Lai gan jūlija sākumā visi lielie tirgotāji cenas veikalos samazināja atbilstoši PVN likmes maiņai, atsevišķi produkti mēneša laikā kļuvuši pat dārgāki nekā pirms pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmes samazināšanas no 22% uz 21%. Turklāt tirgotāji pēc PVN likmes maiņas kļuvuši skopāki atlaižu piešķiršanā.
Lielu ieguvumu no PVN likmes samazināšanas šobrīd pircēji nejūt. Precēm, kas veikalos maksāja mazāk par vienu latu, cenas vispār netika mainītas. Pāris santīmu ietaupījumu varēja just tad, ja pirkumā bija produkti, kuru cena bija augstāka nekā lats.
Lielveikali samazina atlaidi
Nav noslēpums, ka visbiežāk iepirkumu grozā nonāk tieši atlaides preces. Par to liecina arī socioloģisko un tirgus pētījumu kompānijas Pontus dati, kas secināja, ka pircējiem ir būtiski iegādāties ekonomiski izdevīgākus produktus, tādēļ liela uzmanība tiek pievērsta tam, vai konkrētajam produktam ir piemērota atlaide. Vairāk nekā puse respondentu apliecināja, ka uzmanību lielveikalos pievērš produktiem, kas apzīmēti ar atlaižu zīmi.
Pārlapojot Rimi, Supernetto, Maxima, Iki atlaižu avīzes jūnijā un jūlijā, Neatkarīgā ievēroja, ka, pērkot atlaižu preces, nav pilnīgi nekādas starpības, kad tā iegādāta – pirms vai pēc PVN likmes maiņas. Piemēram, Rimi lielveikalos pupiņu kafijas Paulig kilograms kā jūnijā, tā jūlijā atlaižu laikā maksāja 7,99 latus. Tiesa, pamatcena bija atšķirīga – jūnijā šī kafija bez atlaides maksāja 11,90 latus, bet jūlijā – 11,89. Šādi piemēri, kad preces pamatcena ir samazināta, bet cena ar atlaidi ir tāda pati kā iepriekš, atrodami visu lielo tirgotāju reklāmas avīzēs. IKI to skaidro ar tirgus situāciju. «Piegādātāji saistībā ar akcijas precēm spiedienu nav izdarījuši. Nosakot akcijas cenas, mēs sekojam tirgus tendencēm,» Neatkarīgajai skaidroja SIA Palink rīkotājdirektore Dace Zundure.
Savukārt tirgotāja Jysk atlaižu avīzes liecina, ka šajos veikalos PVN likmes maiņas rezultātā cenas vispār nav mainījušās. Identiskas preces, piemēram, telts California gan jūnijā, gan jūlijā maksāja 12,99 latus, ar atlaidi – 7,99 latus.
«Šobrīd produktu cenas ir stabilas. Nav novērojams, ka ražotāji, izmantojot par ieganstu PVN samazinājumu, mēģinātu paaugstināt iepirkumu cenas. Kopš jūnija cenu paaugstinājuma pieteikumus gan esam saņēmuši no vairākiem starptautiskiem preču ražotājiem par iepirkumu cenu izmaiņām ķermeņa kopšanas un sadzīves ķīmijas preču grupās, taču katru šādu pieteikumu rūpīgi izvērtējam, lai pārliecinātos, vai pamatojumā uzrādītais sadārdzinājums ir ekonomiski pamatots,» Neatkarīgajai teica Rimi Latvia sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Valnere. Neatkarīgā pārliecinājās, ka Rimi veikalos nopērkamais tīrīšanas līdzeklis akrila virsmām, kas pirms PVN likmes maiņas maksāja 1,70 latus, jūlija sākumā bija palētināts līdz 1,68 latiem. Vakar tā cena bija 1,69 lati.
