Šogad noslēdzies 2011. gada Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) uzraudzības projekts par interneta mājaslapās īstenoto komercpraksi. Projekta ietvaros PTAC pārbaudījis 32 interneta veikalus, kuros patērētājiem piedāvā iegādāties elektropreces, sadzīves tehniku un citas preces.
PTAC vērtējis komercprakses, kas īstenota, norādot preču cenas, atbilstību tai izvirzāmajām prasībām, kā arī izvērtējis interneta mājaslapās sniegtās informācijas atbilstību informācijas sabiedrības pakalpojumiem noteiktajām prasībām un distances tirdzniecības noteikumiem. Visos gadījumos interneta vietnēs konstatēti būtiski patērētāju tiesību pārkāpumi, vienlaikus pat vairāki pārkāpumi katrā interneta mājaslapā.
Attīstoties tehnoloģijām un interneta pakalpojumu pieejamībai, aizvien biežāk Latvijas patērētāji kā preču un pakalpojumu apskates un iegādes vietu izvēlas internetu. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2011.gadā 52.3% Latvijas iedzīvotāji informāciju par precēm un pakalpojumiem meklēja internetā, savukārt, 14.1% interneta lietotāju veica pirkumus tiešsaistē. Ņemot vērā elektroniskās vides attīstības tendences, kam līdztekus seko arī patērētāju sūdzību skaita pieaugums, PTAC 2011.gadā uzsācis uzraudzības projektu par interneta mājaslapās īstenoto komercpraksi. Projekta ietvaros PTAC ierosināja 32 administratīvās lietas, veicot nepieciešamās pārbaudes, lai izvērtētu interneta mājaslapās īstenotās komercprakses atbilstību normatīvajiem aktiem. Visās interneta vietnēs konstatēti patērētāju tiesību pārkāpumi. Katrā no pārbaudītajām interneta vietnēm konstatēts gadījums, kad sniegta neatbilstoša informācija par piedāvājumu un piedāvātās cenas spēkā esamību. 90% interneta vietņu nav nodrošināta iespēja saglabāt līguma nosacījumus un informācija par to pieejamību patērētājiem. 81% pārbaudīto vietņu nav sniegta informācija par atteikuma tiesībām un/vai noteikti ierobežojumi atteikuma tiesību realizācijai. 78% gadījumu konstatēti pārkāpumi saistībā ar preču cenu norādēm un preču pieejamību par norādītajām cenām, savukārt, 50% vietņu norādīta neskaidra informācija par preču piegādes nosacījumiem (izmaksām), nepatiesa informācija par patērētāja tiesībām saņemt preču piegādes izmaksas atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā, kā arī netiek veikta savlaicīga preču piegāde un patērētāju veikto naudas summu atmaksa. Tāpat konstatēts, ka dažās vietnēs netiek sniegta vai sniegta nepilnīga informācija par pārdevēju, nav pieejami preču apraksti, kā arī, veicot pirkumu, netiek nosūtīts pasūtījuma apstiprinājums.
Pēc PTAC aicinājuma konstatētie pārkāpumi 29 interneta vietnēs tika novērsti labprātīgi, 2 gadījumos konstatēts, ka attiecīgā interneta mājaslapa ir slēgta, savukārt, 1 gadījumā tika pieņemts lēmums (Nr.E03-KREUD-14), ar kuru PTAC uzlika pārkāpējam tiesisku pienākumu izbeigt esošo un aizliegt paredzamo negodīgo komercpraksi, kā arī piemēroja pārkāpējam administratīvo naudas sodu Ls 3000,00 apmērā.
Kas jāievēro patērētājiem?
PTAC aicina patērētājus būt īpaši vērīgus un pirms darījuma veikšanas mājaslapā apskatīt, vai ir sniegta informācija par pārdevēju - tā nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, eleketroniskā pasta adrese, tālruņa numurs. Jāpārliecinās, vai mājaslapā ir pieejama informācija par preces cenu, preces cenas spēkā esamības laiku, preces piegādes nosacījumiem un izmaksām. Pēc pasūtījuma veikšanas elektroniskā vidē patērētājam ir tiesības saņemt pasūtījuma apstiprinājumu, kā arī pārdevējam ir jānodrošina iespēja saglabāt līguma noteikumus. Tas ļauj pārliecināties par noslēgto darījumu, pārbaudīt preces un tās cenas atbilstību, kā arī nepieciešamības gadījumā aizstāvēt savas tiesības.
Atcerieties, ka, iegādājoties preces internetā, patērētājam ir tiesības 14 dienu laikā no preces iegādes dienas izmantot atteikuma tiesības, tas ir, atteikties no noslēgtā līguma bez jebkāda pamatojuma un nemaksāt par to pārdevējam nekādu kompensāciju. Patērētājam ir tiesības saņemt atpakaļ visas veiktās iemaksas pārdevējam, tostarp preces piegādes izmaksas. Savukārt, patērētāja pienākums ir segt izmaksas par preces nogādāšanu atpakāļ pārdevējam.
Ja prece netiek piegādāta vai tā netiek piegādāta savlaicīgi (prece nav piegādāta pārdevēja apsolītajos termiņos vai ne vēlāk kā 30 dienu laikā), patērētājam ir tiesības atteikties no noslēgtā līguma un saņemt atpakaļ par preces iegādi samaksāto naudas summu.
Strīdus vai domstarpību gadījumā sākotnēji jautājumus jārisina pārrunu ceļā ar pārdevēju. Ja kopīgs risinājums netiek rasts, ieteicams savu prasījumu noformēt rakstveidā. Ja situāciju neizdodas atrisināt šādā veidā, patērētājs ir tiesīgas vērsties ar iesniegumu PTAC vai ar prasību tiesā vispārējā civiltiesiskajā kārtībā. Vienlaikus patērētāji tiek aicināti ziņot PTAC par iespējamiem pārkāpumiem interneta vidē, lai nepieciešamības gadījumā varētu īstenot uzraudzības aktivitātes.