Pieaug neapmierinātība ar bankām un parādu piedzinējiem

Par kredītiestāžu, nebanku sektora, apdrošinātāju un parādu piedzinēju darbību šī gada pirmajā pusē iedzīvotāji Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC) sūdzējušies teju par 50 procentiem biežāk nekā pērn līdzīgā laika periodā. Neapmierinātība ar parādu piedzinēju darbu ir pat septiņkāršojušies.

Pirmajā pusgadā PTAC saņēmis 191 rakstveida sūdzību par finanšu pakalpojumiem, pērn šajā pašā laikā – 128 pretenzijas. Lielākā daļa sūdzību ir bijis par kredītiestāžu rīcību (aptuveni 40% no visām rakstveidā iesniegtām sūdzībām par finanšu pakalpojumiem. Visvairāk iedzīvotāji bijuši nepamierināti ar saņemtajiem kreditēšanas pakalpojumiem (69% gadījumu), aptuveni 16% sūdzību bijušas par parādu piedziņas pakalpojumiem, 8% – par apdrošināšanas pakalpojumiem, bet 7% – par citiem finanšu pakalpojumiem, piemēram, maksājumu pakalpojumiem, noguldījumiem.

Liela daļa no PTAC saņemtajām rakstveida un elektroniskā pasta sūdzībām saistītas ar to, ka kredīta devējs ir vienpusēji lauzis kredīta līgumu, jo patērētājs nav laikus veicis no līguma izrietošos maksājumus, un vērsies tiesā vai nodevis parāda piedziņas tiesības parāda piedziņas sabiedrībai, pieprasot visa kredīta atmaksu, kā arī vēršot piedziņu pret nekustamo īpašumu vai ieķīlāto transportlīdzekli. «Šādos gadījumos visbiežāk strīds rodas saistībā ar kredīta devēja aprēķināto parāda kopējo summu, kura sastāv no nesamaksātās pamatsummas, procentiem par kredīta izmantošanu un aprēķinātā līgumsoda par maksājumu kavējumiem. Saskaroties ar šādiem gadījumiem, patērētāji parasti lūdz netaisnīgu līguma noteikumu izvērtēšanu, tai skaitā arī nesamērīga līgumsoda izvērtēšanu,» skaidroja PTAC.

Sūdzībās par apdrošinātājiem lielākoties dominē neapmierinātība ar to, ka apdrošinātājs atteicies izmaksāt apdrošināšanas atlīdzību un pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas nav pietiekami informējis patērētāju par tā

nosacījumiem.

PTAC ir saņēmis vairākas sūdzības par nebanku kreditētāju darbību bez attiecīgas speciālās atļaujas (licences) patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniegšanai, kā arī par kredīta devēju prettiesisko rīcību, nesamazinot aprēķināto procentu vai maksas par kapitāla lietošanu apmēru kreditēšanas līguma daļējas vai pilnīgas pirmstermiņa dzēšanas gadījumā.

Tāpat PTAC ir saņēmis sūdzības saistībā ar kļūdaini veiktu maksājumu karšu maksājumu neatmaksāšanu un kļūdainiem skaidras naudas izņemšanas darījumiem bankas automātos, kredītiestādes atteikumu atvērt norēķinu kontu, kā arī par kredītiestādes vai personu, kas neatbilst kredītiestādes statusam, rīcību, piemērojot komisijas maksas par kredītsaistību pārkreditāciju un nesniedzot atbildes uz patērētāja iesniegtajiem iesniegumiem.

PTAC gan norāda, ka visi iesniegumi nenozīmē pamatotas sūdzības. Tāpat, analizējot saņemto sūdzību skaitu par kādu konkrēto pakalpojumu sniedzēju, ir jāņem vērā atbilstības starp sūdzību skaitu un pakalpojumu sniedzēja klientu (patērētāju) skaitu.

 

Ekonomika

Kā vēstīts Latvijas Bankas oficiālajā mājas lapā, pirmdien, 16. decembrī, Latvijas Banka izlaidīs sudraba kolekcijas monētu "Kāposts", atklājot kāpostu dziļo simboliskumu, nesot veselību, pārticību un labsajūtu

Svarīgākais