto tasīšu daudzums restorānos daudzviet esot samazinājies pat divas reizes. Piemēram, kādas kafejnīcas "El Escudo" vadītājs Madridē klāsta, ka ieņēmumi no kafijas pārdošanas sarukuši par 50%.
Pēdējā laikā arvien biežāk tiek ziņots, ka, lai samazinātu izmaksas un patērētājiem arvien spētu piedāvāt joprojām pievilcīgas kafijas cenas, dzēriena ražošanā kvalitatīvāko "Arabica" pupiņu vietā tiek izmantotas "Robusta" kafijas pupiņas. Šādu tendenci atspoguļo arī tendences pasaules preču biržā. Piemēram, "Arabica" kafijas pupiņu cena kopš šā gada sākuma ir sarukusi jau par 30%. Savukārt "Robusta" kafijas pupiņu cena šajā laika posmā pieaugusi par 18%, kafijas pupiņu pircējiem Eiropā pārorientējoties uz lētāko variantu.
Tiek ziņots, ka atsevišķu marku "Robusta" kafijas pupiņu cena jau sasniegusi zemas vai vidējas kvalitātes "Arabica" kafijas pupiņu cenu. Līdz ar to var teikt, ka ačgārnības notiek ne tikai Eiropas obligāciju tirgū, kur, piemēram, atsevišķos gadījumos par tiesībām aizdot Vācijai naudu investori ir gatavi pat piemaksāt, raksta "Dienas Bizness".
Tikmēr Latvijas kafijas nozares pārstāvji norāda, ka mūsu valsti šādas pārmaiņas neskar. "Baltijas reģions vienmēr ir bijis "Arabica" reģions, "Robusta" šķirnes kafijas mūsu patērētājs uzskata par rūgtām, turklāt tajās ir vairāk kofeīna nekā "Arabica". "Robusta" objektīvi ir zemākas raudzes kafija. Latvijā arvien vairāk cilvēku izvēlas "Arabica", jo Latvijā ir zema pirktspēja, bet klientiem ir ļoti laba gaume. Līdzīgi kā vīnam - cena ir objektīvākais kvalitātes rādītājs. Tie cilvēki, kas ir pieraduši pie kvalitatīva vīna, nekad nepazemina savu kvalitātes latiņu, tāpat ir ar kafiju," skaidro SIA "Innocent Cafe" īpašnieks Mārtiņš Staķis.
Viņš norāda - ja Latvijas patērētājs dienā var atļauties iztērēt vidēji divus latus par kafiju ārpus mājas, tad labāk izvēlēsies vienu ļoti labu, nevis trīs sliktas. Turpretī Spānijā, Portugālē, Grieķijā kafiju dzer piecas un pat vairāk krūzītes dienā ("Espresso" kultūra), tāpēc viņiem ir daudz vairāk jādomā, kā ietaupīt.