Degvielas cenas turpina kāpt

Degvielas cenas turpina kāpt, liecina degvielas tirgotāja "Latvija Statoil" mājaslapā pieejamā informācija.

"Statoil" šodien par vienu santīmu paaugstinājis benzīna cenas, līdz ar to 95.markas benzīns maksā jau 1,019 latus, bet 98.markas benzīns - 1,049 latus litrā.

Dīzeļdegviela joprojām maksā 99,9 santīmus litrā.

"Neste" degvielas uzpildes stacijās 95.markas benzīns maksā 99,7 santīmus, 98.markas benzīns - 1,027 latus, bet dīzeļdegviela - 98,7 santīmus. Visās trijās pozīcijās pieaugums, salīdzinot ar vakardienu, ir santīms.

Degvielas tirgotāja "Lukoil" degvielas uzpildes stacijās 95.markas benzīna zemākā cena ir 98,7 santīmi, 98.markas benzīna - 1,017 lati, bet dīzeļdegvielas - 97,5 santīmi. Arī "Lukoil" degvielas uzpildes stacijās degvielas cenas, salīdzinot ar vakardienu, pieaugušas par santīmu.

Kā ziņots, vakar pirmo reizi 95.markas degvielas cena Latvijā pārsniedza lata robežu.

"Latvija Statoil" skaidro, ka aizvadītajās nedēļās gan benzīna, gan dīzeļdegvielas cenas Eiropā joprojām turpināja palielināties, sasniedzot jaunus rekordus. Visstraujāk palielinājās benzīna cena, patlaban tā ir pie atzīmes virs 1160 ASV dolāriem (610 latiem) par tonnu. Janvāra sākuma benzīna cena bija ap 950 ASV dolāriem (513 latiem). Dīzeļdegvielas cena arī ir pieaugusi un jau sasniegusi 1065 ASV dolāru (560 latu) atzīmi, janvārī tā bija pie atzīmes 950 ASV dolāri par tonnu.

ASV dolāra kurss ir palielinājies kopš marta sākuma no 52,3 santīmiem līdz nepilniem 54 santīmiem.

Vācijā 22.februārī cena par E5 degvielu sasniedza rekordaugstu līmeni - 1,67 eiro (1,15 santīmi) par litru, bet dīzeļdegvielas cena - 1,54 eiro (1,06 lati) par litru. Francijā mediji ziņo, ka 21.februārī cena jau trešo nedēļu pēc kārtas pārspēj rekordus un tagad 95.markas benzīns maksā jau 1,58 eiro (1,09 latus).

Tāpat arī valstīs, kuras piedzīvo ekonomisko recesiju, vērojams degvielas cenu kāpums. Grieķijā benzīna cena gada laikā pieaugusi par 5,5%, sasniedzot vidēji 1,738 eiro (1,20 santīmus) par litru. Portugālē 20.februārī benzīna cenas sasniegušas 1,7 eiro (1,17 latus) par litru, kas ir augstākais līmenis līdz šim, bet Spānijā pašreizējais rekords ir cena 1,4 eiro (97 santīmi) par litru. Benzīna cena Spānijā cēlusies par vairāk nekā 7%, salīdzinot ar gada sākumu. Itālijā par benzīnu maksā jau 1,811 eiro (1,25 latus), kas, līdzīgi kā iepriekšminētajās valstīs, ir rekordliels skaitlis, ko patērētājiem nākas maksāt par litru degvielas, skaidro "Latvija Statoil".

Iepriekš "Swedbank" Privātpersonu finanšu institūta direktore Ieva Use biznesa portālam "Nozare.lv" norādīja, ka benzīna cenas pieaugums virs viena lata robežas daudziem autobraucējiem liks pārdomāt savus braukšanas paradumus.

"Savā ziņā šis ir psiholoģisks, simbolisks slieksnis," eksperte februārī komentēja 98.markas benzīna cenas pakāpšanos virs lata robežas.

Viņa norādīja, ka izdevumi transportam ir viena no lielākajām ģimenes budžeta sastāvdaļām, nākamā aiz pārtikas un mājokļa, tāpēc ģimenes degvielas izmaksu pieaugumu izjūt ļoti būtiski.

Atbilstoši institūta aprēķiniem benzīna cenas pieaugums par 10-12 santīmiem pēdējos trīs gados novērots katru gadu. Tas nozīmē, ka ģimenes, kas mēnesī patērē 50 litrus degvielas, nemainot savus braukšanas paradumus, pēc gada par benzīnu maksā par pieciem latiem mēnesī jeb 60 latiem gadā vairāk. Jau divus gadus pēc kārtas ikgadējā institūta pētījumā par mājsaimniecību budžeta izmaiņām iedzīvotāji degvielas cenu kāpumu atzinuši par vienu no trīs notikumiem, kas gada laikā visbūtiskāk ietekmējis ģimenes finanses.

"Swedbank" Privātpersonu finanšu institūta sadarbībā ar pētījumu centru SKDS veiktā autobraucēju aptauja jau pērnā gada vasarā atklāja, ka savus auto izmantošanas paradumus pēdējā gada laikā bija mainījušas divas trešdaļas Latvijas ģimeņu, kurām pieder automašīna. Gandrīz puse autobraucēju norādīja, ka viņi pēdējā gada laikā ar savu auto bija sākuši braukt retāk vai mazākus attālumus, bet no atsevišķiem braucieniem atteikušies pilnībā.

Tikai 15% apaujas dalībnieku norādīja, ka gadījumā, ja degvielas cena sasniegs vienu latu litrā, viņu ģimenes auto izmantošanas paradumi nemainītos. Divi no katriem trim iedzīvotājiem atzina, ka šādā gadījumā rūpīgāk izvērtēs katra brauciena nepieciešamību un no atsevišķiem braucieniem atteiksies pilnībā.

Diezgan bieži iedzīvotāji arī norādīja, ka turpmāka degvielas cenu pieauguma gadījumā izvēlēsies alternatīvus pārvietošanās līdzekļus - sabiedrisko transportu, bet vasarā - velosipēdu. Tikpat daudzi norādīja, ka sāks iegādāties nelegālo degvielu.

Saskaņā ar aptaujas rezultātiem ģimenes, kas iegādājas degvielu, vidēji mēnesī tam tērē 76 latus, bet automašīnas uzturēšanai un apkopei tērē 358 latus gadā jeb aptuveni 30 latus mēnesī. Tātad Latvijas ģimenei, kurai pieder auto, izdevumi par to ir vidēji 106 lati mēnesī. Vēl 19% mājsaimniecību, kurām ir automašīna, veic arī līzinga maksājumus, vidēji - 129 latus mēnesī. Līdz ar to šīm ģimenēm mēneša izdevumi par auto vidēji sasniedz pat 235 latus.

Ekonomika

Vai “airBaltic” pērk lidmašīnas, lai tās izīrētu citiem? Šāds jautājums sociālajos tīklos sastopams bieži, kopš nacionālā aviokompānija paziņoja, ka no nākamā gada papildu lidmašīnas tiks izīrētas aviācijas gigantam “Lufthansa Group”. Par to, ko šis darījums nozīmē lidsabiedrībai un iedzīvotājiem, plašāk vēsta TV kanāla 360 raidījums “360 ZIŅneši”.

Svarīgākais