Eksperts: "airBaltic" valstij tuvākajos gados var izmaksāt aptuveni 100 miljonus latu

"airBaltic" zīmola atpirkšana no bijušās kompānijas līdzīpašnieces SIA "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) par 13 miljoniem eiro (deviņiem miljoniem latu) ir tikai sīka daļa no iespējamām valsts izmaksām 100 miljonu latu apjomā saistībā ar aviosabiedrības pārņemšanu valsts īpašumā, biznesa portālam "Nozare.lv" teica aviācijas eksperts Tālis Linkaits.

Linkaits teica, ka, viņaprāt, valsts tēriņi, ieguldot "airBaltic" kapitālā, sniedzot aizdevumus un, iespējams, nākotnē papildinot aviosabiedrības kapitālu, varētu sasniegt aptuveni 100 miljonus latu.

Par to, ka "airBaltic" varētu ilgstoši nest zaudējumus vairāku desmitu miljonu latu apmērā gadā, viņaprāt, liecinot Eiropas aviācijas nozares kopumā sliktais finansiālais stāvoklis, vājais pieprasījums un neskaidrības par Eiropas ekonomikas un kopējās valūtas nākotni. Tas savukārt arī liek aizdomāties, vai "airBaltic" iespējamais zaudējumu apjoms tuvākajos gados nevarētu samilzt tik tālu, ka akcionāriem, kas, visticamāk, joprojām būs valsts, būs jāiegulda papildus "airBaltic" kapitālā.

"Es peļņu neredzu tuvākajā nākotnē," teica Linkaits - pretēji izskanējušām prognozēm, ka "airBaltic" varētu darboties ar peļņu jau no 2014.gada. Linkaita nosauktos 100 miljonus latu par pareizu summu nosauca cits ar aviāciju saistīts eksperts, kas nevēlējās, lai publicētu tā vārdu.

Šī persona gan uzsvēra, ka valsts tēriņi uzskatāmi par ilgtermiņa ieguldījumiem, nevis par zaudētu naudu.

Linkaits darījumu, atpērkot "airBaltic" zīmolu, saistīja ar pērn 3.oktobrī parakstītu līgumu starp valsti, toreizējo akcionāru "BAS" un starplaikā izputējušo "Latvijas Krājbanku", kura nosacījumos bija prasība, ka aviosabiedrība atgūst savu zīmolu.

Eksperts piekrita, ka darījums formāli bijis "uz nullēm", jo par zīmola atgūšanu samaksāta tāda pati summa, kādu BAS samaksāja, to iegūstot.

Jau ziņots, ka "airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss darījumu ar zīmolu skaidrojis, sakot: "Nevaram vienkārši paņemt to, kas mums nepieder. Zīmolu jautājums ir nozīmīgs. Daudzas kompānijas var pārdot zīmolu, bet joprojām to izmantot, taču "airBaltic" pieder zīmols, un tas ir spēcīgs aktīvs, tāpēc vēlējāmies atgūt kontroli pār to."

Kā liecina aģentūras LETA arhīvs, zīmols un saistītās preču zīmes nu jau bijušā aviosabiedrības vadītāja Bertolta Flika BAS tika pārdotas 2009.gadā, taču tas atklājās tikai 2010.gada vasarā. Zīmols un preču zīmes "airBaltic" 2009.gada auditētajā pārskatā novērtētas 13 miljonu eiro jeb 9,136 miljonu latu vērtībā. Pārdotas tika preču zīmes "airBaltic", "airBaltic.com", "airBaltic Travel.com", "airBaltic Hotels", "Baltic Miles" un "Baltic Taxi". Šāds solis tika skaidrots ar nepieciešamību piesaistīt kapitālu finanšu situācijas stabilizēšanai un turpmākai attīstībai. Vēlāk "airBaltic" preču zīmes tika ieķīlātas.

Pērnruden, lemjot par "airBaltic" glābšanu, premjers Valdis Dombrovskis (V) norādīja, ka viens no būtiskākajiem jautājumiem ir zīmola un citu būtisku uzņēmuma daļu atgriešana uzņēmuma īpašumā. No valsts pārstāvju puses gan netika precizēts, kā tas tiks izdarīts.

"airBaltic" ir akciju sabiedrība, kas dibināta 1995.gadā. Galvenais akcionārs ir Latvijas valsts ar 99,8% akciju. Aviokompānija apkalpo vairāk nekā 60 galamērķus no Rīgas.

Pagājušajā gadā "airBaltic" strādāja ar 83 miljonu zaudējumiem, savukārt ieņēmumi bija 228 miljoni latu. Pērn pārvadāti 3,35 miljoni pasažieru.

Šā gada pirmajā pusgadā zaudējumi sasniedza 23 miljonus latu, bet ieņēmumi - 104,7 miljonus latu. Pirmajā pusgadā kopumā pārvadāts 1,41 miljons pasažieru. Gadu paredzēts noslēgt ar 33 miljonu latu zaudējumiem, 220 miljonu latu apgrozījumu un aptuveni trīs miljoniem pārvadātu pasažieru. Savukārt pie peļņas iecerēts atgriezties 2014.gadā, īstenojot restrukturizācijas plānu "airBaltic ReShape".

Svarīgākais