Finanšu ministrija (FM) uzskata, ka AS "Pasažieru vilciens" (PV) noslēgtais līgums par jaunu vilcienu iegādi būtu laužams, un šajā gadījumā neizmantoto Eiropas Savienības (ES) finansējumu varētu novirzīt citiem projektiem, biznesa portālam "Nozare.lv" sacīja finanšu ministrs Andris Vilks (V).
Viņš pauda viedokli, ka šāds līgums nebūtu Latvijas interesēs, jo tas var valstij pārāk dārgi maksāt. FM ieskatā, ar projekta turpināšanu saistītie riski ir pārāk lieli.
Vaicāts, vai Latvija zaudētu vilcienu iegādei un uzturēšanai paredzēto ES finansējumu, Vilks teica, ka par to ir diskutēts ar Eiropas Komisiju (EK). Var tikt rīkots jauns iepirkums, bet var arī projektu sadalīt mazākos. "Ja šajā jomā ietu uz priekšu, tad varētu izdarīt salīdzinoši mazāko daļu un nākamajā periodā pārējo," sacīja ministrs.
Neizmantoto ES finansējumu varētu novirzīt citām aktivitātēm, piemēram, zināms, ka ir gatavi ceļu projekti un citi, par kuriem zināms, ka tajos līdzekļi tiks apgūti.
Vilks nezināja teikt, vai valdība varētu lemt par šo jautājumu nākamnedēļ, jo tiek gaidīta informācija no Satiksmes ministrijas (SM).
Kā ziņots, FM secinājusi, ka PV vērienīgajā jauno vilcienu iepirkumā ne tikai nav ievērojis ministriju un citu iestāžu iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtisku izmaiņu veikšanu līgumā, bet arī nav ņēmis vērā valdības iepriekš paustos norādījumus. FM arī atsaucas uz EK pausto viedokli, ka plānotie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai.
PV vadība savukārt kategoriski noraida FM pārmetumus par jauno vilcienu iepirkumu, žurnālistiem paziņoja PV valdes priekšsēdētājs Nils Freivalds. Viņš arī informēja, ka PV ir izpildījusi SM uzdevumu un sagatavojusi detalizētu informāciju par Ministru kabineta šī gada 24.janvāra sēdes protokollēmumā sniegto uzdevumu izpildi un citiem jautājumiem. Iepriekš šis ziņojums minēts kā pamats PV valdes darbības izvērtēšanai.
PV jauno vilcienu iepirkumu līgumu ar spāņu kompāniju "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF) noslēdza šogad aprīlī. Saskaņā ar konkursa nolikumu līdz 2015.gada beigām pilnībā tiks nomainīti elektrovilcieni un trešdaļa dīzeļvilcienu parka. Pirmie jaunie vilcieni Latvijā sāks kursēt jau 2014.gada pirmajā pusē. No jauna tiks iegādāti 34 elektrovilcieni un septiņi jauni dīzeļvilcieni.
Jauno vilcienu iepirkuma kopējās izmaksas tiek plānotas 144 miljoni latu, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums būs 100 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredz šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība ir 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu).