Apdrošinātāji: Lielākā daļa OCTA apdrošināšanas atlīdzību izvēlas saņemt skaidrā naudā

Apdrošināšanas sabiedrības ERGO dati liecina, ka vairāk nekā 50% gadījumu klienti OCTA apdrošināšanas atlīdzību izvēlas saņemt skaidrā naudā.

Savukārt KASKO segmentā atlīdzības skaidrā naudā izvēlas saņemt aptuveni 30% gadījumos.

ERGO speciālisti vērtē, ka atlīdzību skaidrā naudā visbiežāk izvēlas saņemt privātpersonas, savukārt juridiskās personas šādu iespēju izmanto tikai retos gadījumos (15%), galvenokārt nelielu transportlīdzeklim radītu bojājumu novēršanai.

Pērn veiktie grozījumi OCTA likumā un ERGO noteikumi KASKO segmentā paredz, ka gadījumos, ja pēc apdrošināšanas atlīdzības saņemšanas transportlīdzekļa īpašnieks izvēlas veikt transportlīdzekļa remontu autoservisā, tad Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) summa tiek atmaksāta tikai pēc īpašnieka iesniegtiem maksājuma veikšanu apliecinošiem dokumentiem, ka šāds remonts patiešām ir veikts un ir veikta PVN samaksa.

OCTA likumā veiktās izmaiņas, lai mainītu esošo situāciju un motivētu transportlīdzekļu īpašniekus veikt remontu servisā, nevis saņemt atlīdzību skaidrā naudā, nav vēl attaisnojušās.

Atlīdzību skaidrā naudā visbiežāk izvēlas saņemt ziemā

Saskaņā ar ERGO datiem apdrošināšanas atlīdzības saņemšanai skaidrā naudā ir sezonāla tendence, un visvairāk šādi gadījumi notiek tieši ziemas mēnešos.

Ivars Vismanis, ERGO Transportlīdzekļu, CTA un personu apdrošināšanas departamenta direktors: "Tendence apdrošināšanas atlīdzību saņemt skaidrā naudā vērtējama kā sezonāla. Proti, ziemas mēnešos, kad ceļus klāj sniega kārta un nereti tie ir arī apledojuši, transportlīdzekļu vadītāji brauc daudz uzmanīgāk un lēnāk, līdz ar to ceļu satiksmes negadījumi un transportlīdzeklim nodarītie bojājumi visbiežāk ir nelieli, zaudējumu apmērs vērtējams kā neliels. Savukārt vasarā negadījumi visbiežāk notiek izvēloties nepiemērotu braukšanas ātrumu un stilu, kā rezultātā transportlīdzeklim nodarītie bojājumi ir daudz lielāki, un to novēršanai nepieciešams nopietns remonts servisā. Protams, jaunām vai garantijas laika automašīnām bojājumu novēršanai gandrīz vienmēr izvēlas remonta servisā."

Ivars Vismanis norāda, ka ne tikai ERGO praksē, bet kopumā 90% gadījumos KASKO atlīdzību pieteikumu iemesls ir bojājumi, kas gūti ceļu satiksmes negadījumu rezultātā, nevis, piemēram, auto nozagšanas rezultātā.

ERGO praksē ir bijuši gadījumi, kad vienus un tos pašus transportlīdzeklim radītos bojājumus piesaka atkārtoti, uzdodot tos par jauniem. Tāpat ir gadījumi, kad iepriekš gūtus transportlīdzekļa bojājumus vēlas novērst, pamatojoties uz KASKO polisi, kas iegādāta tikai pēc notikušā. Šāda rīcība tiek uzskatīta kā apdrošināšanas krāpšana un ir vērtējama kā kriminālnoziegums.

Savukārt attiecībā uz gadījumiem, kad atlīdzību par transportlīdzeklim radītajiem bojājumiem izvēlas saņemt skaidrā naudā, jāmin, ka nereti tas darīts ar nolūku atlīdzību izmantot ne tikai bojājumu novēršanai, bet arī sadzīviskiem tēriņiem.

ERGO eksperti norāda, ka visbiežāk atlīdzību skaidrā naudā izvēlas saņemt par tādiem bojājumiem kā virsbūves skrāpējumi, kā arī par detaļu zādzībām. Jāmin, ka transportlīdzekļu detaļu zādzību gadījumu līderi nemainīgi ir BMW markas transportlīdzekļi - šīs markas automašīnas ir gan pieprasītas, gan arī vērtīgas (detaļas), turklāt pēdējā laikā arvien biežāk tiek konstatēti to bojājumu vai zādzību gadījumi.

Ekonomika

Saistībā ar e-adreses problēmām ir apzinātas amatpersonas, kuras nav atbildīgi pildījušas savus darba pienākumus, un tām līdz pirmdienai, 16.decembrim, ir jāiesniedz rakstiski paskaidrojumi, žurnālistus piektdien informēja Valsts digitālās attīstības aģentūras (VDAA) direktors Jorens Liops.

Svarīgākais