Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociācija (LPAA) piedāvā aizvietot automašīnu pašreizējo dalījumu desmit klasēs ar dalījumu 25 klasēs.
Tagadējā automobiļu klasifikācija Latvijā tiek lietota kopš pagājušā gadsimta 90. gadiem. LPAA sola ar jauno klasifikāciju atvieglot publisko iepirkumu konkursu organizatoru līdzšinējo maldīšanos pa automašīnu tehnisko parametru džungļiem. Ja šāds klasifikators būtu apstiprināts pērn, tad eksprezidentam Valdim Zatleram tiktu meklēts nevis limuzīns, bet gan pTop klases automašīna.
Ieviesīs skaidrību
Šobrīd spēkratus iedala mazajā, kompaktklasē, vidējā, luksusa, apvidus, sporta klasē un citās. Savukārt jaunais klasifikators – Automašīnu klasifikators LV 2012 – automašīnas iedala plašpatēriņa, premium un vieglajā komerctransporta grupā, kas savukārt ir sadalītas klasēs.
LPAA prezidents Andris Kulbergs teicās pamanījis, ka 90. gadu sākumā ieviestais automašīnu dalījums bieži bija neloģisks un vairs neatbilst reālajam automašīnu modeļu parametru un kvalitāšu klāstam. Jaunajā automašīnu klasifikatorā modeļi tiek dalīti pēc automašīnu tipa, izmēra un cenas, kas ļauj daudz loģiskāk strukturēt tirgus piedāvājumu. Viens no jaunā klasifikatora izveides stimuliem bija arī valsts iepirkumu konkursu organizatoru maldīšanās pa automašīnu tehnisko parametru džungļiem – vienlaikus tiek prasītas gan konkrētas automašīnu klases, gan konkrēti automašīnu garumi, platumi, riteņu garenbāzes izmēri. Un tad sanācis, ka konkursa organizators, pašam nemaz to negribot, sašaurināja pretendentu loku vai arī ieguva citu automašīnu, nekā bija norādīts tehniskajā specifikācijā. «Jaunais klasifikators ļaus viegli orientēties plašajā vieglo automobiļu marku, modeļu un modifikāciju klāstā,» rezumēja A. Kulbergs. Viņš gan atzina, ka arī šis klasifikators nav ideāls, jo tirgū nepārtraukti ienāk arvien jauni automašīnu modeļi. Tāpēc ir iecerēts reizi mēnesī to papildināt un reizi gadā – no jauna apstiprināt. Arī šā gada Automašīnu klasifikators LV 2012 neradās vienā dienā. To veidoja LPAA, saskaņojot ar automašīnu ražotājpārstāvjiem un tirgotājiem. Līdzīgs klasifikators darbojas arī Lietuvā un citās ES valstīs.
Limuzīna vietā pTop
Saskaņā ar Automašīnu klasifikatoru LV 2012 automašīnas dalās trijās grupās un 25 klasēs. Katrai no tām ir savs nosaukums. Piemēram, Fiat Panda saskaņā ar jauno klasifikatoru pieder pie plašpatēriņa mini klases, kas tiek apzīmēta ar burtu A, Nissan Juke – pie mazās apvidus klases (Xm), savukārt Land Rover Freelander pie apvidus premium klases (pX).
Aizsardzības ministrija, pērn organizējot konkursu eksprezidenta Valda Zatlera jaunajai automašīnai, tehniskajā specifikācijā bija noradījusi, ka tai ir jābūt limuzīna klases pilnpiedziņas automašīnai. Pēc jaunā klasifikatora, tehniskajā specifikācijā, visticamāk, būtu jāraksta pTop, lai eksprezidents varētu vizināties ar Audi A8.
Vēl jāuzlabo
Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) Metodoloģijas departamenta direktora vietnieks Artis Lapiņš atzinīgi novērtēja LPAA izveidoto jauno klasifikatoru. «Tomēr nevaru apsolīt, ka turpmāk visi iepirkuma konkursi tiks rīkoti, izmatojot šo klasifikatoru. Tāpat nevar izslēgt, ka arī nākotnē kāds mēģinās uzrakstīt prasības tā, lai uzvarētu noteikta modeļa automašīna,» atzina A. Lapiņš. Viņš solīja, ka IUB mājas lapā Automašīnu klasifikators LV 2012 būs atrodams un to varēs izmantot ikviens. Speciālisti atzīst, ka automašīnas izvēle nav vienkārša un lielākajai daļai konkursa organizatoru trūkst vajadzīgo zināšanu, tāpēc spēkratu izvēli bieži nosakot emocijas, nevis izvērts lēmums. «Pretstats tam ir koncerns Latvenergo, kurš automašīnas izvēlas, izanalizējot visus parametrus un izmaksas ilgtermiņā» sacīja A. Lapiņš.
Arī Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Tehniskās kontroles un sertifikācijas inspekcijas vadītājs Jānis Liepiņš atzina, ka LPAA iniciatīva ir atbalstāma, taču līdz brīdim, kamēr šo klasifikatoru sāktu izmantot CSDD, vēl ir jāveic virkne mājasdarbu. «Šobrīd klasifikatorā, piemēram, nav pamatoti klašu izveides kritēriji un nav skaidrs, kāpēc konkrētais automašīnas modelis ir pieskaitīts pie vienas vai otras klases,» bilda J. Liepiņš.
***
UZZIŅAI
Jauno automašīnu pieprasījuma izmaiņas (%)
Klase 2001. gads 2011. gads
Apvidus 16,9 35,2
Kompaktklase 24,5 24,1
Vidējā 22,3 15,1
Mazā 8,9 8,3
Pārējās 27,4 17,3
Jaunās apvidus automašīnas 2011. gadā*, %
Mazā apvidus (Nissan Juke,
Nissan Qashqai, Dacia Duster) 31
Apvidus (VW Tiguan, Toyota
Rava, Mitsubishi Outlander) 46
Lielā apvidus (Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Volvo XC90) 10
Premium apvidus (Land Rover, Range Rover, Audi Q5, BMW X3) 4
Premium lielā apvidus (BMW X6, Porsche Cayenne, Mercedes ML) 9
* Saskaņā ar Automašīnu klasifikatoru LV 2012
Avots: LPAA