«Internetu telefonā nelietoju, taču saņēmu rēķinu par datu pārraidi,» šādas sūdzības nereti nākas uzklausīt visiem mobilo sakaru operatoriem. Ja tas ir noticis, klientam ilgstoši atrodoties ārvalstīs vai dzīvojot tuvu pierobežas zonai, rēķins par mobilā telefona lietošanu var sasniegt pat vairākus simtus latu.
Atgriezusies no Baltkrievijas, kolēģe ar šausmām ieraudzīja sava mobilā telefona rēķinu – Tele2 par datu pārraidi bija aprēķinājis 15 latu, lai gan viņa internetu telefonā vispār nekad nav lietojusi – ne Baltkrievijā, ne arī iepriekš Latvijā. «Pārbaudot informāciju, secinājām, ka kliente Latvijā internetu telefonā nav lietojusi, bet, atrodoties ārvalstīs, atsevišķas aplikācijas mobilajā telefonā ir izveidojušas automātisko savienojumu ar internetu, klientei par to nezinot. Visus gadījumus, kad klients ir lietojis datu pārraidi aiz nezināšanas, Tele2 izskata individuāli un izlemj, vai ir pamats nepieprasīt maksu,» Neatkarīgajai skaidroja Tele2 klientu apkalpošanas vadītāja Marita Romanovska.
Lai gan šis konkrētais gadījums skāra Tele2, ar līdzīgām problēmām ir saskārušies visu mobilo sakaru operatoru klienti. Tele2, Latvijas Mobilais Telefons (LMT) un Bite Latvija gan apgalvo, ka sūdzību skaits uz kopējo klientu skaitu ir ļoti neliels. Tele2 min piecus līdz desmit gadījumus mēnesī, Bite Latvija – no viena līdz pieciem gadījumiem mēnesī.
Ar viedtelefoniem – uzmanīgi
M. Romanovska uzsvēra, ka līdz ar viedtālruņu popularitāti, plašāku mobilā interneta pieejamību un izdevīgajiem tarifu piedāvājumiem internetu aizvien vairāk sāk lietot Tele2 klienti, kuriem iepriekš nav bijusi pieredze mobilā interneta lietošanā. «Iesākumā klients ne vienmēr apzinās, ka ļoti daudzas funkcijas un aplikācijas telefonā tiek nodrošinātas ar interneta starpniecību un jaunākās paaudzes telefoni regulāri veido automātisku savienojumu ar internetu, lietotājam nezinot. Piemēram, tādas aplikācijas kā laika ziņas, navigācija, dažādi sociālie tīkli var regulāri atjaunot savus datus, radot situāciju, ka cilvēks pat nemana, ka viņa tālrunis izmanto datu pārraidi,» skaidroja M. Romanovska. Tāpēc viņa iesaka, atrodoties ārzemēs, sekot, lai tālruņa iestatījumos būtu aktivizēts liegums lietot datu pārraidi. To bez operatora starpniecības var atkal aktivizēt jebkurā laikā, kad nepieciešams internets.
Bite Latvija sabiedrisko attiecību eksperte Lita Grafa Neatkarīgajai skaidroja, ka negaidīts interneta patēriņš, kad it kā nekas nav lietots, var būt no ļoti daudz kā. «Varbūt telefons ir atjaunojis informāciju par laika ziņām, varbūt ielādējis jaunus epastus vai sociālo tīklu ziņas. Lielākajai daļai viedtālruņu jau standartā ir paredzēta iespēja ieslēgt/izslēgt interneta viesabonēšanu (atslēgt interneta lietošanu telefonā ārzemēs). Bet, ja cilvēks tomēr plāno internetu lietot telefonā, tad noteikti der atcerēties, ka ieteicams pirms tam izslēgt visas automātiskās sinhronizācijas, lai, piemēram, automātiski neatjaunojas laika ziņas,» sacīja L. Grafa.
Arī LMT Starpoperatoru pakalpojumu daļas vadītājs Normunds Lapoško atzīst, ka datu pārraide, klientam pašam nezinot, mēdzot būt, jo internets ir ne tikai mājaslapu pārlūkošana pārlūkprogrammā. Tīmekli izmanto tālrunī esošās aplikācijas, piemēram, epasta vai laika ziņu aplikācijas. Tādēļ, dodoties ārpus valsts, lietotājiem LMT iesaka padomāt, kādas tālruņa funkcijas viņi vēlas izmantot, un nevajadzīgās atslēgt. Ja internets ir nepieciešams, tad izmantot lētākos risinājumus. «Valstīs, kurās ir pieejama iespēja maksāt par diennakti – pārliecinieties, ka ir pieslēgts diennakts interneta viesabonēšanas maksas veids – Internets ceļojumā. Maksa par diennakti būs norādīta viesabonēšanas sveiciena īsziņā, kuru lietotājs saņems, ierodoties ārvalstī. Pārējās valstīs – pārliecinieties, ka tiek izmantoti LMT draudzīgie tīkli, kuros ir iespēja izmantot internetu izdevīgāk nekā pārējos tīklos. Šajās valstīs būs jāmaksā par katru megabaitu un cena par megabaitu būs norādīta viesabonēšanas sveiciena īsziņā, kuru lietotājs saņems, ierodoties ārvalstī. Ja cena neapmierina, tālruņa uzstādījumos var atslēgt automātisko un paralēlo datu sinhronizācijas iespēju (autosync un background data) un atjaunot nepieciešamās aplikācijas datus tikai nepieciešamības gadījumā,» uzsvēra N. Lapoško.
