Ogotājiem un sēņotājiem nebūs jāmaksā iedzīvotāju ienākuma nodoklis

Saeimas deputāti šodien otrajā un galīgajā lasījumā kā steidzamas pieņēma likuma izmaiņas, kas paredz atcelt sēņošanas, ogošanas vai savvaļas ārstniecības augu un ziedu vākšanas aplikšanu ar iedzīvotāju ienākumu nodokli (IIN).

Turpmāk personas IIN no meža un pļavu velšu vākšanas ienākuma maksās rezumējošā kārtībā, ja tas pārsniegs 2000 latu gadā.

Patlaban likums "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteic, ka IIN no sēņošanas, ogošanas vai savvaļas ārstniecības augu un ziedu vākšanas ienākuma ietur naudas par dabas veltēm izmaksas vietā. Pirms nodokļa aprēķināšanas no izmaksājamās summas tiek atskaitīti izdevumi, piemērojot izdevumu normu 60% apmērā no izmaksājamās summas.

Tomēr arī šī salīdzinoši nelielā nodokļa ieturēšana izmaksas vietā veicina to, ka personas, kas lasa ogas vai sēnes, tās labprātāk nodod uzpircējiem, kas nodokli neietur (piemēram, no kaimiņvalstīm iebraukuši uzpircēji, kuriem ar likumu nevar uzlikt nodokļa ieturēšanas pienākumu). Tas ietekmē Latvijas ogu pārstrādes uzņēmumu iespējas iepirkt vietējās izejvielas un atstāj nelabvēlīgu iespaidu uz šīs nozares uzņēmējdarbību.

Likums vienlaicīgi noteic, ka fiziskā persona, kas saistīta ar meža un pļavu velšu vākšanu, var reģistrēties kā patentmaksas maksātāja atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem. Ar meža un pļavu velšu vākšanu nodarbojas mazturīgākais iedzīvotāju slānis, un noteikumos noteiktais patentmaksas apmērs personām, kuras vāc mežu un pļavu veltes, ir 30 lati mēnesī, tādēļ šādām personām ir neizdevīgi nodarboties ar meža un pļavu velšu vākšanu.

Ekonomika

Latvijas degvielas mazumtirdzniecībā konkurence ir piesātināta - degvielas uzpildes staciju skaits pret automašīnu skaitu ir viens no augstākajiem Eiropā, intervijā aģentūrai LETA atzina degvielas tirgotāja AS "Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Vība. Viņš norāda, ka degvielas tirgotāju nozare ir kapitāla ieguldījuma ziņā ļoti intensīva, bet pēdējo gadu tendence ir tāda, ka ne visi mazie spēlētāji spēj turpināt kapitālieguldījumus un uzturēt kvalitāti, tāpēc mazo spēlētāju tirgus daļa samazinās. Pēc viņa teiktā, Latvijas degvielas tirgū šobrīd situācija ir stagnējoša un kopējās degvielas patēriņš Latvijā joprojām nav sasniedzis līmeni, kāds bija pirms pandēmijas.

Svarīgākais