Sola izrāvienu piena pārstrādē

A/s Rīgas piena kombināts (RPK) un a/s Valmieras piens (VP) jaunie īpašnieki vakar stāstīja par abu uzņēmumu apvienošanu ar zīmolu Food Union.

RPK ir lielākais, bet VP – viens no lielākajiem piena pārstrādes uzņēmumiem Latvijā. Nelaime tikai tā, ka pēdējos gados tie balansējuši starp peļņu un zaudējumiem, kuri laikam tomēr pārsniedz peļņu. Tas lika atdot uzņēmumus jauniem saimniekiem, kuri spētu ne tikai segt uzņēmumu uzkrātos parādus. Jaunie saimnieki sola milzīgas investīcijas un apvienotā uzņēmuma izrāvienu gan Latvijas tirgū, gan eksportā. Ar to domāts eksports galvenokārt uz Krieviju.

Vakardienas solījumi atsauca atmiņā gadījumu pirms gadiem desmit, kad zviedri pārņēma Jelgavas un Liepājas maiznīcas ar tādiem pašiem vārdiem – jau gandrīz esot galvenais maizes cepējs Latvijā, tūlīt izvērsīšoties Skandināvijā utt. Īstenībā apvienotā uzņēmuma resursi tika izvazāti pāris gadu laikā. Uz šāda fona atklājas argumenti, kāpēc vēsture, cerēsim, neatkārtosies. Toreiz pircējs bija pensiju fonds. Tā darbinieki, pirmkārt, apsaimniekoja svešu naudu un, otrkārt, paši neorientējās maizes cepšanā. Viņi uzticēja uzņēmumu cilvēkiem, kuri visvairāk solīja tieši tāpēc, ka, visticamāk, pat nedomāja šos solījumus pildīt. Piena kombinātu gadījumā abi faktori darbojas pretēji. Uz Latviju ir atnākuši cilvēki ar, pirmkārt, savu naudu un, otrkārt, piena pārstrādes nozarē nopelnītu naudu. Jā, arī viņi ir pārdevuši savu biznesu Krievijā, bet pretēju iemeslu dēļ, nekā tie, kam nācās piena biznesu pārdot Latvijā. Proti, uzņēmēji Krievijā strādājuši ar peļņu un izlēmuši to fiksēt, pārdodot savus īpašumus par naudu, kuras daudzums Latvijas mērogā ir daudz iespaidīgāks, nekā tas pats naudas daudzums Krievijā.

Food Union valdes priekšsēdētāja pienākumus uzņemsies Sergejs Beshmeļņickis, kas iepriekš bijis Neatkarīgo Valstu Savienībā (NVS) lielākā piena pārstrādes uzņēmuma Unimilk komercdirektors. Food Union saldējuma segmentu virzīs NVS valstīs vadošā saldējuma ražotāja Inmarko dibinātājs un bijušais ģenerāldirektors Dmitrijs Dokins.

Viņi jau daudzkārt sadarbojušies ar Krievijas zīmolvedības aģentūru Mildberry, kuru vakar pārstāvēja tās vadītājs Oļegs Berijevs.

Vakar izteiktajiem solījumiem vēl piemita vispārīgs raksturs. Gaidīsim, ka skaidrību viesīs ziņas par atsevišķiem produktiem un produktu grupām. Stāstam par saldējumiem vajadzētu izskanēt tūlīt pēc Jāņiem.

Svarīgākais