Katrs trešais iedzīvotājs par nozīmīgiem izdevumiem atzīst tos, kas pārsniedz pusi no ienākumiem

Atbildot uz jautājumu par tēriņiem, ko cilvēki uzskata par lieliem, vairākums aptaujāto Latvijas iedzīvotāju - 37% - atzīst, ka tās ir summas, kas pārsniedz 25% no mēneša ienākumiem. Tai pat laikā trešā daļa respondentu par nozīmīgiem izdevumiem atzīst tādus, kas ir vismaz puse no viņu ienākumiem, liecina "SEB bankas" veiktās aptaujas rezultāti.

23% respondentu apstiprināja, ka, viņuprāt, vērā ņemami tēriņi ir lielāki par 10% no mēneša ienākumiem. Aptaujas dati liecina arī par interesantu kopsakarību: jo regulārāk cilvēki plāno savu budžetu, jo pieticīgāku summu uzskata par lieliem tēriņiem. Puse, no tiem respondentiem, kuri vienmēr plāno savus ienākumus un izdevumus, apgalvo, ka, viņuprāt, nozīmīgi tēriņi pārsniedz jau 10% no ikmēneša ienākumiem.

"SEB bankas" sociālekonomikas eksperts Edmunds Rudzītis: "Acīmredzot nepārtraukta sava budžeta plānošana un uzskaite liek rūpīgāk un pārdomātāk izvērtēt savu tēriņu summas. Vērtējums par to, kas ir liels pirkums, atkarīgs no cilvēka ienākumu līmeņa un vecuma, kā arī vērtējums par nākotnes perspektīvām - jo tās neskaidrākas, jo mazinās slieksni, pie kura izdevumi pirkumam šķiet lieli. Tradicionāli šķiet, ka jaunieši tērē impulsīvāk, līdz ar to izpratne par lielāku pirkumu varētu būt saistīta ar lielākiem izdevumiem salīdzinājumā ar ienākumu līmeni, bet pētījums rāda, ka palielinoties vecumam, palielinās arī izdevumu līmenis pret ienākumiem, ko cilvēki vērtē kā lielu tēriņu."

Pārsteidzoši, ka gados jaunāki cilvēki vecumā no 26 līdz 32 gadiem biežāk par pārējiem uzskata, ka nozīmīga tēriņu summa pārsniedz desmito daļu no viņu ienākumiem. Savukārt, respondenti no 46 līdz 52 gadiem visbiežāk no visām vecumu grupām par lieliem izdevumiem min tādus, kas pārsniedz pusi no viņu ienākumiem. Ievērojama viedokļu nesakritība ir arī starp latviešiem un cittautiešiem: krievvalodīgajiem respondentiem izdevumi 10% un 25% apmērā no ienākumiem šķiet mazsvarīgāki kā latviešiem (attiecīgi - 18 % un 31% pret 27% un 41%).

Lielākā daļa aptaujāto - 65% - ņem vērā savu ģimenes locekļu viedokli un vienmēr ar viņiem saskaņo lielos pirkumus. Turklāt visbiežāk tie ir aptaujātie, kas rūpīgi plāno savu ģimenes budžetu, no kā var secināt, ka regulāra izdevumu uzskaite māca diskutēt ar tuviniekiem par lieliem tēriņiem un saliedē ģimeni. Daļa respondentu lielos pirkumus ar tuviniekiem saskaņo reti (10%) vai nekad (3%). Izteiktāka šī tendence parādās, salīdzinot vīriešu un sieviešu ieradumus, kad vīrieši biežāk par sievietēm nesaskaņo (5% pret 2%) vai saskaņo reti (14% pret 6%).

Aptauja tika veiktā sadarbībā ar Market Data. Aptaujā piedalījās vairāk kā 820 iedzīvotāji.

Ekonomika

Kopš šā gada 2. decembra, baudot “Rīgas balzama” produkciju, tiek stiprināti Totenhemas kluba futbolisti un otrādi – gūstot kārtējos vārtus futbolā, kluba dalībnieki apliecina pateicību alkohola lietotājiem. Jūlijs Šeflers ieķīlājis “Rīgas balzama” aktīvus futbola kluba īpašniekam, atsaucoties uz Apvienotās Karalistes uzņēmumu reģistru, ziņo Krievijas ziņu platforma PBK.

Svarīgākais