Rīgā būtiski sarūk aviopasažieru skaits, raksta laikraksts "Dienas Bizness".
Šā gada aprīlī lidostā "Rīga" apkalpots par 8,7% pasažieru mazāk nekā pērn. Nacionālā aviokompānija "airBaltic" aprīlī, iespējams, piedzīvojusi vēl lielāku pasažieru skaita kritumu.
Ja šī tendence saglabāsies, gada griezumā tas nozīmēs aptuveni par pusmiljonu mazāk apkalpoto aviopasažieru nekā pērn. Tas savukārt nozīmēs par trīs miljoniem eiro (2,1 miljonu latu) mazāku lidostas "Rīga" gada apgrozījumu (2010.gadā lidostas apgrozījums sasniedza 32,4 miljonus eiro (22,68 miljonus latu)) un atsauksies uz 500 darbavietām visās ar šo jomu saistītajās kompānijās, raksta "Dienas Bizness".
Pie tik masīva pasažieru skaita krituma lidostai, iespējams, tiešām nevajadzēs ne jauno termināli - šis projekts tālāk par runām nevirzās jau vairākus gadus -, ne kādas citas būtiskas investīcijas infrastruktūrā.
Pērn lidosta "Rīga" apkalpoto pasažieru skaita ziņā, pārsniedzot piecu miljonu robežu, iekļāvās jau nākamajā - vidēja izmēra lidostu kategorijā. Tomēr pēc aviokompāniju prognožu saņemšanas lidosta šogad jau esot rēķinājusies ar nelielu pasažieru skaita kritumu, apstiprināja lidostas Komunikācijas vienības vadītāja Sarmīte Rinmane.
"Iespējams, ka pērnais gads bijis visveiksmīgākais lidostas "Rīga" vēsturē. Pagaidām es neredzu pamatu tam, ka šos rezultātus būtu iespējams tik drīz atkārtot - lielākās aviokompānijas "airBaltic" un "Ryanair" samazina savu reisu skaitu. Tirgū gan ienāca jauni spēlētāji, piemēram, "Estonian Air", bet viņiem nav tik daudz pasažieru, lai kompensētu kritumu "airBaltic"," vērtē aviācijas eksperts Tālis Linkaits.
Pasažieru skaita samazinājums aprīlī esot skaidrojams ar to, ka aviokompānija "Ryanair", kā iepriekš solīja, samazināja lidojumu skaitu un neveic vairs lidojumus, piemēram, uz Brēmeni, Romu. Lidojumu skaitu vasaras sezonā samazinājusi "Czech Airlines", kā arī "airBaltic" optimizē darbību, skaidro Rinmane. Tā kā "airBaltic" tirgus daļa lidostā "Rīga" vēl joprojām pārsniedz 60%, jebkuri samazinājumi Latvijas nacionālajā aviokompānijā gandrīz momentā atsaucas arī uz lidostas datiem. Savukārt otrai lielākajai Rīgas aviokompānijai "Ryanair" ar 19% lielu tirgus daļu bija iebildumi pret ieviestajām lidostas drošības nodevu, līdz ar to tā paziņoja par 30% reisu samazinājumu no Rīgas.
"Pārvadāto pasažieru skaita ziņā mēs Baltijā esam milzis, taču diemžēl tikai uz vienas māla kājas, kas saucas "airBaltic"," sacīja lidostas "Rīga" valdes priekšsēdētājs Arnis Luhse, piebilstot, ka bez "airBaltic" lidostai diez vai būtu izredzes apkalpot vairāk nekā trīs miljonus pasažieru gadā.
Pēc "Dienas Biznesa" rīcībā esošās neoficiālās informācijas, "airBaltic" pasažieru skaits šā gada aprīlī pret 2011.gada aprīli varētu būt sarucis pat par 14%, taču šos datus aviokompānija nekomentē.
Daudzi "airBaltic" pasažieri pamanījuši, ka nacionālās aviokompānijas aviobiļetes pēdējā laikā caurmērā ir kļuvušas dārgākas nekā iepriekš. Nereti novērojama pat tendence, ka lētāk nekā ar "airBaltic" no Rīgas var aizlidot ne tikai ar tā saucamajām zemo cenu lidkompānijām, bet pat ar "Lufthansa" vai "Finnair", norāda Linkaits, piebilstot, ka nopietni jāvērtē, cik tālu tirgus atļauj "airBaltic" biļešu cenas celt, nezaudējot pasažierus vēl vairāk.
Kā informē "airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss, "airBaltic" pašreizējā stratēģija atšķirībā no iepriekšējiem straujas izaugsmes gadiem ir samērot pasažieru skaitu ar kompānijas ieņēmumiem. "Es esmu 20 gadus aviācijas biznesā, lai zinātu, ka var būt ļoti daudz pasažieru un tomēr maz naudas, tāpat kā par 5% mazāk pasažieru un laba peļņa," akcentē Gauss. Pirmie "airBaltic" jaunās stratēģijas finanšu rezultāti varētu tapt zināmi vasarā.
Pašlaik Baltijas reģionā ir jauns straujas izaugsmes līderis "Estonian Air", ko vada bijušais "airBaltic" komercdirektors Tero Taskila. "Estonian Air" pasažieru skaits aprīlī pieauga par 87%, pārsniedzot 85 000. Pērn visa gada laikā "Estonian Air" pārvadāja 700 000 pasažieru. Tā kā Igaunijas lidkompānijas straujā attīstība atgādina "airBaltic" pirms vairākiem gadiem, daļa aviācijas ekspertu pieļauj, ka veidojas jauns nozares līderis, kamēr citi norāda, ka "Estonian Air" var uzkāpt uz tā paša grābekļa kā "airBaltic".
""Estonian Air" izaugsme tiek kontrolēta un ir veselīga. Ar jauno floti mēs varam veikt biežākus lidojumus, neceļot savas operatīvās izmaksas. "Estonian Air" finanšu situācija, kad strādājām ar 17 miljonu eiro (11,9 miljonu latu) zaudējumiem, šogad ir daudz labāka," apgalvo Taskila.