Maxima Latvija gan neesot saņēmusi nekādu informāciju no piegādātājiem, ka tie grasītos paaugstināt cenas. «Labā ziņa ir tā, ka cenas neaug, un arī PVN un attiecīgi mūsu pārdošanas cenu samazināšanas laikā pārtikas un nepārtikas preču ražotāji un piegādātāji izturējās visumā ļoti korekti. Rezultātā vairākums preču veikalos kļuva par procentu lētākas,» Neatkarīgajai skaidroja Maxima Latvija preses sekretārs Ivars Andiņš.
Daļa preču tomēr dārgākas
Lai gan tirgotāji apgalvo, ka piegādātāji un ražotāji nav paaugstinājuši savas produkcijas cenas, atsevišķi produkti lielveikalos ir kļuvuši dārgāki. Pat neskatoties uz PVN likmes samazinājumu, atsevišķiem Rīgas miesnieka produktiem cenas ir kāpušas. IKI lielveikalos jūnijā 10 olas Kika maksāja 73 santīmus, bet jūlijā – 75 santīmus. Savukārt Maxima veikalos – Rīgas miesnieka auksti kūpināta dūmdesa Jubilejas (270 g) jūnijā ar atlaidi maksāja 1,69 latus, bet jūlijā – 1,79 latus.
Iepērkas vairāk
Pagaidām nav pieejami dati par to, vai PVN likmes maiņa ir ietekmējusi mazumtirdzniecības apgrozījumu. Centrālās statistikas pārvaldes informācija par jūniju liecina, ka šajā mēnesī, salīdzinot ar maiju, pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmās cenās, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums palielinājās par 2,1%, gada griezumā – par 8,4%. Pēc ekspertu vērtējuma, pārdošanas apjomi jūnijā sasnieguši šogad augstāko līmeni. To, vai jūlijā šīgada rekords būs pārspēts, pagaidām eksperti neņemas prognozēt.
D. Valnere gan minēja, ka Rimi veikalos jūlijā tirdzniecības apjoms nedaudz palielinājās, taču nosaukt vienu konkrētu iemeslu, kāpēc tā ir bijis, nav iespējams, jo to varēja ietekmēt gan PVN likmes maiņa, gan mēneša sākumā notikusī Tūdiš pīp akcija. Arī laika apstākļi ietekmē iedzīvotāju došanos uz veikaliem.
Savukārt D. Zundure Neatkarīgajai uzsvēra, ka PVN likmes izmaiņas līdz šim nav veicinājušas būtisku pircēju skaita un apgrozījuma pieaugumu, «jo cenu samazinājums nav pietiekami liels, lai pircēji tā rezultātā nekavējoties sāktu iegādāties vairāk produktu, īpaši tādēļ, ka likmes samazināšanas rezultātā cena samazinās tikai precēm vērtībā virs viena lata.»
***
PVN cirpšana deva maz
Edmunds Rudzītis, SEB bankas sociālekonomikas eksperts:
– PVN likmes samazināšana daļēji atspoguļojas preču un pakalpojumu cenās, protams, ne pilnā apmērā, līdz ar to inflācijas rādītāju PVN samazināšana būs ietekmējusi mazākā mērā nekā par vienu procentpunktu, jo dažām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās, citām tā ietekme bijusi niecīga. Piemēram, PVN samazināšanas efekts faktiski nav redzams precēm, kuru cenas bija mazākas par latu. Lielāks efekts no PVN samazināšanas varētu būt bijis dārgākām precēm, kuru cenu tirgotāji līdz ar zemāku PVN varēja samazināt, tomēr tas negarantē, ka visi tirgotāji to arī darīja. Kā liecina pasaules pieredze, PVN paaugstināšanas gadījumā cenas procentuāli tiek paaugstinātas lielākā mērā, nekā tas notiek situācijā, kad par analoģisku procentu tiek samazināts PVN. PVN samazinājums pilnā mērā jūtams tikai regulēto preču un pakalpojumu grupās, kur PVN automātiski nozīmē arī mazāku regulēto tarifu.