Navigācija bez interneta
Viedtālruņi nereti tiek izmantoti arī kā navigācijas iekārtas ārvalstīs, un arvien populārāks kļūst autobraucēju sociālais tīkls Waze. Lietojot šīs iespējas, jārēķinās arī ar datu pārraidi. M. Romanovska skaidroja, ka pieejamas dažādas navigācijas sistēmas, gan tādas, kuras lejupielādē visu nepieciešamo informāciju, piemēram, kartes, satiksmes aktuālo informāciju no interneta, gan tādas lietojumprogrammas, kuras uzinstalējot šāda informācija tiek saglabāta telefona atmiņā un, lietojot navigāciju, nav vajadzīgs interneta pieslēgums.
Arī L. Grafa teic, ka otrais variants būs lētāks, jo internetu netērēs. Tāpēc, pirms sākt lietot navigāciju telefonā, vajag atrast tādu aplikāciju, kura ļauj kartes saglabāt telefonā, nevis lādēt katru reizi par jaunu.
Kaimiņvalstu tīkli konkurē
Mobilo sakaru operatori arī atzīst, ka ir bijuši gadījumi, kad, atrodoties pierobežā, mobilais telefons pieslēdzas kaimiņvalsts tīklam, un līdz ar to sarunas vai datu pārraide notiek viesabonēšanā. «Šāda situācija var būt, tomēr jāteic, ka Baltijas valstīm šī problēma ir samazināta, jo saviem klientiem atļaujam reģistrēties tikai Tele2 tīklos, kuros ienākošie zvani ir bezmaksas,» sacīja M. Romanovska.
LMT pierobežā dzīvojošiem klientiem iesaka atslēgt automātisko sakaru tīkla izvēli un izvēlēties LMT tīklu manuāli. «Pārpratumus novērš LMT draudzīgie tarifi kaimiņvalstīs, ar kuriem, piemēram, ir iespējams saņemt ienākošos zvanus bez maksas,» sacīja N. Lapoško.
***
Ielāgo
Ja ārvalstīs nav plānots izmantot internetu telefonā, tad, dodoties ārpus valsts, telefonā ir jāatslēdz šī iespēja.
Ja internets ārzemēs ir nepieciešams, tad, pirms šķērsot robežu, jāizslēdz visas automātiskās sinhronizācijas, lai, piemēram, automātiski neatjaunojas laika ziņas.
Ierodoties kādā citā valstī, jāpārliecinās, ka tiek lietots mājas operatoram draudzīgākais tīkls. Ja būs nepieciešams internets, datu pārraide būs lētāka nekā citos konkurējošos tīklos.
Ja ārvalstīs telefonā ir plānots izmantot navigāciju, tad jālieto tāda aplikācija, kura ļauj kartes saglabāt telefonā, nevis lejuplādēt katru reizi par jaunu. Tad ar izslēgtu mobilo internetu (ārzemēs – ar izslēgtu datu viesabonēšanu) navigāciju varēs izmantot bez datu pārraides un tātad bez papildu maksas.
Atgriežoties Latvijā no kādas citas valsts ar automašīnu vai autobusu, pārliecinieties, ka telefons ir pieslēdzies vietējam operatoram, pretējā gadījumā, pat neskatoties uz to, ka esat Latvijas teritorijā, sarunas un datu pārraide notiks viesabonēšanā.
Dzīvojot vai uzturoties pierobežā, telefonā tīkla izvēle no automātiskas jānomaina uz manuālu (Uzstādījumi> Tīkla izvēle). Tas pasargās no iespējas, ka telefons pievienojas kādam no kaimiņvalsts mobilo sakaru tīkliem, kas nozīmē, ka sarunas un datu pārraide notiks par viesabonēšanas cenām.
Atrodoties ārvalstīs, savam operatoram var zvanīt:
LMT: + 371 29319911 (EEZ valstīs bez maksas)
Tele2: +371 29500300 (EEZ valstīs bez maksas)
Bite Latvija: + 371 25850688 (ES valstīs bez maksas)